Mobil árvízvédelmi fal védi majd a szentendrei óvárost
Megújul körülbelül két és fél kilométer hosszan Szentendre belvárosának gátszakasza, amelynek részeként mobil árvízvédelmi fal védi majd az óvárost több mint háromszáz méter hosszúságban – mondta Dietz Ferenc polgármester pénteken.
Az 1,3 milliárd forint összköltségű projektet a Szentendre 1000 év+ programban, teljes egészében európai uniós támogatásból valósítják meg, a munkát jövő héten kezdik, és 2013 szeptemberére fejezik be.
A polgármester elmondta: az új gát koronamagassága 1,35 méterrel kerül a mostani mértékadó árvízszint fölé, és ezzel megvalósítják a történelmi óváros védelmét.
"A jelenlegi gáttest az 1965-ös nagy árvizet követően gyorsítva épült meg, és a 2006-os nagy áradás után elvesztette védképességét" – idézte fel.
A belvárosi gátszakasz több mint 2,5 kilométeres szakaszon újul meg, ezen belül körülbelül 300 méter hosszan (a Péter Pál utcától a Bem utcáig) olyan mobil árvízvédelmi falat építenek, amely az országban egyedülálló. A Magyarországon különlegesnek számító fejlesztés Európában már bevált megoldás, hasonló működik Ulmban vagy Linzben.
A mobilgát nemcsak technikai, hanem idegenforgalmi értelemben is hatalmas újítás - tette hozzá a polgármester. Kiemelte, hogy ennek a megoldásnak köszönhetően közvetlen, élő kapcsolat alakul ki a Dunával, hiszen a régi, az utca szintje fölé magasodó földgát "elzárta" a várost a folyótól. Ugyanakkor a Duna felől is különleges városkép fogadja majd az utazókat, emellett ügyeltek arra, hogy a kajakozók, kenuzók számára is kedvezően alakítsák ki a partot.
A távolabbi tervekről szólva Dietz Ferenc elmondta: a város folyamatosan pályázik, hogy a Duna-korzó teljes egészében újjáépülhessen, "hiszen csak a megszépült parttal lehet teljes a látvány".
Az 1,8 méter magas befogadó szerkezet 2,4 méterig bővíthető, a teljes mobil szakasz 8 óra alatt szerelhető össze. A földgát kivitelezését a Swietelsky-KÖTI-VIÉP konzorcium végzi, míg a mobil árvízvédelmi falat az IBS IAH valósítja meg, a gátat Nagy László nemzetközileg elismert szakember tervezte.
Székely Csaba, a Swietelsky Magyarország Kft. ügyvezetője azt mondta: maximális biztonságra törekednek. A bontási munkálatok szakaszosan zajlanak, és a cég szerződésben vállalta, hogy 24 órán belül visszaállítja a jelenlegi védképességet, emellett "haváriaterv" is készült.