Itthon hvg.hu 2012. január. 30. 08:15

Index: havi tízezres útdíjat szedhetnek be a fővárosi autósoktól

Az Index birtokába került anyag szerint a gazdasági tárca támogatná, hogy a budapesti autósok havi tízezer forintos úthasználati díjat fizessenek be. Az így befolyt összegből menthetnék ugyanis meg a csőd szélén lavírozó BKV-t. Tarlós István nem támogatja az útdíj bevezetését.

Szerdán tárgyalja a kormány Tarlós István javaslatát a BKV finanszírozásának megoldásáról. A számítások szerint az eddigi támogatásokon felül 21 milliárd forintra van még szükség, hogy a cég idén ne legyen veszteséges. A főváros kész befizetni az összeget, ha a kormány jogszabálymódosítással lehetővé teszi bevételeinek növelését. Tarlós nyolc lehetőséget tárt a kormány elé, amiből a gazdasági tárca csak egyet támogat: a havi tízezer forintos úthasználati díjat – számolt be az Index.

Az Origo megkérdezte a tervekről a főpolgármestert, aki azt mondta: "egy kerületi polgármester ötlete a havi tízezer forintos budapesti útdíj, sem én, sem a budapesti városvezetés nem támogatja". Tarlós azt is hozzátette: nem tudja, hogy a minisztérium miért ezt a megoldást támogatja. Tarlós délelőtti sajtótájékoztatóján azt mondta: a matricás útdíj bevezetésére vonatkozó elképzelés nincs a javaslatok között.

A főpolgármester véleménye szerint a főváros által javasolt behajtási díj teljesen más, nem lehet egyenlőségjelet tenni a kettő közé: "ha egy kerületi polgármesternek ilyen javaslata van, azt a maga nevében adja elő". A főváros kormánynak küldött javaslatai között szerepel az úgynevezett dugódíj, ami egy behajtási díj, de nem hasonlít a matricás javaslatra. Ennek a technikai feltételeit is biztosítani kell, ami csak uniós támogatással képzelhető el - tette hozzá.

MTI / Honéczy Barnabás

Az úthasználati díjat a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kell váltani, papíralapú matrica formájában, ára a BKV-bérlethez hasonlóan havi 10 ezer forint lehet, meglétét pedig a rendőrség ellenőrizné - áll abban az anyagban, amit a kormány szerdai ülésén tárgyal. A dokumentumban lévő számítások szerint a bevezetést követően a 600 ezer fizetésre kötelezett gépkocsi tulajdonosa - 50 százalékos fizetési hajlandóságot és 10 százalékos autóletételt feltételezve - egy év alatt 32 milliárd forintot fizetne be a kasszába.

Az anyag emellett számol a kockázatokkal is: az ellenőrizhetetlenség miatt még az 50 százalékos fizetési hajlandóság is kétséges, jelentős felháborodást vált ki a közvéleményből, és igazságtalan a keveset autózókkal szemben.

Tarlós az Index birtokába került levelében több megoldási lehetőséget is felvázolt a bevételnövelésre: a kerületek-főváros forrásmegosztás arányainak módosítását úgy, hogy az átcsoportosítást csak tömegközlekedésre lehessen költeni, az agglomerációs települések bevonását, a parkolási bevételek átcsoportosítását a fővároshoz, az iparűzési adó emelésének lehetőségét, vagy éppen a tömegközlekedés 27 százalékos áfájának 5 százalékosra csökkentését.

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.