Itthon Csikász Brigitta 2012. augusztus. 29. 10:46

Kiszivárogtató gigaszervezet volt az NNI – Kocsis Máté a rendőrség átszervezéséről

Nem a korrupciós botrány miatt szervezték át a rendőrséget, de az is igazolta, hogy nem működött jól a szervezet, szükség volt az átalakításra – mondta a hvg.hu-nak adott interjúban Kocsis Máté. A parlament honvédelmi és rendészeti bizottságának elnöke szerint két hét alatt nem lehet ítéletet mondani a változásokról.

hvg.hu: Szabadságon volt, amikor a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) Szervezett Bűnözés Elleni Osztályának (SZBEO), a Nemzet Nyomozó Iroda (NNI) hasonló egységének, illetve Gazdaságvédelmi Főosztályának megszüntetését bejelentették. Előre tájékoztatták a szervezeti átalakításról?

Kocsis Máté: Nem vagyok a Belügyminisztérium tagja és rendőri vezető sem vagyok. Az Országgyűlés rendészeti bizottsága civil kontrollt lát el, ebből fakadóan belügyi döntésről előre tájékoztatást sem kérhetek. Részinformációim voltak ugyan, de főleg a sajtóból értesültem az átalakításokról, mert arról beszélhetünk és nem megszüntetésekről. Nyolc évvel ezelőtt, amikor létrehozták az NNI-t, 350 munkatárssal számoltak, azóta a nyomozó iroda 800 fős giga-megaszervezetté nőtte ki magát, gyakorlatilag egy pótrendőrség lett belőle. Ezt át kellett szervezni, de ettől nem szűnt meg.

hvg.hu: Baj, hogy kinőtte magát az eltelt esztendők alatt?

K. M.: Igen, mert ez párhuzamosságokat okozott. Az NNI túldimenzionált, szereptévesztett és információt kiszivárogtató szervezet lett. A nyomozó iroda egyébként nem szűnik meg, hanem a Készenléti Rendőrség egyik igazgatóságaként működik tovább, mégpedig újra az optimális létszámmal, 373 fővel. A stratégiai irányítást az Országos Rendőr-főkapitányság veszi kézbe, az operatív vezetés pedig marad helyi szinten. Pozitívum, hogy azokat a szervezeteket, amelyeknél az ügyek tologatásán kívül nem sok más nem történt, átalakították.

hvg.hu: Azt honnan lehet tudni, hogy csak tologatták az aktákat?

K. M.: Például onnan, hogy az NNI és az BRFK között hatásköri átfedések és ebből adódóan ütközések is voltak. A struktúra szerint ezentúl a helyi ügyekben a helyi rendőri egységek járnak el. Az olyan országos és kiemelt eljárásokban pedig, mint a nemzetközi érintettségű vagy a szervezett bűnözés területére vonatkozóak, az ORFK, azon belül is a Készenléti Rendőrség emberei dolgoznak majd.

hvg.hu: Eddig is az átszervezett NNI munkatársai jártak el ezekben az ügyekben, csak mint egy önálló szervezeti egység dolgozói. Ha ők maradnak az illetékesek, mi értelme van az átszervezésnek?

K. M.: Nem feltétlen a személyek miatt történt az átszervezés. Az 560 főből, akiknek az átalakítások miatt megváltozik a beosztása, nyolcan nem fogadták el a felajánlott új helyet, néhányan még gondolkoznak. Az átszervezés nem most indult. A kormányváltást követően a honvédelmi és rendészeti bizottság meghallgatásán Hatala József főkapitány már arról beszélt, hogy a rendőrség átszervezését alaposan elő kell készíteni, s ha ez megtörtént, végre kell hajtani. Most persze sokan kérdezik, mindennek van-e köze a korrupciós botrányhoz.

hvg.hu: És van?

K. M.: A korrupciós botrány csak megerősítette az átszervezési szándékot, ami már 2010-ben megfogalmazódott, 2011 őszére pedig a konkrét, szakmai és politikai igény is megvolt. Ezután 2012 januárjában az ORFK vezetője letette a koncepciót Pintér Sándor belügyminiszter asztalára. Ekkor még messze volt a korrupciós botrány. Április 13-án az Országos Rendőr-főkapitányság éves értekezletén Pintér Sándor elmondta, hogy megvizsgálja és értékeli a szervezetek és a vezetők munkáját, majd június 28-án jóváhagyta a végrehajtási koncepciót, és megtörténtek a személyi egyeztetések.

hvg.hu: Milyen egyeztetések? A BRFK SZBEO megszüntetéséről információnk szerint maga az egység parancsnoka is csak aznap reggel értesült. A vezetők munkájának ilyen vagy olyan értékelése miért kell, hogy magával vonja a szervezet megszüntetését?

