Szerda délelőtt elindították a 2-es villamost Debrecenben. Új nyomvonalon, új járművek viszik az utasokat a Nagyállomás és a Doberdó utca között. Évtizedekig a város legforgalmasabb buszvonalai kötötték össze ezt a két pontot. A 31-es és 32-es buszok öt napig párhuzamosan járnak a villamosokkal, utána megszüntetik őket. Az utasok az első napokban ingyen ülhetnek fel a 2-es villamosra.
Debrecenben a hetvenes évek közepe óta egyetlen villamosvonal volt egészen mostanáig, ez az 1-es járat, amivel a Nagyállomás és az egyetem között lehet utazni. Régebben sokkal nagyobb volt a hálózat: Pallagra, a vágóhídra, Nyulasra és a tüdőszanatóriumhoz is járt villamos, de a szárnyvonalakat fokozatosan felszámolták.
Az egyetlen megmaradt vonalra a kilencvenes években vásároltak új villamosokat a Ganztól, és a régi sárga „Bengáli” járművek közül is megmaradt néhány. Ezek a mai napig feltűnnek a forgalomban, de az ígéretek szerint nemsokára végleg kivonják őket.
A 2-es villamos vonalán régen sem volt villamos, a hetvenes évekig viszont a közeli Böszörményi úton járt az 5-ös a nyulasi végállomásig. A hétvégén búcsúzó 31-es és 32-es buszok a város legzsúfoltabb járatai közé tartoztak, lakótelepek, iskolák mellett haladtak el, a reggeli csúcsban a belvároshoz közelebb eső megállókban sokszor már alig tudtak felpréselődni az utasok.
Az 1-es és a 2-es villamos nyomvonala a Hunyadi utcáig közös, ott a 2-es lekanyarodik a Debrecen Plázánál a Bethlen utca felé, az 1-es pedig egyenesen megy tovább az egyetemig. Az új pálya összesen nyolc kilométeres, és egy része füves.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/cef5f557-034c-4bf1-ad59-186e166676e5.jpg)
A 2-esre hosszas pályáztatás után a spanyolországi CAF alacsonypadlós, légkondicionált villamosait rendelte meg a város, összesen tizennyolc darabot. A kék-sárga-fehér főnixmadaras járművekből eddig tizenöt érkezett meg Debrecenbe, és tizenhármat már le is vizsgáztattak. A maradék három járművet az ígéretek szerint nemsokára leszállítják.
A szerdai indításhoz hat új villamost vittek ki a város főterére. Három a Nagyállomás, három a Doberdó utca irányában várta a startot. A 2-es villamos utasai az első öt napban emlékjegyet kapnak. A DKV azt kéri: ezeket is érvényesítsék majd, hogy teszteljék a jegykezelő rendszert.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/acca8cfa-ad76-45dd-bbae-9d2e77ba10a6.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e8dad1ad-532e-49af-abdc-34311778c747.jpg)
A 31-es és a 32-es buszok megszüntetésével itt-ott a buszhálózatot is átszervezik Debrecenben.
A 2-es villamos csúcsidőben 4-6 percenként jár majd Debrecenben. Egy járművön egyszerre 223 utas fér el, vagyis a DKV szerint összesen két csuklós autóbusznyi ember.
Kósa Lajos polgármester emlékezetett, hogy körülbelül 20 milliárd forintba került a beruházás, a költségek jelentős részét uniós forrásból fedezik. A kormány önerőpályázat keretében további 825 millió forintot biztosít az új pálya környezetének helyreállítására – tette hozzá. A teljes munkát nyárra fejezik be.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e5a65d23-70b1-4b2b-8da5-abce806ee8d5.jpg)
A villamosépítés nem volt zökkenőmentes, és nagyon sokat csúszott az eredeti határidőhöz képest. A munka hosszú hónapokra megakadt, amikor elszámolási problémák miatt a pályát építő konzorcium fővállalkozójának emberei levonultak a helyszínről. A környéken élők kénytelenek voltak a félkész építményeket kerülgetni, amelyek a közlekedést is megnehezítették. Végül átszervezték a konzorciumot, és az új fővállalkozó már tudta tartani az előírt határidőket.