A jég miatt hajózási zárlatot rendelt el a Duna magyarországi szakaszán csütörtök este tíz órától a Nemzeti Közlekedési Hatóság.
A korlátozás a jégtörő hajókat nem érinti, azok a hajók pedig, amelyek még úton vannak, a korlátozás életbelépése után kötelesek a legközelebbi téli kikötőbe "bevonulni" - mondta Láng István, az Országos Műszaki Irányító Törzs vezetője délután Budapesten.
Közölte: a Duna Ausztriában teljesen befagyott, a horvát-szerb határon, valamint Szlovákiában is bejelentették a hajózási korlátozásokat.
Láng István szerint a hatóság valószínűleg azért döntött a korlátozás bevezetéséről, mert a jelenlegi zajlás elsodorhatja, tönkreteheti az úszó világítójeleket, ezért a vízügyi szolgálat valamennyit kivette a folyóból. Jelenleg csak a parti és a hidakra szerelt hajózási jelek tudják az utat mutatni. Ez azt jelenti, hogy az éjszakai hajózás lehetetlen, a jégtörők számára sem megengedett - tette hozzá.
Elmondta, a jeges árvizek elleni védekezést befolyásolhatja a Duna és a Tisza vízgyűjtőjén lehulló hó mennyisége, amely "kicsit több az átlagosnál". Közölte, az előrejelzések szerint még egy hétig biztosan faggyal számolnak.
A figyelőszolgálat elsődlegesen most arra terjed ki, hogy a jégtorlaszok megalakulását megelőzzék. A Dunán a jégzajlás 60-70 százalékos. A Tiszán viszonylag nyugodt a helyzet, hiszen a folyón a jég beállt, a jégpáncél alatt különösebb akadály nélkül elfolyik a víz - magyarázta Láng István. Hozzátette: a jégtorlaszok úgynevezett jégdugókká alakulhatnak, amelyek jeges árvizeket okozhatnak.
Láng István közölte, a kritikus folyószakaszokon felállították a jégtörőhajóparkot. Ez azt jelenti, hogy a jégtörőhajók azonnal indulhatnak, ha valahol jégtorlaszt észlel a figyelőszolgálat - mutatott rá.
Szólt arról, hogy a zajló jeget az alsó Duna-szakaszon figyelik, és ott alakítanak ki olyan hajóflottát, amely alkalmas a helyzet kezelésére. Tájékoztatása szerint "igaz folyami jégtörőhajó" négy lesz az Alsó-Dunán; a Széchenyi nevű, az ország legnagyobb jégtörőhajója elindult a gönyűi kikötőből és lehajózik a Dunán a bajai téli kikötőbe.
Láng István kitért arra, hogy az esetleges jégtorlaszok kialakulására bevetési tervek készülnek, és szükség esetén akár robbantással, akár kotrógépek bevetésével kezelik a helyzetet. A védekezés költsége - a hajók megtankolásával - százmilliós nagyságrendű, s jelenleg 120 ember dolgozik a védekezésben.