Megteremtené a jogalapot az Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága arra, hogy a vörösiszap-katasztrófát okozó Magyar Alumíniumipari Zrt - t (Mal) államosítsák, ha nem tudja kifizetni a rá kirótt bírságot.
Zárószavazás előtti módosító javaslatot nyújtott be az Országgyűlés Alkotmányügyi bizottsága, amely megteremtené a jogalapot a Mal Zrt. államosítására. A javaslat szerint a veszélyhelyzet kihirdetését megalapozó eseménnyel összefüggésben jogerősen kiszabott és határidőben meg nem fizetett környezetvédelmi bírságból eredő követelés vagy annak egy része ellenében – a követelés behajtása helyett az állam üzletrészt szerezhet.

Az állami tulajdonszerzésnek két feltétele van, egyrészt ha a bírságot a cég csak részben tudja megfizetni, másrészt, ha „tulajdonszerzésre a követelés összegét meghaladó vagyoni hátrány megakadályozása érdekében vagy kiemelt nemzetgazdasági érdekből kerül sor”.
A Malra szeptemberben a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség 135 milliárd forintos bírságot szabott ki, amely azonban nem jogerős, mivel a a társaság fellebbezett az ítélet ellen.
A naplo-online.hu egyébként csütörtökön arról írt, hogy a birtokukba került független szakértői jelentés szerint az altalaj szilárdságvesztése nyomán a gáttestben rideg törés következett be, ez okozta a tavaly október 4-i vörösiszap katasztrófát. A minisztériumi felkérésre dolgozó szakértő megállapításai ellentmondanak az eddig nyilvánosságra hozott jelentéseknek: a szerencsétlenségért nem a Magyar Alumínium, hanem a tározó tervezői, építői és a hatóságok is felelősek lehetnek.