Így is lehet demokráciát tanulni
Újra meghirdették középiskolások számára az Online Demokrácia Activity (O:DA) elnevezésű társadalomismereti versenyt. Pesthidegkúti gimnazisták ennek keretében többek között Tündérkertet álmodtak.
„Szeretnéd személyesen is megtapasztalni, hogyan működik a társadalom és TE mit tudsz tenni benne? Meg akarod tudni, mire vagy képes és mit nyerhetsz vele? Hát, TEDD O:DA MAGAD egy csapat tagjaként!” – szólt a többfordulós 4-5 fős csapatoknak szóló verseny felhívása.
A Baranovits Alapítvány által szervezett többfordulós vetélkedőn hazai és határon túli középiskolás csapatok versengenek egymással. A több hónapja tartó vetélkedésben részt vett a Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium 12. osztályos diákokból álló 5 fős csapata is.
Mint Winkler Bálint csapatkapitány elmondta, a vetélkedő első három fordulója az interneten keresztül zajlik, az elkészített feladatokat a verseny oldalára kell feltöltenünk. Az online fordulókból továbbjutó csapatok a döntőben már "élesben" mérkőznek meg majd egymással.
A verseny három és “fél” fordulóból állt. Az első “fél” forduló a név és példakép választása volt. „Mi Winston Churchillt választottuk példaképünknek, és válaszolva a versenyfelhívásra az Oda tesszük nevet választottuk” – mondja Kenéz Botond. Az első “egész” fordulóban azt kapták feladatként, hogy támogassák és népszerűsítsük az EU, No Hate Speech nevű kampányát, másrészt, hogy alakuljanak egy kis PR ügynökséggé, válasszanak ki egy a környezetünkben élő , valamilyen okból a társadalom perifériájára szorult csoportot (ők a felnőtt értelmi fogyatékosokat választották) és mutassák be egy tagját képregény formájában.
A második fordulóban virtuális 10 millió forintot kapott a csapat, amit egy, a környezetükben lévő fejlesztésre kellett (virtuálisan) használnunk. Ehhez előbb fel kellett térképezni (valósan) a fejlesztésre váró területeket, illetve a kerületükben megfogalmazódott, megvalósításra váró projekteket. „Fel kellett keresnünk az önkormányzat képviselőit, a helyi civil szervezeteket és az utca emberét is meg kellett kérdeznünk. A végén egy projekttervet készítetünk a Tündérkert fejlesztésére” – mondja Horváth Bálint.
Poór Viktor szerint a legnehezebb feladatban arra kellett keresniük a választ, hogy mi mozgatja a világot, mi motiválja az embereket? „Ezen kívül vannak még az always online feladatok, amelyek csapatunk és céljaink reklámozását kívánják szolgálni.”
A versenybe elsősorban a fődíj motiválja a diákokat (az első három helyezést elérő csapatok egy hetes brüsszeli utat nyernek). de – mint mondták, „ez a verseny összehozza az embereket, új és izgalmas helyzetekbe kerülünk, melyet csak találékonyság és egy nagy adag kreativitás segítségével lehet megoldani. Ezen kívül a csapatok segítőinek lehetőséget ad arra, hogy felhívják a maguk véleményére, a környék problémáira az emberek figyelmét”.