Megnyugtatóan sikerült rendezni a képviselői összeférhetetlenségről szóló törvény vitás elemeit - mondta a Fidesz-KDNP frakcióülése után Semjén Zsolt, a KDNP elnöke újságírók előtt. 2014-től az országgyűlési képviselőség mellett más szakmai tevékenységet is lehetne végezni, de ezért javadalmazást nem lehet majd elfogadni.
Semjén Zsolt a frakcióülésről három, a KDNP számára lényeges pontot emelt ki. Ahogy az vasárnap már kiderült, a tervezett 2013 helyett csak 2014-ben, a következő Országgyűlés megalakulásával lépnének hatályba a parlamenti képviselőkre vonatkozó új javadalmazási szabályok.
Semjén Zsolt azt is kiemelte: a megbeszéltek szerint a kis frakciók számára a továbbiakban is biztosított lesz a megfelelő működés. Korábban kifogásolták azt a pontot, hogy csak annyi szakértőt lehessen alkalmazni, ahány frakciótag van, ezt viszont nem tartották elégségesnek a megfelelő működéshez.
A pártelnök azt is elmondta, soha nem a fizetés volt számukra a lényeges, hanem hogy a politikusok a szakmájukat is gyakorolhassák képviselőségük mellett. Ebben a kérdésben az a megoldás született, hogy az országgyűlési képviselőség mellett a szakmájukat is gyakorolhatják a politikusok, de javadalmazást nem kapnak majd érte. A KDNP azért tartotta szükségesnek ezt a változtatást, mert szerintük ha például az orvosok, mérnökök, vagy ügyvédek 4-8 évig nem praktizálnak, kiesnek a gyakorlatból, elveszíthetik diplomájukat, illetve ügyfélkörüket is. Semjén szerint ugyanakkor ezzel a szabályozással biztosítottá válik, hogy egy képviselő politikai tevékenysége után is visszatérhessen a szakmájába.
Lázár János ezzel kapcsolatban a frakcóülés után azt mondta: később sem kívánnak azon változtatni, hogy semmilyen kereső tevékenységet nem folytathatnak a képviselők. Semjén Zsolt szavaira úgy reagált, hogy a képviselőségnek kell a fő foglalkozásnak lennie, az pedig egy jogi nonszensz, hogy valakinek mellékállása legyen. Ilyen sehol máshol nincs - tette hozzá. A Fidesz frakcióvezetője szerint ha lesz szabadideje egy képviselőnek, akkor azt bármire felhasználhatja, akár műthet is, de ő másképp képzeli el a szabadideje eltöltését.
Lázár az országgyűlési törvénnyel kapcsolatban megerősítette, hogy csak a javadalmazás kérdése maradt nyitva, miután a KDNP-nek más elképzelése volt az öszeférhetetlenség kérdéséről. Arra az újságírói kérdésre válaszolva, hogy miért fogadták el a KDNP javaslatát, mely szerint 2014-től élne az összeférhetetlenség, azt mondta: egyszerű a válasz: nem volt mega a szükséges támogatás.
Gulyás Gergely vasárnap benyújtott módosítója azonban ennél több lényeges szigorítást is tartalmaz. Így bekerülne a tervezetbe, hogy a karzaton helyet foglaló vendégek a véleménynyilvánítás bármilyen formájától tartózkodnia kell. Legutóbb az éhségmenet egyik emblematikus alakja, Tóth József intett be a karzatról Cséfalvay Zoltánnak. A nemzetgazdasági minisztérium államtitkára éppen arról beszélt, hogy nőtt a foglalkoztatás, amire Tóth József ökölbe szorított kézzel intett az államtitkárnak.
Megváltoztatná az előterjesztő a benzinkártyára vonatkozó passzusokat is. Ez tulajdonképpen a költségtérítést váltaná fel. A képviselők elsődlegesen a választókerület és a főváros közötti távolság után kapnak utazási költségtérítést, de ezt a választókerületek nagyságával is felszorozzák. Az utolsó pillanatban azonban úgy módosított Gulyás a területek és a szorzószámok kapcsolatán, hogy a képviselők rosszabbul járnának.
Az eredeti elképzelés szerint 10 százalékkal több benzinpénzt kaptak volna azok a honatyák, akiknek a választókörzete 530 négyzetkilométer felett van. A változással viszont ez csak a 850 négyzetkilométer feletti választókerületi nagyság felett járna. Továbbá a tömegközlekedési eszközöket sem vehetnék igénybe ingyen a képviselők, hanem ahhoz is csak támogatás járna.
Érdekes ugyanakkor, hogy a benyújtott tervezet nem tartalmazza, hogy az OGY munkájáról, a vitákról, a szavásokról be kell számolni a parlament honlapján, emiatt többen attól tartottak az ellenzéki képviselők közül, hogy a nyilvánosság korlátázására készül a Fidesz. Ezt a szövegrészt azonban csak azért törli a zárószavazás előtti módosító, mert a nyilvánosságra vonatkozó psszusok kétszer szerepeltek a törvénytervezetben, így nem lesz változás a gyakorlatban.