A BKK hivatalosan is bejelentette, hogy helyet cserél a kerékpársáv és a parkolósáv az Andrássy úton, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Oktogon között. A munkákat a BKK 2012 áprilisában kezdi meg, de az új forgalmi rend legkésőbb tavaszra elkészül.
Helyet cserél a kerékpársáv és a parkolósáv az Andrássy úton, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Oktogon között, így gyorsabb és biztonságosabb lesz a kerékpározás az Andrássy úton, az autósok számára pedig az útról való jobbra kanyarodás válik könnyebbé. A beruházás kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van, a munkákat a BKK 2012 áprilisában kezdi meg, de az új forgalmi rend legkésőbb tavaszra elkészül - közölte a BKK csütörtökön.
Változások
Az új elrendezésben a kerékpáros a közúti forgalom egyenrangú résztvevőjévé, a kerékpársáv pedig a forgalmi sávok egyikévé válik. A kerékpársáv és a parkolósáv közé egy ajtónyitásnyi biztonsági sáv kerül, hogy a váratlanul kinyíló ajtók ne okozzanak balesetet.
Az új forgalmi rend célja, hogy a bicikliseket többé ne veszélyeztessék a jobbra kanyarodó autók, ne akadályozzák parkoló vagy rakodó autók, ne kerüljön kuka rendszeresen a kerékpársávra és a parkoló autókból kiszállók is nagyobb biztonságban legyenek. Az önálló jobbra kanyarodó sávval ellátott kereszteződésekben a kerékpársáv a jobbra kanyarodó és az egyenes forgalmi sáv közé kerül, így a jobbra kanyarodó autók először a besorolási szabályok szerint keresztezik a kerékpársávot, és csak utána kanyarodnak jobbra.
Változik a lámpák beállítása is: ma több csomópontban a kerékpárosok és a gépjárművek felváltva kapnak zöld jelzést, így mindenkire kevesebb zöldidő jut és a kerékpárral való közlekedés kényelmetlen. Ez a működési elv megszűnik, az Andrássy úton az egy irányba haladó járművek egyszerre kapnak zöldet, az önálló kerékpáros jelzőlámpák megszűnnek, mindenkire hosszabb zöldidő jut.
Megszűnik a nyomógombos jelzőlámpa az Oktogonnál, így a kerékpárosok egyik legkényelmetlenebb csomóponti kialakítása alakul át. A többi kereszteződésben, ahol lehet, ott a kerékpárosok számára a csomóponti megállás helyét jelző vonal (stopvonal) a gépjárművek stopvonalánál előrébb kerül.
Sok jogos kritika volt eddig
A teljes szakaszon új aszfaltot kap a parkolósáv és a kerékpársáv, utóbbit piros színnel is kiemelik. A piros színű bevonat az aszfalttal megegyező érdességű lesz, és eltérő színével felhívja a figyelmet az önálló kerékpársávra. A parkolókat és taxiállomásokat újra felfestjük, a nagykockakő burkolat a buszmegállókban megmarad. A megállóban álló buszok sem fogják a kerékpársávon haladókat akadályozni.
A BKK szerint a kerékpársáv jelenlegi kialakítása "sok jogos kritikát kapott" a kerékpárosok részéről. A parkoló autók „mögé” eldugott kerékpársávon közlekedőkre se a jobbra kanyarodó autók, se a parkoló autókból kiszálló utasok, se a gyalogosok nem számítottak, mindez sok konfliktust és balesetveszélyes helyzetet okozott. Az út 1995-ben készült kialakítása egy kényszerű kompromisszum eredménye, az akkori hatósági előírások mindegyikének egyedül ez az elrendezés felelt meg - olvasható oldalukon.
Hamarosan az Andrássy út külső szakaszán is új rendben lehet kerékpározni. Az Oktogon és a Hősök tere között az Andrássy út szervizútja kijelölt kerékpáros útvonal lesz, a folyamatos kerékpározást segítő forgalmi renddel, felfestéssel és lámpabeállítással, a sétány pedig kizárólag a gyalogosoké, kutyát sétáltatóké, görkorcsolyázóké lesz.