Minden más lesz: így alakul át a közmédia
Önálló funkciót, küldetést kapnak a közszolgálati televíziós csatornák. A közéleti m1 "értékalapú szórakoztató csatornává" alakul át, az m2 elsősorban gyermekekhez és családokhoz fordul, a Duna TV igyekszik visszatérni a Sára Sándor által megteremtett hagyományokhoz, a Duna World pedig "a fontos értékeket, híreket" közvetíti majd Magyarországról a világnak.
Erről a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezetői számoltak be szerdán a Korrektúra elnevezésű konferencián, Balatonalmádiban.
Az MTVA vezérigazgatója elmondta: az év végén megszűnnek a közmédia regionális televízióstúdiói, ezek ugyanis régóta nem tudták betölteni szerepüket. "Részben azért, mert Magyarországon nincs regionális tudat" - indokolta a döntést Böröcz István, hozzátéve: lokális tartalmakra ugyanakkor szükség van a közszolgálati médiában. Mint mondta, ezt helyi televíziókkal kötött szerződések által kívánja beszerezni a köztévé. Eddig huszonhárom helyi televíziónak tett ajánlatot az MTVA - jelezte.
A vezérigazgató arról is beszámolt, hogy rövid távú cél a teljes műsorgyártás átköltöztetése a Kunigunda utcai gyártóbázisra, a rádió átköltöztetése várhatóan 2012-ben lezajlik. Beszámolt az ingatlan bérleti szerződésének kiváltásáról is, mint mondta, sikerült megállapodni arról, hogy a 40 éves bérlés helyett az épület saját tulajdonba kerüljön. Hozzátette: ehhez nemrég írta ki a hitelpályázatot az MTVA, s várhatóan jövő év elején lehívhatóvá válik az összeg.
Böröcz István arról is beszámolt, hogy az elmúlt 10 hónapban a közmédia Magyarország legnagyobb médiavállalatává vált, az átszervezés lassan a végéhez ér. Az MTVA a közmédiumok dolgozóinak 90 százalékát, mintegy 3200 embert vett át. A vezérigazgató a két hullámban lefolytatott elbocsátásokat "óvatos lépéseknek" nevezte, azt mondta, szakmailag ennél több ember elbocsátása is indokolt lett volna, a többi közt azért, mert a médiatörvény a korábbinál nagyobb arányban írja elő a külső gyártású műsorok bemutatatását.
Gazsó L. Ferenc vezérigazgató-helyettes arról számolt be, hogy március 15-én, az ünnephez kapcsolódóan mutatják be a közmédia új arculatát és műsorstruktúráját. Az október 1-jei új műsorstruktúra bevezetése óta folyamatosan növelni tudják nézettségüket a közszolgálati televíziós csatornák, amelyek 29 százalékos nézettségnövekedést könyvelhetnek el az elmúlt két hónapban. Az érdeklődés a rádiós csatornák iránt is növekedett, mint mondta, egyes idősávban akár az 1,2 milliós hallgatottságot is elérik a csatornák.
A vezérigazgató-helyettes fontosnak tartotta a fiatalok megnyerését, mint mondta, 19 és 22 óra között hétköznaponként a 18 és 49 év közöttiek jelenleg 72 százalékkal magasabb arányban nézik a köztelevíziókat, mint egy évvel ezelőtt. A sikerek között említette még, hogy a 36 új műsorból számos máris "befutott", ezek közé sorolta a Maradj talpon című vetélkedőt és a Magyarország, szeretlek! című szórakoztató műsort.
Szabó László Zsolt vezérigazgató-helyettes arról számolt be, hogy a Kunigunda úti gyártóbázison lévő hat televíziós stúdiónak jelenleg a felét használja ki a tévé, a jövőben azonban, részben a Duna Televízió korábbi technikájára alapozva, mind a hat működőképessé válhat. Ezáltal a most használt közvetítőkocsik felszabadulnak, amelyekre jövőre számos eseményeken, a többi közt sportközvetítéseken lesz szükség.
Azt is elmondta, hogy a médiatörvény 30 százalékban határozza meg a külső gyártású műsorok arányát a köztévében, amelyet jelenleg sem érik el a csatornák.