Itthon Csikász Brigitta 2012. január. 25. 13:55

Feljelentés: több dolgozó áramütést szenvedett Ferihegyen

Egy év alatt négy dolgozó szenvedett áramütést a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén. A Malév GH Zrt. menedzsmentjének mégis az a legnagyobb gondja – a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet vezetői szerint –, hogy emiatt az érdekvédők feljelentést tettek. Az egyik balesetet szenvedett dolgozó a cég belső viszonyaira hivatkozva visszavonta a hvg.hu-nak névvel vállalt nyilatkozatát.

„A repülőgépek külső áramforrással való ellátása során a járatkiszolgálási koordinátorok az elektromos kábelt csatlakoztatják a gépre. Az áramforrás egy aknában található, ahonnan a kezelő kézzel húzza ki a kábelt és csatlakoztatja a gépre.” Ennek során, a sérült kábel miatt szenvedtek balestet a Malév Ground Handling (Malév GH) Zrt. alkalmazottai – szerepel abban a szerkesztőségünk birtokába került javaslatban, amelyet „a repülőgépek kiszolgálása közben bekövetkező áramütéses balesetek elkerülésére” dolgoztak ki.

A szerencsére nem végzetes kimenetelű balesetek 2010. augusztus 23-án, 2011. március 30-án, július 28-án és augusztus 8-án történtek. A repülőtéri alkalmazottak egyik érdekvédelmi szervezete, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) nem hagyta annyiban a dolgot, és a munkavédelmi kivizsgálások mellett külön bejelentéseket tett a Malév GH Zrt. vezetésének, illetve feljelentést tett a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságon (RRI) is. „A nyomozásról tavaly október végén azt közölték velünk - mondta a hvg.hu-nak Csorba Attila, a LESZ elnöke -, hogy az ügyben igazságügyi villamosbiztonsági szakértőt rendeltek ki, és amíg a szakértői vélemény elkészül, felfüggesztik az eljárást.”

Zsugorfóliával javított sérült kábel

A négy áramütést szenvedett dolgozó közül a hvg.hu-nak egyiküket sikerült szóra bírnia, de később, a munkahelyi viszonyokra hivatkozva, ő is visszavonta nyilatkozatát. A baleseteket – úgy tudjuk – az okozta, hogy a nagyfeszültségű kábel sérült volt. Ehhez hozzájárult – mint azt a hvg-hu-nak állították –, hogy a munkáltató nem biztosított a munkavállalóknak megfelelő munkavédelmi kesztyűt, csupán kertészkedéshez használatos szövetből készült kézvédővel látták el őket.

A reptéri kiszolgáló személyzet a rossz munkafeltételekre panaszkodik
Túry Gergely

Az egyik áramütést szenvedett dolgozó – a LESZ közlése alapján – az esetét kivizsgáló munkavédelmi bizottságnak arról számolt be, hogy az áramforrások használatáról semmilyen hivatalos képzést nem kapott írásban, a munkát mások elmondása alapján végezte. A vizsgálatról készült, a hvg.hu-hoz került feljegyzés szerint, a Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) a javítás során a hibás kábelt nem cserélte ki, hanem „egy zsugorfóliával és valami ragacsos anyaggal látta el. Mobil áramforrást lehetne ott használni, de a Malév GH Zrt. nem teszi ezt magától, bár ezt állítólag a csoportvezető és a szakszervezet is kérte.” Ha hivatalosan kérik, akkor „visz oda ilyen eszközt a berendezést kezelő csoport”.

A munkaügyi hivatal
A Malév GH Zrt-től 2010-ben és 2011-ben egy, három napon túl gyógyuló áramütéses balesetről érkezett bejelentés az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség közép-magyarországi szervezetéhez még 2010 őszén – közölte a munkaügyi szervezet jogutódja, a Nemzeti Munkaügyi Hivatal. A baleset ügyében vizsgálatot nem folytattak, így nem szabtak ki munkavédelmi bírságot, és más hatóságok felé történő bejelentés nem történt. 

A negyedik baleset után - értesüléseink szerint - munkavédelmi oktatást tartottak a dolgozóknak. A történtekkel kapcsolatban egyébként a felelősség kérdésének megállapítását bonyolítja, hogy a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. a nagyfeszültségű áramot tartalmazó kábelek tulajdonosa, azokat viszont a kiszolgáló cégek, így köztük a Malév GH használja.

