2012. június. 01. 21:50 MTI Utolsó frissítés: 2012. június. 01. 21:45 Itthon

Egészségesebbé teszik az ivóvizet Gyulán és Eleken

Gyula és Elek 1,565 milliárd forint vissza nem térítendő uniós támogatást nyert a települések ivóvízének javításához, arzéntartalmának csökkentéséhez az Új Széchenyi Terv Környezet és Energia Operatív Program keretéből - mondta Görgényi Ernő, Gyula polgármestere. A beruházás teljes költsége 1,993 milliárd forint.

Az irányító hatóság a napokban döntött a projekt támogatásáról, néhány héten belül megkötik a szerződést, majd indulhat a közbeszerzési eljárás. Gyula és Elek az önerő támogatására is pályázik a Belügyminisztérium EU Önerő Alapjánál.

A 2012-es költségvetésben elkülönített pénzre idén azok az önkormányzatok pályázhatnak, amelyek uniós támogatást nyernek vízrendezési, csapadékvíz-elvezetési beruházásokhoz, árvízvédelemi és ivóvízminőség-javító programokhoz.

A gyulai önkormányzat 306,46 millió forint önerőre nyújt be pályázatot, Elek 62 millió forintra. Gajda Róbert gyulai alpolgármester elmondta: tíz mikrogramm alá szeretnék csökkenteni a víz arzéntartalmát literenként, az ivóvíz Gyulán most 15-20 mikrogramm arzént tartalmaz.

Országosan is egyedülálló vízminőség-javításról van szó, nem lesz vegyi tisztítás, két új vízbázist hoznak létre és hat új kutat építenek a város területe alatti Maros-hordalékkúpon, ahol a próbafúrások során minimális, néhány mikrogramm arzéntartalmú vízbázisokat találtak a szakemberek.

A projekt kivitelezési költségeiből Gyula 259,68 millió forintot, Elek 52,56 millió forintot fordít új ivóvízvezetékek építésére és a régiek rekonstrukciójára – tette hozzá Gajda Róbert.

Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.