Itthon hvg.hu 2014. június. 17. 09:27

3-as metró: Katasztrófa-forgatókönyv valósul meg, ha elmarad a felújítás

Ha huzamosabb időre üzemszünetet kell elrendelni a naponta félmillió embert szállító metróvonalon, egész Budapest megbénul. Nincs is annyi pótlóbusz, amennyi felvenné ezt az utaskapacitást – figyelmeztetnek szakszervezeti források.

Ha most kezdik el felújítani a 3-as metrót, már az is késő – mondta a keddi Népszabadságnak Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Szerinte most is csak a karbantartóknak köszönhető a biztonságos üzemeltetés.

A vonal felújítása előkészítéssel együtt 6-7 évet vehet igénybe.

Bár a vonatokat füst- és tűzérzékelőkkel szerelték fel, és részben a síneket is kicserélik, a biztonságos működtetéshez ez kevés. A síneket korrodált aljzatra rakják le, ettől ingatag az egész. Könnyen adódhat olyan pálya- vagy váltóhiba a szakszervezetis szerint, ami miatt huzamosabb időre le kell állítani a szerelvényeket.

MTI / Máthé Zoltán

A vonal esetleges lezárása esetén egész Budapest megbénulhat. A metróvonalon naponta félmillió ember utazik. A szállításukhoz szükséges pótlóbuszok egyszerűen nem férnének el az utakon, egyébként meg nincs is annyi belőlük, amennyi kellene: 3000 darab. A helyzetet tovább súlyosbítaná, hogy a kisföldalatti legalább ilyen rossz állapotban van, ott is bekövetkezhet egy üzemszünet.

A Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint közlekedés rendszeres karbantartással ugyan fenntartható, de egyre többe kerül. A 35 éves járművek kétévente kötelező auditja kocsinként több tízmilliót kóstál, 200 kocsival számolva ez rengeteg pénz, a BKV idei költségvetéséből pedig már így is hiányzik 6-7 milliárd forint – mondta Jáger István.

A lap úgy tudja, hogy a hétvégén egy vezető brüsszeli tisztségviselő nyomatékosította: a budapesti közlekedési támogatások nem hagyhatók ki az EU-s fejlesztési tervekből. Igaz, a kormány egyelőre a vasútfejlesztésre és az autópálya-építésre költené az EU-s forrásokat.

Mint arról az Index értesülése alapján beszámoltunk, Lázár János előbb magához vonta a készülő budapesti közlekedési projekteket, majd le is állíttatta őket. A Közlekedési Operatív Program következő hétéves ciklusának pénzeiből így nem részesülhet a főváros. Tarlós Istvánnak a hírek szerint különösen a veszélyes 3-as metró felújításának elmaradása fáj. A lap fideszes forrásai Tarlós–Lázár-háborút sejtetnek a háttérben.

Lázár János péntek este azt mondta, a kormány garanciát vállalt arra még a választás előtt, hogy megtörténjen az elavult metróvonal felújítása.

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2024. december. 26. 19:30

Hősök vagy gonosztevők: Veronai Detre, a magyar krónikairodalom első főgonosza, aki bedöntötte a hun birodalmat

A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét, így a Képes Krónika, illetve Kézai Simon munkája és Thuróczy János krónikája is a hunok történetével indul. Ezekben visszatérő szereplő egy bizonyos Veronai Detre, aki folyamatosan a hunok ellen intrikál és végül az ő érdeme lesz, hogy Attila király fiai egymás ellen fordulnak. De ki volt valójában Veronai Detre és mit lehet róla tudni a krónikák megállapításain túl?