Áder János március 25-én aláírta az alaptörvény negyedik módosítását – adta hírül a hvg.hu hétfőn este hét órakor az Országgyűlés honlapján szereplő adatok alapján. Hasonló értelemben tájékoztatott az Index és az Origo is. Csakhogy az Országgyűlés honlapján mára a köztársasági elnök aláírásának dátumát március 20-ára korrigálták. A határidőkön sok múlik, hiszen az Alkotmánybíróság szerepét pont az ilyen eljárási hibák vizsgálatára korlátozta a parlament fideszes többsége. Az Országgyűlés sajtóosztálya szerint nincs ügy, mindössze a nyilvántartásba vételkor történt elírás.
Kövér László házelnök március 18-án, Áder János köztársasági elnök pedig március 25-én írta alá az alaptörvény negyedik módosítását – ez szerepelt a parlament.hu-n hétfőn este.
Keddre azonban kiderült, hogy nem is úgy van. Kövér – állítása szerint – valójában már a nemzeti ünnepen, március 15-én, Áder pedig – a parlament ma reggel 7:56 órakor javított adatai szerint – már március 20-án elláta kézjegyével a normaszöveget.
Miért fontos a dátum?
Az alaptörvény pontosan rögzíti, hogy annak módosítása során milyen eljárási követelményeknek kell megfelelni. Amennyiben ezeket nem tartják be, a módosítás az Alkotmánybíróságon megtámadható. Az alkotmány negyedik átirata szerint egyedül csakis ilyen esetekben, úgynevezett eljárási ügyekben vizsgálhatja felül az alaptörvényt módosító törvényeket az Ab.
Az alaptörvény hatályos szövege szerint a köztársasági elnök a kézhezvételtől számított öt napon belül köteles aláírni az elé terjesztett törvényeket, illetve az alaptörvény módosításait is. A házelnök hasonló kötelezettségét ugyanakkor az alaptörvény csak a törvények esetében rögzíti, az alaptörvény módosításai esetében csak annyit mond, hogy a házelnök „aláírja” a normaszöveget, határidőt nem állapít meg. Furcsa lenne azonban, ha a házelnök, akinek a köztársasági elnökkel szemben nincs semmilyen mérlegelési joga, hosszabb ideig töprenghetne az aláíráson, mint a köztársasági elnök. A házelnök feladata arra korlátozódik, hogy garantálja, a köztársasági elnöknek megküldött szöveg megegyezzen az Országgyűlés által elfogadott szöveggel. (Az alaptörvény negyedik módosítása éppen úgy pontosítja a szöveget, hogy az Országgyűlés elnökének is ötnapos határidőt határoz meg az aláírásra, tehát a jogalkotó szándéka eredetileg is ez volt, s az eljárás során ezt kell követni.)
A negyedik módosítást az Országgyűlés kétharmados többsége 2013. március 11-én fogadta el. Kövér László házelnöknek eszerint március 16-ig kellett volna aláírnia a módosítást. A parlament honlapjának tanúsága szerint erre azonban csak két nappal később, március 18-án, hétfőn került sor. Kövér atv.hu-nak adott kedd reggeli nyilatkozata szerint március 15-én, pénteken, a nemzeti ünnepen írta alá a negyedik módosítást, és 18-a csupán a szöveg továbbküldésének időpontja. E szerint Kövér László házelnök március 15-én, az állami díjak és kitüntetések szünetében, amikor egyébként az apparátus – munkaszüneti nap lévén – nem dolgozott, hivatalába ment, és ott aláírta a negyedik módosítás.
Amennyiben Kövér valóban március 15-én írta alá a negyedik módosítást, azt továbbítania kellett a köztársasági elnöknek. Mivel Áder János az új verzió szerint már március 20-án aláírta a módosítást, szinte lényegtelen, hogy pontosan mikor vette kézhez a dokumentumot, hiszen március 20-a az öt napon mindenképpen belül van. A parlament honlapján elérhető, a köztársasági elnöknek megküldött szöveg szkennelt változatán március 18-i érkeztető dátum szerepel – vagyis az apparátus feltehetően ekkor kapta meg a szöveget, s ekkor továbbította azt az elnöknek.
Öt nappal később ment a fax |
A hvg.hu megkeresésére a Köztársasági Elnöki Hivatal az alaptörvény negyedik módosításával kapcsolatban cikkünk megjelenése után azt a tájékoztatást adta, hogy az elnök március 18-án kapta meg az Országgyűlés elnöke által aláírt módosítást, és azt két nappal később látta el kézjegyével. A KEH kérdésünkre azt is közölte, hogy a köztársasági elnök az ötnapos határidőt naptári napokként értelmezi. Amennyiben azonban a határidő utolsó napja munkaszüneti napra esik, a határidő az azt követő legközelebbi munkanapon – a nap végével – jár le. Ugyanakkor az Országgyűlés közzétette honlapján Áder János köztársasági elnök tájékoztatóját, melyben Kövér László házelnököt értesíti arról, hogy az alaptörvény negyedik módosítását 2013. március 20-án aláírta. A március 20-i aláírást követően a köztársasági elnök csak március 25-én értesítette erről az Országgyűlést. A parlamenti honlapon közzétett tájékoztató szerint a fax március 25-én, hétfőn este 18:01 órakor érkezett az Országgyűlés Hivatalába. (A parlamenti honlapon eddig nem volt szokás közzétenni a köztársasági elnök aláírásról tájékoztató levelét. Erre most feltehetően azért került sor, mert az aláírás dátuma – „rögzítési hiba” eredményeként – először tévesen jelent meg a honlapon.) A hvg.hu megkeresésére a Magyar Közlönyt is kiadó Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Kft. közölte: a Köztársasági Elnöki Hivatal közzététel céljára március 25-én továbbította az Alaptörvény negyedik módosításának szövegét. A Magyar Közlönynek a negyedik módosítást is tartalmazó 49. száma március 25-én késő este 20 óra után vált elérhetővé. Az eddigi gyakorlat alapján szokatlannak tekinthető, hogy a köztársasági elnök apparátusa öt napot (vagy három munkanapot) várt az elnök által aláírt normaszöveg továbbításával. Az alaptörvény eddigi módosításainak alkalmával vagy az aláírás napján, vagy az azt követő munkanapon a módosítás szövegét a Magyar Közlönyben kihirdették. |
Hány nap az öt nap?
