Nem készíthetett interjút lapunk azzal a hajdúszoboszlói rendőrrel, aki saját fizetéséből rendszámfelismerő rendszert vett magának, hogy minél több körözött járművet szűrhessen ki. A rendőrségen hiánycikk ez az eszköz, pedig segíthet a lopott járművek megtalálásában, a rafinált tolvajok lebuktatásában. Közben a kabinet a bűnüldőzésre hivatkozva szeretné keresztülvinni az autósoknak komoly kiadásokat jelentő rendszámtábla-cserét.
Naponta 13-15 autót lopnak el az országban. A járművek nagy részét a fővárosban kötik el, a rendőrségi adatok szerint évente közel ötezer gépkocsit. Ezek megtalálása nem lenne reménytelen, ha a szolgálati autókat felszerelnék olyan rendszámfelismerő számítógépekkel, amellyel rendelkeznek a polgárőrök és az úgynevezett lopott kocsikat felkutató autóvadászok. Az eszköz előnye, hogy azzal egyszerűbb a forgalomból kiszúrni a keresett járművet, mint egyesével megállítani az autósokat és ellenőrizni őket.
Miközben egy ilyen eszközzel nagyon könnyen le lehetne buktatni a lopott járműveket, illetve más bűncselekményeknél ki lehetne deríteni, hogy kié a megfigyelt, gyanús autó, a kormány pont a bűnmegelőzésre hivatkozva szeretné lecseréltetni a rendszámokat - sok tízezeres kiadásokra kényszertíve a lakosságot. Bár még nem született kormányzati döntés a rendszámok ügyében, a kormányban továbbra sem tettek le arról, hogy bevezessék a területi alapú új rendszámot, ami felválthatná a jelenlegi három betűs - három számos szisztémát. A hvg.hu-t szeptemberben arról tájékoztatta a közlekedési ügyeket felügyelő tárca, hogy a Belügyminisztérium szerint "az utazó bűnözők kiszűrésében" is szerepe lehet az új típusú rendszámoknak.
Saját zsebből
A hajdúszoboszlói kapitányság egyik baleseti helyszínelőként dolgozó munkatársa megunta az áldatlan állapotokat és saját pénzén vásárolt egy, a keresett járműveket kiszűrő eszközt - tudta meg a hvg.hu. Mindez félmillió forintjába került. Szerettük volna a rendőrt megkérdezni arról, hogy miért gondolta, hogy a rendszámfelismerőre saját fizetéséből áldoz, hogy a használatának lett-e már eredménye, de Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság még azt sem engedélyezte, hogy a törzszászlóssal beszéljünk.
A rendszámfelismerő egy laptopból, egy kamerából, a hozzákapcsolódó rendszerből áll. Használatához szükség van az EDR-rendszerre (Egységes Digitális Rádiórendszer), ami a járőrautók mindegyikében van, és persze a belépéshez szükség van a rendszerhez való hozzáférést biztosító jogosultságra is. Információink szerint a törzszászlós csak a megyei rendőrfőkapitánytól kellett engedélyt kérnie az eszköz bevetéséhez, amit meg is kapott, de csak akkor használhatja, ha szolgálatban van.
A rendszámfelismerő egyébként a körözési rendszerrel van összeköttetésben, ezért nemcsak az autók megtalálásában hasznosítható, hanem a személyek ellenőrzését is segítheti. Az eszközről egy volt járőr a hvg.hu-nak azt mondta, hogy kifogástalan és gyors. „Jó szolgálatot tett, csak sajnos ritkán alkalmazták” – jegyezte meg, hozzátéve, hogy soha senki nem értette, hogy ha a polgárőröknek van ilyen, akkor rendőröknél miért nem alaptartozék. Egy volt rendőr úgy vélekedett, hogy a körözött járműveket kiszűrő rendszer a rendőrségen hiánycikk, pedig nagyon nagy szükség lenne rá. „Tehermentesítené az ügyeletet, nem kellene lekérdezni rádión minden kocsi adatát".
Szerettük volna megtudni a rendőrségtől, hány autójukban található ilyen eszköz, de az ORFK Sajtószolgálata cikkünk megjelenéséig nem válaszolt a kérdéseinkre. Lapunk több rendőrségi forrásból is úgy értesült, kevés ilyen rendszer van szolgálatban. A Totalcar szerint a váci rendőröknek van ilyen berendezése, Hódmezővásárhelyen pedig az önkormányzat vásárolt egyet a kapitányságnak.
A rendőröknek alig van
Egy a lopott autók felkutatását végző autóvadász, Vezda László, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) elnöke, a hvg.hu-val azt mondta, hogy ma már jóval rafináltabbak a tolvajok, mint néhány éve, és most már nem divat az, hogy lakótelepeken pihentetik az elorzott autókat, hanem rögtön alkatrészekre szedik szét azokat.
