NFM: ezért kerül sokba az esztergomi vasútvonal felújítása
Téves következtetéshez vezet a Budapest-Esztergom vasútvonalat érintő két beruházás költségeinek összevetése a jelentősen eltérő műszaki tartalmak miatt – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfőn.
A tárca az Együtt-PM vasárnapi közleményére reagált, amely szerint a párt azonnali vizsgálatot követel és írásbeli kérdéssel fordul Németh Lászlóné közlekedésért felelős miniszterhez az Esztergom-Budapest vasútvonal felújítási munkálatainak elhúzódása valamint a költségek követhetetlenné válása miatt.
A pártszövetség közleménye szerint Magyarország és Európa egyik legdrágábban felújított vasútja lesz a Budapest-Esztergom vonal Pilisvörösvártól az északi vasúti hídig tartó szakasza: a mindössze 13 kilométeres kétvágányú pályát 25,4 milliárd forintért rekonstruálja az Aranyhegy konzorcium. Az Együtt-PM szerint a kis forgalmú és alacsony sebességre kiépített szakaszt kilométerenként kétszer akkora költséggel modernizálhatják, mint amennyibe a Székesfehérvár-Kelenföld kétvágányú, 120 kilométeres óránkénti közlekedési sebességre alkalmas villamosított fővonal került.
A felújítás eredetileg 2014 tavaszáig tartott volna, de az Együtt-PM szerint már most látszik, hogy többszöri szerződésmódosítás után legkorábban a jövő év végére lesz kész az építkezés.
NFM: nem lehet a fehérvári vonallal összehasonlítani az esztergomit
Az NFM hétfői közleménye néhány hete fejezték be a vasúti pálya felújítását Pilisvörösvár és Esztergom között, több mint 30 kilométeren. A fejlesztést jövőre a solymári, pilisvörösvári és piliscsabai állomásépületek teljes felújításával folytatják.
Az északi vasúti hídig tartó szakasz kivitelezése várhatóan 2014 végéig tart. Új, kétvágányú vasúti pályát építenek Aquincum felső és Pilisvörösvár között, így akár a 100 kilométeres sebesség is elérhetővé válik.
Az új második vágány és a nagyobb sebesség miatt elengedhetetlen ívkorrekciók több milliárd forintos nagyságrendű költségekkel járó, időigényes kisajátításokat tettek szükségessé a sűrűn lakott városi és agglomerációs területeken. A példaként hivatkozott székesfehérvári vonalon ezzel szemben Tárnokig az új vágány alépítménye adott volt. Tárnok után pedig kizárólag Dinnyés és Székesfehérvár között kellett egyes szántóterületeket megvásárolni.
Hangsúlyozták, hogy a két beruházás költségeinek összevetése a jelentősen eltérő műszaki tartalmak miatt is téves következtetésekhez vezet. Pilisvörösvár felé további kiadásnövelő elemként jelentkezik több új műtárgy megépítése, így egyebek mellett a solymári közúti felüljáró és az ahhoz csatlakozó több kilométeres út. Most állítják fel a későbbi villamosításhoz szükséges felsővezetéki oszlopokat is, míg Fehérvár irányába csak részleges bővítésre, Tárnok után csupán felújításra volt szükség.
A teljes átépítésnek köszönhetően Budapest és Esztergom között több mint 20 perccel csökkenhet a menetidő. Az utazás 2015 őszére az új FLIRT motorvonatok forgalomba állításával még kényelmesebb lesz a napi 14 ezer ingázónak – ígérik.
* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.