A budapesti M3-as metrósínek annyira rossz állapotban vannak, hogy a BKK haladéktalanul megkezdi a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét, a teljes rekonstrukcióra pedig az elkövetkező években kerül sor. A következő hét évben a 3-as metróban mindent felújítanak, minden állomás egységes lesz, és mozgólépcsőket kapnak az eddig anélkül működő állomások, valamint ahol lehet, ott liftekkel akadálymentesítik azokat.
A budapesti metróvonalak műszaki állapota olyan mértékben leromlott, hogy a következő rekonstrukcióig sem lehetne kihúzni jelentős forgalomkorlátozás nélkül, ezért haladéktalanul megkezdjük a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A vállalat szerint az M3-as metróvonalon 49 kilométernyi sínszálat kell azonnal lecserélni, ha ez megtörténik, a nagyobb, uniós forrásokból tervezett rekonstrukcióig kitart.
15 kilométer sínszál beszerzése már egy 2012-es pályázat kiírásával megkezdődött, ezek első 2500 méteres részletét már tavaly leszállították, és amint megérkezik hozzá néhány alkatrész, megkötik a vállalkozási szerződést. A 15 kilométer fennmaradó részét még idén szállítanák és cserélnék a tervek szerint.
A MÁV által eladásra kínált 15 600 méternyi sín még értékbecslésre vár, az árak megállapítása után kezdődhet a sínek felhasználása - közölte a BKK.
Az első 15 kilométert saját kapacitásból építi be a BKV, a fennmaradó 34 kilométerre azonban nincs kapacitásuk, így annak beépítésére közbeszerzési eljárást indítanak, a kiírás hamarosan megjelenik.
Az M3-as metró támogatási szerződésének megkötését követően idén tavasszal a BKK kiírja a közbeszerzési eljárást a rekonstrukció, valamint az északi meghosszabbítás teljes körű tervezési feladatainak elvégzésére. Ezek megvalósítása a 2014-2020 közötti európai uniós finanszírozási ciklusban kerülhet sor.
A rekonstrukció során teljes hosszában megújulhat a pálya, a sínek és lekötések, és a most beszerzett használt sínek helyére is újakat raknak. A tervek szerint megszüntetik az alagutak vízszivárgási, vízelvezetési problémáit. Új tűzvédelmi rendszert telepítenek a metróba, vagyis hatékonyabb hő- és füstelvezető rendszer kerül be. Lecserélik a tervek szerint a biztosítóberendezési, járművezérlési és távközlő rendszert, amivel javul a forgalombiztonság.
Felújítják az állomásokat is, minden állomáson egységes, modern belsőépítészeti arculatot kap, megújul a világítási és utastájékoztatási rendszer. Elvégzik a meglévő mozgólépcsők felújítását, cseréjét, új mozgólépcsőket építünk be azon állomásokon, ahol jelenleg nincsenek. Az akadálymentesítés miatt minden felszín alatti állomást, és a vizsgálati eredményektől függően mélyállomásokat liftekkel látnak el, ahol ez műszakilag reálisan megoldható.
Ezen túlmenően a BKK szerint megújulhat a teljes járműpark, a pontos megoldás a következő EU-finanszírozási ciklusban rendelkezésre álló forrásoktól függ. "A meglévő szakasz felújítása mellett a támogatási források rendelkezésre állása esetén megvalósíthatjuk a vonal északi meghosszabbítását a káposztásmegyeri lakótelepig, az M0 körgyűrűről megközelíthető, P+R parkolóval ellátott intermodális csomópontot alakíthatunk ki, ezáltal jelentősen javítva a IV. és XV. kerületben lakók, valamint a főváros északi agglomerációjának lakói számára a belváros elérhetőségét" - írják.