Mit tehet a tanár, ha diákja szélsőséges nézeteket vall? Meghallja-e, ha a folyosón zsidóznak, cigányoznak? Jellemzőek egyáltalán a középiskolásokra az antiszemita, kisebbségellenes megnyilvánulások? Súlyos kérdések, amelyekkel kapcsolatban a történelemtanároknak különleges felelőssége van. Budapesti és vidéki középiskolai tanárokat kérdeztünk.
Nemrég Bán Róbert, a budapesti Piarista Gimnázium történelemtanára a Facebookon tett közzé egy levelet, amivel Jobbik-szimpatizáns egykori diákjaira próbált hatni. Bán szerint egyre több fiatal fordul a párthoz, mert az a többivel szemben „még nem járatta le magát”, de szerinte az, aki a Jobbikot választja, egyben a párt szélsőséges, antidemokratikus eszméire is szavaz. A bejegyzéséhez érkezett hozzászólásokból kitűnik, hogy a fiatalok nemcsak a politikából, hanem a demokráciából is kiábrándultak, és készek az „ennél rosszabb csak nem lehet” hozzáállásból kiindulva a Jobbikra szavazni.
Ezt megelőzően tavaly szeptemberben kapott nyilvánosságot egy interjú, melyet a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) történelemtanára készített egy exjobbikos diákjával. Ebben az azóta kiábrándult fiú részletesen mesélt arról, hogy Trianon és a revíziós politika témája a 8-9. osztály környékén kezdte foglalkoztatni. Ő a Jobbik iránti szimpátiáját „meg nem felelési vággyal”, biztonság- és szabadságkereséssel, egyfajta lázadással és stabil világkép hiányával magyarázta.
A hvg.hu megkeresett több budapesti és vidéki középiskolai történelemtanárt, hogy mondják el, diákjaik körében mennyire terjedt el a szélsőséges gondolkodás, mennyire magyarázható ez a Jobbik erősödésével, és történelemtanárként milyen feladatot látnak ezzel kapcsolatban.
Nem zárják ki maguk közül
„A klasszikusan szélsőjobboldali megnyilvánulásokat, például a holokauszttagadást a diákok – legalábbis nyíltan – nem vállalják fel, mert tudják, hogy ezt nem tehetik meg. De a gyerekek nem zárják ki maguk közül azt, aki előítéletesen gondolkozik” – mondta Boronkai Szabolcs, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium történelemtanára, aki szerint a főváros egyik elitiskolájának a tanulói sem mentesek a cigányellenességtől.
Boronkai szerinte a diákjai úgy gondolják, nem előítéletesek, mert a tapasztalataikra alapozzák a véleményüket. „Arról nem lehet vitatkozni, ha cigányok ellopták a Blahán valamelyikük mobilját. Ott bicsaklik meg a logikájuk, amikor az egész csoportra vonatkoztatják azt, amit 2-3 ember követett el ellenük. Én minden órán megpróbálok rámutatni, hogy nincsenek egyszerű csoportok, de mivel egyébként is csoportokban gondolkodunk, nehéz nekik ezt a gondolkodási akadályt átugrani, érvelt Boronkai, hozzátéve, hogy keveseknek is sikerül.
Toleránsak, ha nem cigányokról van szó
A hvg.hu által megkérdezett középiskolai történelemtanároknak meglehetősen vegyes tapasztalataik vannak arról, mennyire erősödött a kisebbségellenesség, a kirekesztő attitűd, és mennyire gondolkodnak előítéletesen a középiskolás fiatalok.
Jolánkai Máté, a budapesti Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium történelemtanára szerint a kérdés összetettebb annál, hogy azt le lehessen írni a „szélsőjobboldal egyenlő antiszemitizmus és kirekesztő viselkedés, mindez egyenlő Jobbik” egyenlettel. „Az agresszió, az önfelmentés, a külső felelősök keresése egyéni és társadalmi szinten is jellemző tünet válságok esetén. A magyar társadalom jelenlegi válságának mélyülésével arányában a szélsőséges eszmék is némileg erősödnek, de drámai előretörésről nem beszélhetünk” – mondta.
Egy neve elhallgatását kérő, amúgy etikát is tanító budapesti gimnáziumi tanár szerint a diákok egyre toleránsabbak, de „bármelyik más kisebbséggel szemben jóval inkább, mint a cigánysággal szemben”.
A legfiatalabb szavazótábor |
A Political Capital tavaly év végén a fiatalok politikai mobilizálhatóságát kutatva megállapította, hogy a 17–25 éves fiatalok túlnyomó többségét, 80 százalékát egyáltalán nem, vagy alig érdekli a politika, és egy párttal sem szimpatizálnak igazán. A 2012-ben megjelent, Racionálisan lázadó hallgatók című tanulmány szerint a 18–21 évesek 32 százaléka és a 22-29 évesek 22 százaléka szavazna a Jobbikra, ugyanakkor ez a szám a Tárki 2013 nyári felmérése alapján a 18–25 évesek körében már csak 11 százalék. A megkérdezettek fele viszont nem tudja, vagy nem mondja meg, kire szavazna. A Republikon Intézet 2013-as tanulmánya szerint 2013-ra a Jobbik szavazóinak több mint harmada 29 év alatti, és a Jobbik-szavazók 62 százaléka tartozik a 18–40 éves korosztályba, ezzel a Jobbiké a legfiatalabb szavazótábor. |
Már az általánosban is
Ennél jóval súlyosabbnak látja a helyzetet Dobos László, a Pesti Barnabás Élelmiszeripari Szakképző Iskola történelemtanára, aki szerint mióta a közbeszédben is aktívan forog ez a téma, a gyerekek sokkal bátrabban kinyilvánítják szélsőséges nézeteiket, tehát már az eltitkolás, az elhallgatás sincs feltétlenül meg.
