Elindult a 4-es metró – percről percre
Több mint harmincöt évet kellett várni arra, hogy önálló metróvonalat avassanak Budapesten. Pénteken elindult a 4-es metró, amelyet a hetvenes évek óta terveztek már, de csak mostanra lett valóságos. A beruházást rengeteg kritika érte, mert csillagászati összeget költöttek rá, nagyon sokáig húzódott, és sokak szerint kérdéses a megtérülése. Ma és a hétvégén ingyen lehet utazni a 7,3 kilométeres vonalon a Kelenföldi vasútállomás és a Keleti pályaudvar között. Tudósításunk a metróstartról percről percre.
Most érkezett
A Metróért Egyesület Facebook-oldalán azt írja: "A II. János Pál pápa térnél van egy 10 km/h-s sebességkorlátozás, mi nem tűnik végleges állapotnak... reméljük hamarosan megszűnik."
A volt főpolgármester Amerikából üzente meg, hogy nem akar semmit mondani a 4-es metróval kapcsolatban.
A Jobbik szerint a pénteken átadott 4-es metró nem tud új utasokat elérni, ráadásul 332 milliárd forinttal kerül többe, mint a beruházás elején. Szabó György, a párt fővárosi képviselője pénteken "cifra nyomorúságnak" nevezte az új metróvonalat. Szerinte a beruházás az elmúlt 20 év "lassított ámokfutásának" végeredménye, ami 452 milliárd forintos költségével jelentősen meghaladja a korábban tervezettet. A 2004-es metrótörvény értelmében már 2009-ben át kellett volna adni a vonalat – tette hozzá.
Az ellenzéki politikus kifogásolta, hogy a metró nem ér el új lakótelepeket, így a környezetvédelmi szempontok sem érvényesülnek, hiszen például a gazdagrétiek ugyanúgy autóval közlekednek majd. Emellett bírálta, hogy az előző városvezetők vállalták a dugódíj bevezetését, de mint mondta, a Jobbik mindent megtesz a dugódíj ellen.
„Egyesületünk köszöni a főpolgármester úrnak a 4-es metró megnyitására szóló meghívást” – írják a Metróért Egyesület Facebook-oldalán. Még a kitűzőt is közzétették, amit a pénteki avatón kaptak.
A Keleti pályaudvarnál és Kelenföld vasútállomásnál megnyíltak a BKK új ügyfélközpontjai, ahol jegyet, bérletet vehetnek az utasok vagy közlekedési információkat kérhetnek.
Az International Railway Journal című internetes szaklap címlapon számol be a budapesti 4-es metró átadásáról. A cikkben emlékeztetnek, hogy ez lesz a város első automata metróvonala, amely a Kálvin téren találkozik a 3-as, és a Keleti pályaudvarnál a 2-es metróval. Azt is leírják, hogy egy év után már felügyelők nélkül járhatnak majd a légkondicionált Alstom-szerelvények, amelyekben elbontják a vezetőállást, ha átálltak automata üzemmódra.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója fővárosi fideszes politikusokkal készített szelfit a 4-es metrón. Tarlós István nincs a fotón, de két helyettese igen.
Alagútban futó vasúti vonalat akartak építeni az 1800-as évek végén Miskolcon „az utcák színe” alatt, hogy összekössék a diósgyőri vasgyárat a vasúttal. Pénz lett volna, de a város végül nem járult hozzá az építéshez, mert nem tudták kitalálni, hogyan telekkönyvezzék a föld alatti tulajdont – erről ír a Miskolc Blog. Miskolc és Diósgyőr annak idején különálló volt, és földrajzi okok miatt akarták föld alatt megoldani az összeköttetést.
Végül felszíni iparvágányt építettek, amely most is létezik, és felsővezeték is tartozik hozzá. Az alagutat sem hagyták ki, igaz, nem a föld alatt építették.