Itthon hvg.hu/MTI 2011. november. 02. 13:25

Ezer taxi vonult fel Budapesten

Egységes tarifáért és az úgynevezett taxirendőrség felállításáért tartott szerdán délután forgalomlassító felvonulást az egyik taxis szakszervezet. Az érdekképviseletek június óta tárgyalnak a fővárossal, egyelőre kevés eredménnyel. A szervezők délután petíciót adtak át a főváros vezetésének. Tarlós István főpolgármester várhatóan néhány hét múlva tárgyal a taxisokkal.

A taxis felvonulás 13 órakor indult el dudálva, a demonstráción körülbelül ezer taxi vett részt. A felvonulás a tervezettnél előbb egy órával, 16 óra helyett már 15 órakor véget ért.

Helyszíni tudósítónk szerint a konvoj eleje negyed háromkor hagyta el a Széchenyi (volt Roosevelt) teret a József Attila utca irányában. Az MTI tudósítása szerint a taxis demonstráció kisebb dugókat okozott a menet útvonalának környékén, több BKV-jármű kényszerült megállni, az utasok egy része gyalog folytatja útját. A demonstráció délután három óra körül ért véget. A kocsisor a felvonulás vége felé már nem volt összefüggő, és a forgalmat sem zavarta különösebben - jelentette tudósítónk.

Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) elnöke a hvg.hu-nak elmondta: úgy egyeztek meg a rendőrséggel, hogy a menet sehol nem áll meg, nem mondanak beszédeket, ezért amikor a menet végén a kocsisor a Váci útról a Hősök tere irányából a Dózsa György útra fordult, a taxisok sorra kihajtottak a menetből. Ezt követően a szakszervezet vezetősége visszament az Albertirsai útra, a felvonulás kezdőpontjára.

Nézze meg képeinket!
Hernádi Levente

Fix

A taxis szakszervezet azt akarja elérni, hogy a jelenlegi, maximált áras tarifarendszert rögzített tarifa váltsa fel. A TGFSZ tervei szerint a megállapított és rögzített viteldíjat évente felül kellene vizsgálni. Álláspontjuk szerint ezzel kiszámíthatóbbá, átláthatóbbá lehetne tenni a rendszert. Az érdekképviselet javaslatát támogatja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is.

A demonstráció szervezői délután átadták a létszámkorlátról és a fix tarifákról szóló petíciót, valamint kétezer aláírást, illetve az érdekképviseletek tarifakoncepcióját a budapesti városvezetésnek. A dokumentumokat Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Szeneczei Balázs, Tarlós István kabinetfőnöke, valamint Komáromi Endre, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője vette át - közölte az MTI.

A TGFSZ alelnöke a hvg.hu-nak elmondta: a petíció átadásakor ígéretet kaptak arra, hogy amint Tarlós István visszatér szabadságáról - néhány héten belül -, leül tárgyalni az érdekképviseletekkel. "Ez egy hangyányi előrelépés, nagyjából erre számítottam" - jelentette ki a szakszervezet alelnöke, aki ezzel együtt sikeresnek ítélte a szerdai demonstrációt. Mint mondta: egységet sugároztak a főváros felé, és a társadalom is szimpatizál a céljaikkal, mivel látják, hogy "nem blokádot akarunk".

Egységes szolgáltatás kell

Vitézy Dávid közölte: nyitottak a tárgyalások folytatására. A BKK vezérigazgatója jelezte: a központ előkészített egy törvénymódosítási javaslatot is, amely az új személyszállítási törvény tervezetébe is bekerül. Vitézy szerint ez lehetőséget ad majd arra, hogy feltételekhez kössék a taxi szolgáltatást, ilyen feltétel lehet a taxik műszaki állapota, környezetvédelmi besorolása, akár színe is.

A vezérigazgató szerint jelenleg egy új luxusautóval és egy régi, használt kis autóval is lehet taxizni, és a piac alakítja az árakat, ilyen keretek között nem lehet elvárni, hogy egyik napról a másikra fix és egységes tarifát vezessenek be. Ezt akkor lehet meglépni, ha egységes lesz a szolgáltatás - tette hozzá.

