2012. március. 07. 13:29 delmagyar.hu Utolsó frissítés: 2012. március. 07. 13:23 Itthon

Félóra lenne a távolság Szeged és Vásárhely között villamossal

Készül a Hódmezővásárhely és Szeged közötti tramtrain, vagyis az integrált villamos- és nagyvasúti rendszer megvalósíthatósági tanulmánya. A járművek a vásárhelyi Népkerttől indulnának, ahonnan átszállás nélkül lehetne eljutni a szegedi Nagyállomásig. Belvárostól belvárosig elvileg 30 perc lenne az út. Ilyen típusú közlekedési eszköz még nincs Magyarországon – derül ki a delmagyar.hu cikkéből.

A villamossal kombinált vasút, vagyis a tramtrain létrehozására Hódmezővásárhely 2009-ben nyújtott be pályázatot, Szegeddel pedig egy éve kötöttek együttműködési megállapodást ebben az ügyben. Nyárra kell elkészülnie a részletes megvalósíthatósági tanulmánynak 164,5 millió forintból.

A két megyei jogú város között naponta 4500 ember ingázik. A tramtrainnel átszállás nélkül 30 perc alatt lehet eljutni belvárostól belvárosig. Hódmezővásárhelyen is lennének villamossínek, és több megállót terveznek. Ebben a városban még nincs kötöttpályás tömegközlekedés.

Mucsi László, a vásárhelyi önkormányzat városfejlesztési és üzemeltetési irodájának vezetője azt mondta, hogy készítik már a megvalósíthatósági tanulmányt megvizsgálják a gazdasági, műszaki és jogi feltételeket. A tramtrain működtetéséhez jogszabályi hátteret kell teremteni, mivel ilyen közlekedési eszköz még nincs az országban.

A villamospálya építése „felforgatja" majd a belvárost, a síneket valószínűleg át kell vezetni a közelmúltban átadott körforgalmakon. Még nem tudni, hogy sínpár vagy szimpla sín lesz-e Vásárhelyen, de az ígéretek szerint a műemlékekre, városképi jelentőségű épületekre nagyon vigyáznak majd – olvasható a cikkben.

A kivitelezés 1–2 év múlva indulhatna, és az előzetes becslések szerint 2015-re fejeződne be. A beruházás teljes költsége 13–14 milliárd forint, ebből 2–3 milliárd lehet a vásárhelyi rész, a villamosvonal kiépítése. Több milliárdba kerülnek az egységes kocsik, szerelvények, amelyek a felső vezetékről, valamint a bennük elhelyezett dízelaggregátorról is kaphatnának áramot.

Hasonló összeköttetést építhetnek ki Makó és Szeged között is, ennek tervezéséhez 143 millió forint támogatást nyert Szeged.

Hirdetés
hvg360 Gergely Zsófia 2025. január. 21. 19:30

Zsolnai Endre, a Mikulásgyár főszervezője: „Kirakatország vagyunk, Majomország”

„A Mikulásgyár lett szerelem helyett A szerelem az életemben” – foglalja össze elmúlt 20 évét Zsolnai Endre. Utolsó rendezvénye huszonmilliós mínusszal zárt, és ezt nincs miből kifizetnie, ezért most nem lát komoly esélyt a Mikulásgyár fennmaradására, de még nem mondott le róla végleg. Úgy látja, azért fogytak el a támogatók, mert „mindenki idomul, igazodik, tetőfokára hág az öncenzúra, a szervilizmus, a fortélyos félelem igazgat. Hogy valójában nincs szolidaritás”. HVG-portré.