Amennyiben a házelnök csak március 18-án, a köztársasági elnök pedig csak március 25-én írta alá az alaptörvény negyedik módosításának normaszövegét, felvethető a közjogi érvénytelenség. Az alaptörvény módosításának és kihirdetésének ugyanis meghatározott formaságoknak kell megfelelnie, melyeket maga az alaptörvény rögzít. Amennyiben az öt napot öt napnak kell számítani, akkor sem a házelnök, sem a köztársasági elnök nem az alaptörvényben meghatározottak szerint járt el.
Az Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága azonban a napokban úgy foglalt állást, hogy amennyiben a határidő napja munkaszüneti napra esik, akkor az azt következő első munkanapot kell a határidő utolsó napjának tekinteni. Ez az értelmezés egybevág a Polgári törvénykönyv határidő-számítási szabályaival. Kérdés azonban, hogy egy alacsonyabb szintű jogszabály, vagy egy parlamenti bizottság eseti állásfoglalása mértékadónak tekinthető-e az alaptörvényben meghatározott határidők számításánál. Az alaptörvény rendelkezéseinek autentikus értelmezésére ugyanis egyedül az Alkotmánybíróság hivatott.
Az alaptörvény eddigi három módosításának és kihirdetésének dátumait áttekintve látható, hogy Kövér László házelnök csak a harmadik módosítás esetében tartotta az ötnapos határidőt. Az első és a második módosításnál egy hetet várt. A köztársasági elnök ezzel szemben mindhárom esetben tartotta magát az ötnapos határidőhöz.
Alaptörvény-módosítás | Országgyűlés elfogadja | Házelnök aláírja | Köztársasági elnök aláírja | Kihirdetik a Magyar Közlönyben |
első | 2012. június 4., hétfő | 2012. június 11., hétfő | 2012. június 15., péntek | 2012. június 18., hétfő |
második | 2012. október 29., hétfő | 2012. november 5., hétfő | 2012. november 8., csütörtök | 2012. november 9., péntek |
harmadik | 2012. december 17., hétfő | 2012. december 18., kedd | 2012. december 21., péntek | 2012. december 21., péntek |
negyedik - első verzió | 2012. március 11., hétfő | 2012. március 18., hétfő | 2012. március 25., hétfő | 2012. március 25., hétfő |
negyedik - második verzió | 2012. március 11., hétfő | 2012. március 15., péntek | 2012. március 20., szerda | 2012. március 25., hétfő |
(Forrás: parlament.hu, hvg.hu-összesítés)
A jogalkotási törvény egyébként úgy rendelkezik, hogy a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter a „kézhezvételt követően haladéktalanul” gondoskodik a jogszabályok kihirdetéséről. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a törvények kihirdetésére a köztársasági elnök aláírását követően még aznap vagy a következő munkanapon sor kerül. Ugyanígy történt ez az alaptörvény és az eddigi három alaptörvény-módosítás során is: a kihirdetésre vagy még aznap, vagy a következő munkanapon sor került.
Nem ez a helyzet a negyedik módosítás esetében. Áder János köztársasági elnök – a 2. verzió szerint – már március 20-án, szerdán aláírta az alaptörvény-módosítást, a kihirdetésre azonban ennek ellenére csak öt nappal (vagy három munkanappal) később kerítettek sort. Erre az utóbbi időben kihirdetett törvények esetében egyetlen alkalommal sem találunk példát: valamennyi törvényt vagy aznap, vagy a következő munkanapon – haladéktalanul – kihirdettek a Magyar Közlönyben.
A negyedik alaptörvény-módosítással egy időben a Magyar Közlönyben kihirdettek két törvényt is, melyeket a Ház a negyedik módosítás elfogadásának napján fogadott el. A házelnök és a köztársasági elnök általi aláírásukra pedig éppen március 18-án, illetve március 25-én került sor, vagyis ugyanazokon a napokon, melyeken a negyedik módosítás aláírása is történt az 1. verzió szerint.
Az eljárás szerint ha az államfő aláír egy törvényt, akkor arról tájékoztató levelet küld az Országgyűlésnek. A parlament sajtóosztályán a hvg.hu-val azt közölték, hogy ebben az esetben a tájékoztató levél március 25-én érkezett meg. Az iratnyilvántartásnál azonban hiba történt, ugyanis nem az aláírás dátumát, hanem a beérkezés dátumát rögzítették. Amint a hibát észlelték, azt javították.
A Fővárosi Törvényszék ítélete szerint "valótlanul állítottuk, hogy Áder János aláírása 5 napot késett. A valóság ezzel szemben az, hogy Magyarország alaptörvénye 4. módosítását az országgyűlés elnöke 2013. március 18-án küldte meg Áder Jánosnak, aki azt 2013. március 20-án írta alá". |