„A parkolókat, lakótelepeket kamerákkal pásztázva egyébként évente mintegy száz eltulajdonított autót találunk meg” – mondta. A különböző bűncselekmények miatt körözött és meglelt gépjárművek száma valamivel több – közölte Vezda László. Hozzátette: munkájukat segítik az internetes közösségi oldalak is, a Facebook révén például fél év alatt két ellopott autót kerítettek elő. A rendszámfelismerő rendszerek rendőrségi használatáról azonban, mint megjegyezte, nem nyilatkozhat az Országos Rendőr-főkapitánysággal való megállapodása miatt.
A NAKE honlapján szereplő tájékoztatás szerint az ezredforduló óta több mint 2500 lopott, 4000-nél is több bűncselekmény elkövetése miatt körözött és több ezer forgalomból kivont gépjármű akadt fenn az autóvadászok hálójában. Ezen kívül több száz körözött személyt és rendszámcserés, vagy lopott rendszámmal közlekedő kocsit is sikerült felderíteni. Érdekességként megemlítik, hogy az autóvadászok munkájához használt egyik szoftver például egy kamera segítségével leolvassa a rendszámokat, majd az örömóda hangján jelez, ha lopott kocsi került az objektív látókörébe. Az autó tolvajok körében – olvasható az egyesület honlapján – a legnépszerűbb márkák a Suzuki, a Volkswagen és Renault számítanak.
Az egyesületen kívül a polgárőrök is gyakran erednek az ellopott autók nyomába. Az Országos Polgárőr Szövetség elnöke, Túrós András a hvg.hu-nak azt mondta, 135 egyesületük rendelkezik rendszámfelismerő rendszerrel, és azoknak nagy hasznát látják, mert tíz év alatt különböző akciók során százas nagyságrendben találtak meg ellopott vagy körözött járműveket. A sofőrökkel szembeni intézkedéshez azonban csak a rendőröknek van joguk, így a polgárőrök velük tartanak közös ellenőrzéseket. „Nehéz ezeket az akciókat összehangolni” – jegyezte meg Túrós András –, „de törekszünk minél több megszervezésére, így november 17-én, Budapesten és környékén tartunk gépjármű-felderítést.”
Csúszik a tervezett rendszámtábla-csere
A Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke, Győri Gyula múlt héten a Magyar Nemzetnek azt mondta, egyelőre a szakértői előkészítése folyik a tervezett rendszámcsere ügyében, de még ezeket az anyagokat sem tárgyalta a kormány. Ha a kabinet jóváhagyja a belügy és a fejlesztési tárca javaslatát, akkor az eddig nyilvánosságra került tervek szerint első körben a gépjármű-tulajdonosok több mint felét, 1,9 millió autóst érintheti a rendszámtáblák cseréje.
Az okmanyirodak.hu-n található adatok szerint jelenleg a rendszámtáblapár cseréje 8,5 ezer forintba kerül. A cserének viszont az új tábla megvásárlásán kívül egyéb vonzatai is vannak: az új számot fel kell vezetni a forgalmiban (6 ezer forint), a rendszámcímke 585 forintba kerül – ez összesen 15 085 forintos kiadást jelent. A műszaki vizsga díjával együtt a kiadás elérheti a 34-40 ezer forintot is.
Az új rendszer bevezetése nemcsak az autósok zsebét terheli meg, hanem rengeteg utánajárást is igényel: akinek éves autópálya-matricája, esetleg parkolási bérlete van, annak el kell intéznie a változást, a kötelezőt és a cascót nyújtó biztosítóval kötött szerződést módosítani kell, jelezni kell a súlyadónál a változást, a behajtási engedélyeket kiadó önkormányzatokkal is egyeztetni kell az adatváltozást.
„Teljességgel szükségtelen, csak újabb fizetési kötelezettséggel terhelik az autósokat” – véleményezte szeptemberben a hvg.hu-nak az új rendszer bevezetésének ötletét a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságnak elnöke. Kovács Kázmér akkor úgy vélte, hogy a csere hivatkozási alapjául felhozott bűnüldözési cél sem valós, ugyanis „ma már döntően szoftver kérdése az azonosítás”. A Belügyminisztérium nyilvántartása ma is tartalmazza, hogy a kocsi üzembetartója hol lakik. Persze ezen adatok lekérdezéséhez eszközökre lenne szükség, ám egyelőre ezekből nem sok van a rendőségi kocsikban, igaz, ha nincs, a járőr lekérheti az adatokat URH-n.