A nemzeti fejlesztési miniszter támogató levelének hiányában, formai okok miatt az uniós fejlesztésekért felelős KIKSZ Zrt. elutasította a főváros április óta dédelgetett járműbeszerzési projektjét, pedig korábban úgy tűnt, a 120 milliárdos bevásárlás mindenkinek tetszik. A támogató levélre több mint egy hónapja hiába vár a főpolgármester, a remélt 100 százalékos uniós támogatásról lecsúszhat a főváros – írja az Index.
Vasárnap Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója hétvégén írták alá az 1-es és 3-as villamosprojekt támogatási szerződését. Az eseménynek különös bájt ad, hogy a beruházás addig nem indulhat el, azaz a vállalkozó szerződését addig nem írhatják alá, míg egy másik projekt, a 96 új villamos és 93 troli beszerzése el nem dől. Utóbbit a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke feltételül szabta ugyanis az előbbi fejlesztés elindításához – olvasható a hírportál cikkében.
A járműbeszerzés ügye pont annál a minisztériumnál, az NFM-nél parkol, amelynek államtitkára aláírta az 1-es és 3-as villamos fejlesztését. Az Index információi szerint Tarlós István levélben kérte Fellegi Tamás fejlesztési minisztert az ügy előmozdítására, mert ha tovább késlekednek, félő, hogy a főváros elesik a remélt 100 százalékos uniós támogatástól.
A kétszáz elektromos jármű vétele ott akadt el, hogy a KIKSZ Zrt. a főváros nagy meglepetésére augusztus elején - formai okokból - elmeszelte a tervet, mivel hiányzott az irat- és tervcsomaghoz a fejlesztési miniszter támogató levele.
Korábban maga a KIKSZ-igazgató írta elő az 1-es és 3-as villamosok fejlesztéséhez a járműbeszerzési projekt benyújtását, és ugyanígy rendelkezett a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke. A helyzetet egy szakértő úgy írta le, hogy a kormány egyik keze lefogja a másikat, amivel útjára engedné a két óriásberuházást.
Kereste az Index a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztályát, de két nap alatt nem válaszoltak. A fővárosi közgyűlés áprilisban határozott arról, hogy uniós támogatással 96 villamost és 93 trolibuszt vásárol, mintegy 120 milliárd forintért. Az Európai Unió a buszvásárlást nem támogatja, de az elektromos járművek vételét igen.