Lerobbant az új szegedi villamosok fele
Az új szegedi villamosflotta nagyjából fele a remízben áll, mert négy járművet javítani kell. Egy másik PESA-villamos pedig balesetben károsodott. A Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) igazgatója szerint a pótlást sokszor csak nehezen tudják megoldani – írja a hétfői Délmagyarország.
Szeged összesen kilenc villamost vásárolt korábban a lengyelországi PESA-tól. A Swing márkanevű sárga járművek az új, 2-es vonalon járnak, de öt most javításra vár. Négy ezek közül az egyedi gyártásból adódó típushibák miatt áll, az ötödiknek pedig megrongálódott az egyik borítólemeze, amikor egy autóval ütközött – olvasható a cikkben.
Tóth István Tibor SZKT-igazgató azt mondta: több új villamos hetek óta hiányzik a 2-es vonalról különféle gondok, elsősorban fékproblémák miatt. 2-3 új lengyel villamos rendszeresen benn áll a járműbázison, és javításra vár az egyedi gyártásból adódó prototípushibák miatt – tette hozzá.
Állítása szerint az ilyen meghibásodások kiküszöbölhetők lettek volna, ha Szeged nem egyedi villamosokat vásárol, hanem olyanokat, amelyeket a lengyel gyártó varsói megrendelésre szállított nagy mennyiségben, lengyel hajtáskonténerrel.
Szegeden lakik egy lengyel szerelőcsapat, a szakemberek megtesznek mindent, amit tudnak. A többi hiba megoldásán pedig gondolkodnak. Nagyon nehéz pótolni a szerelvényeket, mert főszezonban minden hadra fogható villamosra szükség van. Ráadásul a lengyel járművek foglalják a helyet a remízben, ahol a Tatrák napi szervizét és garanciális felülvizsgálatát is el kell végezni – mondta Tóth István Tibor.
Dózsa Gábor, az SZKT korábbi vezetője úgy reagált: tudatos félrevezetés, hogy a város rendelte volna a villamosokat ezzel a fékkel és elektromos rendszerrel. Ebbe a város nem szólhatott és nem is szólt bele – tette hozzá.
Villamost mindig kis szériában, egyedileg, a megrendelő közlekedési vállalat igényei szerint gyártanak. A lengyel városok számára gyártott Pesa-járművek különböznek a más országoknak gyártott villamosoktól, mert eltérők az előírások és a követelmények. A szegedi villamosokba épített cseh Cegelec-hajtásrendszert jóval nagyobb darabszámban gyártják, mint a lengyelt. A féket pedig a világ legtöbb fékberendezését előállító Knorr Bremse szállította. A fék megcsúszása előfordulhat, de semmi köze a jármű élettartamához – mondta Dózsa Gábor.
Forgalomba állítás előtt az egész villamosflotta sikeresen teljesítette a Nemzeti Közlekedési Hatóság műszaki vizsgáját. A Pesa-gyár szerződéses kötelezettsége, hogy 3 évig teljes körű garanciát biztosítson – emlékeztetnek a cikkben.