A munkáltató mindent megtesz

A Malév GH részéről a hvg.hu-val azt közölték, hogy mivel „az ügyben a LESZ feljelentést tett és jelenleg is folyik a nyomozás, nem áll módjukban nyilatkozni az eset részleteiről. A cég munkavállalói képzettek a Budapest Airport által karbantartott úgynevezett telepített földi áramforrások kezelésében és a megfelelő munkavédelmi felszereléssel rendelkeznek. A Malév GH Zrt. partnereivel közösen mindent megtesz a munkavédelem maximális biztosítása érdekében” - írták.

A LESZ elnöke szerint a munkáltató velük szemben más hozzáállást tanúsított, amikor az áramütéses baleseteket szóba hozták és kérték a munkavédelmi feltételek javítását. „Úgy éreztük, hogy nem vették komolyan a jelzéseinket, és hogy a menedzsmentet az érdekelte igazán, mint a megbeszéléseken megbotránkozásukat jelezve felvetették, hogy eljárást indítottunk az RRI-nél, holott szerintünk emberek életével ilyen veszélyes munkaterületen nem lehet játszani” – hangsúlyozta a szakszervezetis. Csorba Attila azt is megemlítette, hogy a Malév GH vezetősége az elmúlt évek során többször megígérte a munkavédelmi fejlesztéseket, de „vállalásaikkal a mai napig adósok maradtak”. Ez a téma egyébként a szakszervezet és a cégvezetés közötti folyamatos egyeztetések egyik fő pontja is.

A reptéri rendőri igazgatóság nem válaszolt kérdéseinkre.

Budapest Airport: a dolgozók tehetnek róla

A budapesti repülőtér 2-es terminálján a 70-es és a 74-es számú repülőgép-állóhelyeinek kábelaknáiról van szó. Ezeket 2010-ig a Malév Ground Handling, utána pedig a Budapest Airport tartotta karban. Ezek azok a kábelcsatlakozók, amelyeken keresztül a földi kiszolgálásra megállított gépek egy többszörösen szigetelt kábelkötegen keresztül kapják az elektromos áramot a fedélzeti rendszerek, a műszerek, a klíma, a fűtés stb. működtetéséhez.

A Budapest Airport, amióta átvette az elektromos aknák karbantartását megfelelő oktatást szervezett és folyamatosan oktatja a Malév GH érintett dolgozóit a kábelek és a kábelakna üzemeltetéséről. Az utolsó ilyen oktatás 2011. március 11.-én volt. A Malév GH dolgozói az oktatással együtt minden szükséges dokumentációt is megkaptak.

Az áramütéses balesetek oka a Budapest Airport által elvégzett műszaki- és munkavédelmi vizsgálat szerint az, hogy az érintett dolgozók nem tartják be az üzemeltetési eljárásban előírt szabályokat. Közérthetően: a többszörösen szigetelt, fémhálós erősítésű kábelekre a repülőgéphez történt csatlakoztatás után visszaejtik a súlyos acélfedelet (ami egyébként egy jármű, de akár egy repülőgép orrfutójának a súlyát is el kell, hogy viselje). A folyamatos, és nem előírásos használat miatt a többszörös szigetelés megsérülhet, elnyíródik és pl. esős időben vagy fémrészekkel érintkezve áramütést okozhat.

A Budapest Airport három ilyen esetről tud, ezek sorrendben 2010 aug. 23-án; 2011 márc. 30-án; 2011 júl. 28.-án történtek. Minden esetet kivizsgáltunk és egyúttal vizsgálódott az ügyben az munkaügyi felügyelőség is. Ismereteink szerint az áramütéshez az vezetett, hogy a Malév GH-s dolgozók sorozatosan megsértették a technológiai előírásokat.

A Budapest Airport mérnökei az esetek hatására megvizsgálták és átalakították a teherbíró kábelaknák belső szerkezetét úgy, hogy a Malév GH dolgozói semmilyen körülmények között ne tudják ráejteni a nehéz acélfedelet a kábelre és ezzel eltörni annak szigetelését. A változtatásról készült fotókat mellékeltem. Az átalakítás óta nem érkezett jelentés áramütéses esetről.”

Sajnálatosnak tartom, hogy a www.hvg.hu a telefonos jelzésem ellenére nem várt a cikk publikálásával és így meglehetősen egyoldalú írást jelentetett meg eddig az ügyben.  Kérem, hogy a fent leírtakat változtatás nélkül, keretes írásban csatolják. (A hvg.hu kedden délelőtt kereste meg a Budapest Airportot, a választ szerdán öt órakor kaptuk meg - a szerk.)

Hirdetés