A demonstráció során a mintegy ezer autóból álló konvoj az Albertirsai útról indult 13 órakor, végighajtottak a Kerepesi és a Rákóczi úton, a Kossuth Lajos és a Szabad sajtó utcán, az Erzsébet hídon, aztán az Attila úton, a Krisztina körúton, az Alagút utcán, a Clark Ádám téren és a Lánchídon érkeztek vissza Pestre. Onnan a József Attila utcán, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton hajtottak végig a Dózsa György útig; a felvonulás a Hősök terén ért véget.

A színvonallal versenyeznek

A taxisok júniusban olyan tarifarendszert javasoltak, amely 600 forintban határozná meg az alapdíjat, 280 forintot kellene fizetni kilométerenként az utazásért, a várakozási idő pedig percenként 100 forintba kerülne.

Fárbás Tibor elmondta: ezeket a számításokat a júniusban megkezdődött tárgyalások során nem tudták egzakt módon alátámasztani, ezért – több más érdekképviselettel egyetértésben – most azt akarják elérni, hogy a jelenlegi átlagos tarifákat rögzítsék, amely 300 forintos alapdíjat, nappal 240, éjszaka pedig 336 forintos kilométerdíjat, valamint 60 forintos várakozási díjat jelent. Az alelnök szerint ennek rögzítése az utasok számára nem jelentene áremelést. Az érdekképviseletek az egységes tarifát már decembertől bevezetnék.

Amennyiben a fővárosban fix tarifákat vezetnének be, a taxis társaságok nem az árakkal, hanem a szolgáltatás színvonalával versenyeznének. Fárbás Tibor jelezte: Bécsben és Brüsszelben is ilyen rendszer működik, azaz a tarifák egységesek, a flotta azonban nem.

Nézze meg képeinket!
Stiller Ákos

Korábban már megírtuk, hogy a főváros a jövőben új rendeletben tervezi rögzíteni a taxizás személyi és pénzügyi feltételeit, illetve a taxizásra használható autók paramétereit. Ez utóbbi azt jelenti, hogy bizonyos tengelytáv és csomagtartóméret alatt nem lehetne taxizni, ahogyan a 10 évesnél régebbi, és korszerűtlen, környezetszennyező motorral szerelt járművek is kiesnének a rendszerből. Ez leginkább a régi, nagy autók és az újabb, de alsó-középkategóriás kocsikat érinti.

New York a példa

A TGFSZ alelnöke szerint ez a korlátozás nem lenne megfelelő, hiszen jelenleg is futnak az utakon 10 évesnél idősebb, de jó állapotú, megfelelő felszereltségű autók, ahogyan például a Honda és a Toyota hibrid kocsijaival sem lehetne taxi szolgáltatást végezni, mert bár károsanyag-kibocsátásuk minimális, tengelytávjuk is megfelelő, a csomagtartójuk viszont nem tesz eleget a tervezett 460 literes alsó mérethatárra vonatkozó feltételnek.

A szakszervezet az úgynevezett taxirendőrség felállítását is el akarja érni, amely egy a mostani közterület-felügyelethez hasonló szervezet lenne, hasonló jogkörökkel. A taxirendőrség kizárólag a taxikat állíthatná meg, ellenőrizhetné a kocsik műszaki és esztétikai állapotát, valamint a papírok meglétét. Fárbás Tibor kijelentette: ilyen szervezet gondoskodik a taxi szolgáltatás minőségéről New Yorkban.

Ha az érdekképviselet elképzelései megvalósulnának, a jövőben idővel egységes arculatú taxik futnának Budapest útjain. Hasonlót még Bojár Iván András kezdeményezett az előző önkormányzati ciklusban városarculati tanácsnokként; a cél akkor az volt, hogy a homogén flottát legalább a szín (fekete autók narancssárga tetővel) egységesítse. A mostani szándék – mint azt az alelnök elmondta – a korábbi tervtől független.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.