Átalakul a közmédia, de van, ami örök: a jó kormányközeli kapcsolatokkal rendelkező cégek nem érzik meg a „vállalat működtetésének ésszerűsítését”, ellentétben például 177 kollégával, akiknek távozni kellett. Emellett az M1 új hírstúdiójának arculatára is jócskán futotta.
Miközben a közmédia 177 munkatársától készül megválni „a gazdasági racionalizálás, a bérköltségcsökkentés, valamint a vállalat működtetése és a munkafolyamatok ésszerűsítése miatt”, van, akinek elég bőkezűen juttat az MTVA.
Új dizájn, régi hírek
A köztévé strukturális változásainak részeként megújul az M1, melyre a BBC és az Al Jazeera hírműsorainak látványvilágáért is felelős Simon Jagót sikerült megnyernie a közmédiának. Adatigénylés keretében kértük a közmédiát, árulja el, mennyiért kapták meg a világhírű dizájnert. A Jago Design Ltd. az MTVA 4-es hírstúdiójának tervezéséért (ezt takarja az M1 megújulása) 29 153 500 forintot kap.
Folytatódik az ország kisebb kereskedelmi rádióinak hírblokkjainak közmédiás letarolása. 2014-ben Giró-Szász András volt cége, a kormányhoz ezer szállal köthető Strategoplis 42 millió forintot kapott hírblokkok gyártására. A munkálatok nem állnak le: 2015-ben 38,4 millióért teszik ugyanezt. Az átlátszó nyomozta ki, hogy a központi hírfolyam 27 rádióban hömpölygött alá, mivel sokkal olcsóbb megvenni a szolgáltatást, mint hírszerkesztőket foglalkoztatni. A hírblokkok készítéséhez az MTI és MTVA híreit ingyen kapja a cég, az Alap technikai eszközeit pedig havi 300 ezer forintért vehetik igénybe.
Ezzel gyakorlatilag kiépülni látszik a kormányzati média-szőnyegbombázás: a televíziós piacon a közszolgálati csatornákat előre kell venni a szolgáltatóknak, az M1 hírcsatornává válik, a TV2-t a kormány elcsaklizta Simicska elől, és az RTL Klubbal is békülni készül. A rádiós piacon a Simicska-féle Class FM hegemóniája erős, a Kossuth és Petőfi hallgatottságát hozza együtt éves szinten, de a Strategopolis-féle hírkoktéllal pedig még a kis kereskedelmi rádiók (nem túl nagy) hallgatósága is ki lesz pipálva.
Jókor, jó helyen
A Strategopolis ugyanoda van bejegyezve, mint a Századvég Gazdaságkutató Zrt., amely már egy ideje Magyarországért lobbizik Amerikában, felügyelő bizottságának tagja pedig az a Halkó Gabriella, amely a Ridikül című műsort is gyártó Apropó Média Produkciós Kft. alapítója. Ez utóbbi maga is jó évnek néz elébe: 50 epizódot rendelt tőle a köztévé 170 millióért.
Ésszerűsítésre hivatkozva építik le a kollégákat, de vajon egy kevésbé nézett sorozatot ésszerű folytatni? A közmédia szerint igen: a (teljes lakosság körében) átlagosan 4,7%-os nézettséget magáénak mondó Munkaügyek (Kálomista Gábor cége, a Megafilm gyártja) újabb 24 epizódjának elkészítésére 243,9 millió forintot szán az MTVA, amely a műsorkészítés céljára nem kell kiírjon közbeszerzést.