K. M.: Elsősorban a szervezeteket értékelték, a személyi következmények nem feltétlenül ebből eredtek.

Kocsis Máté szerint korai még ítéletet mondani a rendőrség átszervezéséről
Horváth Szabolcs

hvg.hu: Akkor mi alapján hozták meg a személyekre vonatkozó döntéseket? Egy olyan speciális egységnek a munkáját, mint a Szervezett Bűnözés Elleni Osztály, hogyan lehet összehasonlítani, mondjuk egy kerületi kapitányságéval?

K. M.: Az eredményességi mutatók alapján meg lehet ítélni egy szervezet munkáját. Mellesleg az átszervezések bejelentése után 48 órával minden, az SZBEO-n folyamatban lévő ügynek volt új gazdája.

hvg.hu: Ezzel azt akarja mondani, hogy az osztályon elfektettek ügyeket? Lapunknak az említett 48 óra után is több ügyvéd azt mondta, nem kaptak tájékoztatást arról, hogy melyik egységhez kerül az ügyük, ki lesz az új előadó.

K. M.: Nem tudhatom, hogy az ügyvédek mit jeleztek, de az biztos, hogy két nap alatt minden ügynek lett gazdája és az akták áthelyezésével kapcsolatban nem akadt olyan eljárás, amelyben a rendőrség munkáját felügyelő ügyészség kifogást emelt volna. Az ügyvédek pedig nem ügyészek, ők abból élnek, hogy védjék a gyanúsítottak érdekeit.

hvg.hu: És éppen ezért tudjanak arról, hogy ki folytatja a nyomozást.

K. M.: Minden tiszteletem az ügyvédeké, de a rendőrség átszervezéséhez semmi közük, abban nem vettek részt. Odáig ne jussunk el, hogy két-három ügyvéd véleménye alapján ítéljük meg a testület szervezeti átalakítását.

hvg.hu: Ám az természetes, hogy a védőt értesíteni kell arról, ha új előadóhoz kerül az eljárás.

K. M.: Az átszervezés óta a vádemelési javaslattal lezárt ügyek száma napi 41-ről 50-re emelkedett. Ebből látszik, hogy már hatékonyabb és eredményesebb a munka. Ezt nem lehet máshogy magyarázni. Ezek számok és tények.

hvg.hu: Akkor nézzük személyi aspektusból a történteket. Mi van akkor, ha a politika megtisztulásának jelszavával minden országgyűlési képviselővel holnap reggel közlik, hogy ezentúl nem dolgozhat a Parlamentben és önnek egy kis településen kínálnak képviselői munkát azzal együtt, hogy alig van esély arra, hogy onnan egyszer elkerülhet?

K. M.: Erre nem felelek, mert ez nem jó párhuzam, ez alma meg körte.

hvg.hu: Mi van mondjuk akkor, ha a fővárosi tanárok holnaptól csak községek iskoláiban oktathatnak?

K. M.: Visszakérdezek. Ha én rendőr vagyok, vagy tanár és szeretem a munkámat, nem mindegy, hol dolgozom? Az elsődleges szempont, hogy legyen munkám és végezhessem azt. Az átszervezés során senkit nem bocsátottak el a rendőrségtől és földrajzilag sem kerültek messze régi munkahelyüktől. Az állomány jelentős része szereti a munkáját. Hogy hol, melyik szervezeti egységben végzi, az legtöbbjüknek mindegy. Olyan szervezeti változás nincs, amelynek során mindenki ott marad, ahol volt. A fizetésük is ugyanaz lesz, mint eddig.

hvg.hu: Ez nem valószínű, ugyan a papíron a beosztásuk ugyanaz, de más szorzó alapján számítják a bérüket amiatt, hogy a központból helyi kirendeltségekhez kerülnek. Előzetes számítások alapján havi több tízezer forinttal csökkenhet egy áthelyezett rendőr bére.

K. M.: A volt NNI-sek esetében például a tanúvédelmi szolgálathoz kerülők fizetése nem változik.

hvg.hu: De nem az NNI-nél maradnak, hanem kerületi kapitányságokhoz kerülnek. Az átszervezettek egyike egy osztályvezető, aki 33 éve van a pályán (ebből egy évtizedet vezető beosztásban dolgozott), az egyik budapesti kapitányság kiemelt főnyomozója lehet, több fokozatot lép vissza a hierarchiában.