Hasonló tapasztalatai vannak Miklósi Lászlónak, a Történelemtanárok Egylete elnökének is, aki szerint egyes esetekben már általános iskolai tanítványai között is érzékelhető a kisebbségekkel szembeni ellenszenv, ami nem kizárólag a cigányokkal vagy zsidókkal, hanem más kisebbséggel szemben is megjelenik.
Jolánkai szerint a fiatalok számára a hagyományos ellenpólusok közti határvonalak kezdenek elmosódni: tapasztalata szerint sok fiatal hezitál a Jobbik és az LMP, valamint a Jobbik és a baloldal között. Bár szerinte ez nagyrészt a tájékozatlanságból fakad, mégis érdekes, mennyire kétesélyes, hogy végül melyik politikai oldal nyeri meg magának a fiatalokat.
A tanárok elhessegetik maguktól
A vegyes tapasztalatok összefügghetnek azzal is, hogy mind a diákok, mind a tanárok sok esetben kerülik az ilyen ügyekben a konfrontációt. A tanárok elhessegetik maguktól ezeket a kényes témákat, mondván, ez politikai kérdés, és az iskolában ne politizáljunk. „Ha mégis van valamiféle fellépés, gyakran ott is az a törekvés, hogy tudjuk le az egészet valami egyszerű ellenállítással” – mondta Boronkai.
Arra a kérdésre, hogy mit tehetnek a tanárok egyes eszmék terjedése ellen, Jolánkai Máté, a Körösi Csoma Gimnázium tanára úgy válaszolt, hogy egy pedagógusnak egy demokratikus társadalomban minden eszmével kapcsolatban egyenlő mértékben van feladata. „Mégpedig az, hogy minél pontosabb tájékoztatást nyújtson mibenlétükről” – mondta.
Bár a középiskolásoknál a „Ki hat a gyerekre?” ötös skáláján a család és az iskola az utolsó helyeken áll az internet, a tévé, és a kortárs csoportok után, Miklósi szerint ez nem jelenti azt, hogy az iskolának ne lenne dolga a jelenséggel. „Abszolút a mi felelősségünk, hogy a rendelkezésünkre álló keretek között csinálunk-e valamit” – mondta a hvg.hu-nak Miklósi.
Kellenek sikersztorik
„Meghallja-e a tanár, ha zsidóznak vagy cigányoznak a folyosón? Megszólal, vagy kikerüli a témát, ha egy diák szélsőséges megnyilvánulásokat tesz?” – Miklósi László meggyőződése, hogy minderre reagálni a pedagógusok feladatai közé tartozik, ami ugyanakkor közel sem egyszerű. Egyrészt félhet, hogy gondja lehet belőle, hiszen az adott közegben erről mindenkinek – a település polgármesterétől kezdve az iskolaigazgatón át a szülőkig – van véleménye. Másrészt a tanároknak idejük sincs igazán egy ilyen fellépés metodológiájának a végiggondolására.
Miklósi szerint szükséges, hogy a múltismeret tanításakor a békés együttélés is jelenjen meg, de az együttélés során megjelenő konfliktusokat se titkoljuk el. Ha ismernék a diákok, hogy milyen szerepe volt a kisebbségeknek a társadalomban, például a „megyek a zsidóhoz” kifejezés annyit jelentett, megyek a boltba, vagy hogy a budapesti klasszicista épületek nagy részét szlovák munkások építették, akkor mindez reálisabbá tenné a történelmi képüket, s hozzájárulhatna a toleranciára neveléshez, mondta.
A Történelemtanárok Egylete elnöke szerint ugyanakkor soktényezős folyamatnak kellene elindulnia, amiben mindenkinek megvan a feladata. A médiának nem kizárólag drámát, hanem esetenként sikersztorikat is be kellene mutatni, miközben több rokonszenves roma műsorvezetőnek kellene képernyőn lenni. Emellett a fiatalok körében referenciaszemélyként elfogadott sportolóknak, zenészeknek, színészeknek kellene elmondaniuk a véleményüket, hogy miért tartják tarthatatlannak, ha valakit nemzetiségi hovatartozása miatt lekezelnek.
A jobbikos töritanár |
Bodor Zoltán, II. kerületi jobbikos képviselő magántanárként oktat történelmet. Nem látja úgy, hogy politikai szerepvállalása, értékvállalása kizárja azt, hogy történelmet tanítson, hiszen más szakmák gyakorlásától sem lehet eltiltani valakit az eltérő világnézete miatt, mondta a hvg.hu-nak.
Arra kérdésre, miszerint iskolai keretek között tolerálnák-e, hogy politikusként oktat történelmet, úgy válaszolt, ott „ha nem is a pártpolitika, de egy eszmerendszer mindig is meghatározza, ki taníthat, és kit utasítanak vissza. Bodor úgy vélte, „az erkölcstan, hittan, történelem, irodalom, művészettörténet mind egyfajta értékítéletet adnak a diákoknak, mindenki „politizál” aki ezeket a tárgyakat oktatja, de miként is lehetne értékrend nélkül nevelni?”, tette fel a kérdést.
Bodor azt is hozzátette, azért nem tanít iskolában, mert a mai oktatási feltételeket elfogadhatatlannak tartja, szerinte a diákok és a szüleik motivációja sokszor nagyon gyenge, a nevelés-oktatás-tanítás helyére pedig egyre inkább a fegyelmezés lép, amit ő nem tud elfogadni. |