Egy héten belül befejezik a közlekedést korlátozó munkákat a Margit hídon – ígéri a felújítás kivitelezője. A rekonstrukció a főváros által később megrendelt munkálatokkal, így a díszkivilágítás kiépítésével és a hídfők kialakításával folytatódik, ezek azonban a közlekedést már nem befolyásolják. A Margit híd felújítása jelentős csúszás után a végéhez közeledik.
Június közepén adták át a gyalogosforgalomnak a Margit híd déli járdáját, a munkások „átköltöztek” a híd északi oldalára; ekkor kapcsolták be a híd közepén elhelyezett új jelzőlámpákat is: azóta nem a középpillérben kiépített aluljárón, hanem a felszínen kialakított zebrán lehet bejutni a Margitszigetre. A felújítás kivitelezője, az Mh 2009 Konzorcium akkor lapunkkal azt közölte: augusztus végéig befejezik a munkálatokat. A határidő egy hét múlva lejár, ám mint azt a hídon és környékén közlekedők tapasztalhatják: még javában zajlanak a munkálatok.
A híd közlekedését befolyásoló feladatokkal a hónap végére valóban végeznek – mondta a hvg.hu kérdésére Puskár Anett, a kivitelező cég szóvivője. A hátralévő munkák ugyanis három csoportra oszthatók. A hétvégén kiépítik a végleges felsővezetékeket, emiatt 52 órán keresztül vágányzár lesz a Margit hídon, az utasokat villamospótló autóbuszok szállítják. A vágányzár alatt leszerelik az ideiglenes közvilágítást is, beüzemelik a kandelábereket, a felsővezeték-tartó oszlopok tetejére pedig felhelyezik a csúcsdíszeket.
Mindemellett a hónap végéig befejeződnek a korrózióvédelmi munkálatok és mindenütt felszerelik a korlátokat. Augusztus végére az északi járda is alkalmas lesz a közlekedésre; itt kétirányú kerékpárút épül, így a járda átadása a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) döntésén is múlik – jelentette ki a szóvivő.
A villamosok várhatóan a hó végétől állnak majd meg a Margitszigetnél. A BKK az InfoRádióval közölte: erre akkor lesz lehetőség, ha mindkét járdán megindulhat a gyalogosforgalom.
Folytassa, Margit híd!
Az augusztusi átadás azonban nem jelenti a felújítás végét. A második csoportba tartoznak azok a munkák, amelyeket a főváros utólag rendelt meg. A konzorcium szerint ezek azonban a híd használatát már nem befolyásolják – ilyen például a díszkivilágítás kiépítése, valamint a hídfők rendbetétele, Budán például már a tervezett fonódóvillamos-hálózatnak megfelelően. (A fonódó-projekt keretében egyebek mellett összekötik a 17-es villamos vonalát a Batthyány téri végállomással bíró vonalakkal, a szerelvények ezután a Margit híd alatt járnak majd.)
A kivitelezési munkákat a módosított vállalkozási szerződés szerint szeptember 30-ig kell befejezni, a kivitelezés jelentős része azonban augusztus 31-ig befejeződik – közölte lapunkkal a BKK. A szeptember végén kezdődő átadás-átvételt a forgalomba helyezési hatósági eljárás követi, ennek lezárultával adható át a híd véglegesen, a BKK szerint körülbelül december elején.
Újra régi
Amint arról a felújítás részleteit ismertetve korábban már beszámoltunk, a felújítás során elbontották az útburkolatot, a villamospályát és a pályalemezt, kicserélték a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket. Hosszabbak lettek a pesti és a budai lehajtó sávok és kiszélesítették a parti pilléreket is. Kiszélesítették és korláttal látták el a margitszigeti villamos-megállóhelyeket. A megállókat tehát várhatóan augusztus végétől használhatják a Margitszigetre érkezők.
A műemléki rekonstrukció keretében az eredetinek megfelelő lámpaoszlopokat és korlátokat helyeztek el a hídon; a hídfők aluljáróit Zsolnay-csempékkel díszítették. Újjáépítették a középpillér mellvédjeit, visszaállítják a régi sárkánydísszel ellátott oszlopokat, obeliszkeket is. A középpilléren újra látható a magyar történelmi középcímer és a kőpárnára ültetett korona, továbbá már elkészültek az erdélyi, horvátországi, szlavóniai és dalmáciai címerek is.
A híd pillérein álló négy Niké- és három Herkules-szobor felújítására, valamint a II. világháborúban megsemmisült máig hiányzó Herkules-szobor pótlására a főváros idén külön közbeszerzést írt ki; a rekonstrukciót a főváros a beruházás tartalékkeretéből tervezi finanszírozni. A közbeszerzés jelenleg is folyamatban van; a főváros tervei szerint a Margit híd pillérszobrai 2013. július 31-ig újulnak meg.
Aggályos és dagályos történet
A Margit híd felújítása hosszú várakozás után 2009 augusztusában kezdődött el, az átkelőt két éve, augusztus 21-én zárták le a forgalom elől. A kivitelező akkor azt vállalta, hogy egy év elteltével ismét közlekedhetnek majd az autók a hídon, ez végül három hónapot csúszott. A késlekedés miatt a főváros kötbért követel a vállalkozótól, a per jelenleg is zajlik – közölte a BKK. A kivitelezés véghatáridejét kezdetben 2011. március 31-re tűzték ki, ez később augusztus 31-re, majd részlegesen – elsősorban a díszkivilágításnak a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) által kért bővítése miatt – szeptember 30-ra módosult.
A konzorcium 2009 novemberében, majd 2010 áprilisában összesen körülbelül 4 hónapnyi határidő-módosítást kért, továbbá bejelentette követelését a csúszásból eredő többletköltségeire. A Budapest Portál tavaly júniusi tudósítása szerint a főváros arra hivatkozva vitatta a módosítás jogosságát, hogy a szerződéskötéskor a kivitelező elfogadta a határidőket. Az akkori városvezetés a többletkövetelést is aggályosnak tartotta, mivel a kivitelező meghatározott műszaki tartalommal írta alá a szerződést, amely azóta nem változott.
A kivitelező kérését a még MSZP-SZDSZ többségű Fővárosi Közgyűlés egyhangú szavazással elutasította; ha nem így tesz, az valószínűleg a főváros kötbérigényét veszélyeztette volna. A közlekedési központ a hvg.hu-t úgy tájékoztatta: ebben az ügyben is per zajlik a Fővárosi Bíróságon.
A Margit híd felújítása nettó 20,6, bruttó 30 milliárd forintba kerül; utóbbi összeg tartalmazza az uniós projektek esetében előírt tartalékkeretet is. A főváros eredetileg 12 milliárd forintot szánt a projektre, a rekonstrukcióra kiírt közbeszerzésen azonban mindössze egy konzorcium indult, s ez jelentősen megemelte a projekt költségeit. A hiányzó összeget a főváros más beruházásoktól csoportosította át. Az Európai Unió a beruházást hatmilliárd forinttal támogatja.
* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.