K. M.: Nem ismerem ezt a konkrét példát. De meggyőződésem, hogy a rendőrséget át kellett szervezni. Nem csak akkor változtatunk valamin, ha néhány személy alkalmatlansága kiderül, hanem akkor is, ha hatékonyabbá akarjuk tenni a szervezet működését. Hatékonyabbá, nem költséghatékonyabbá. Ebből a szempontból elengedhetetlen volt a párhuzamosságok kiszűrése.

hvg.hu: A szervezeti átalakítás esetén mi indokolta, hogy a dolgozók számítógépeinek winchesterét kiszedték és elvitték?

K. M.: Nem tudom, erre nincs rálátásom, és nem is voltam ott a változások bejelentésénél. Most a nyolcszáz érintett közül van néhány, aki azt mondja, hogy mindezt embertelenül hajtották végre. Olyan azonban nincs, hogy mindenkinek minden megfelel, és mindenki mindenben egyetért.

hvg.hu: Az áthelyezett embereket viszont egyik napról a másikra állították választás elé. Ezt talán meg lehetett volna másképp is oldani.

K. M.: A rendőrség problémája, hogy vízfejű lett. Nálunk, a VIII. kerületben például ma 128-an dolgoznak közrendvédelmi területen, tíz éve 220-an voltak. Az, hogy ehhez a vízfejhez hozzá kellett nyúlni és a 48 ezer ember munkáját másképp kell szervezni, ezzel mélységesen egyetértek.

hvg.hu: Mi történik, ha az átszervezett testület sem lesz eredményesebb?

K. M.: Akkor a vezetőknek újra le kell ülniük, hogy megnézzék, mit kell tenni. Egyelőre felpezsdült a rendőrség. Biztos vannak ellenvélemények, de nem tartom jónak, ha külsősök előre megmondják, jó-e a testület átszervezése.

hvg.hu: Talán nem maguktól mondják, hanem tanácsok, esetleg volt rendőri vezetők meglátásai alapján bírálják a változtatások módját.

K. M.: Alig két hete történt meg az átalakítás. Szerintem jó irányba megy. A korrupciós botrány is igazolta a szükségességét. Az pedig, hogy az átszervezés nem szivárgott ki előre, óriási dolog, a folyamatban lévő nyomozások információi nem sérültek. Egy rendőrség olyan nyomozati információkkal rendelkezik, amelyek nem tartoznak a nyilvánosságra, ezt tudomásul kell venni.

hvg.hu: Az átszervezés nem nyomozati információ… Az emberek kaphattak volna tájékoztatást, leülhettek volna velük beszélgetni arról, ki mire számíthat, hogyan tervezze tovább az életét. Nem?

K. M.: A rendőrség egy félkatonai hierarchikus szervezet, nem baráti kör és nem is kártyaklub, ezzel mindenki tisztában van, aki ott dolgozik. A beosztottak a vezetőktől kellő időben megkapták a tájékoztatást. A megyei rendőrfőkapitányok váltásánál már júliusban megtörtént az egyeztetés.

hvg.hu: Aki egy főkapitányság élén nem bizonyult jónak, az másik megye rendőri parancsnokaként megfelel? Mitől lesz jó máshol?

K. M.: Nem tudom, kire gondol, de azt mindenki elfelejti, hogy mi volt a kiindulási pont. Olyan jó volt a rendőrség 2010 előtt? Romokban volt a testület, és azóta kétnaponta megkérdezik, miért nem működik még tökéletesen. Bővült a létszám azóta? Igen. A technikai feltételei javultak? Igen. Szervezeti kultúráját tekintve átalakult? Igen. Világossá vált, hogy korrupciós botrányokat nem tűrik meg a szervezetben, kövesse el azt bárki? Világossá vált. Azokat, akik benne voltak, őrizetbe vették.

hvg.hu: Ők még csak gyanúsítottak.

K. M.: A bíróság majd eldönti a szerepüket. A rendőrség megtette a magáét, megmutatta mind a beosztottaknak, mind a vezetőknek, hogy az ilyen fajta gyakorlatnak, mint ami V. László ügyében megmutatkozott, nincs helye. Ami nem működött jól, ahhoz hozzá kellett nyúlni, de hangsúlyozom, a korrupciós botrány csak ráerősített a változások szükségességére. Most egy huszárvágással rendbe teszik a rendőrséget. Nekem egyébként az a feladatom, ha ilyen méretű átalakítás történik, akkor bekérjek minden információt és összehívjam a honvédelmi és rendészeti bizottságot.

hvg.hu: A rendőri vezetők mellett a bizottság meghallgathatja-e például a BRFK megszüntetett szervezett bűnözés elleni egységének vezetőjét?

K. M.: Nem. Hatala József épp eléggé tapasztalt rendőr és jelenleg ő képviseli a testületet, ő viseli a felelősséget is a szervezetért.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.