Itthon MTI 2011. augusztus. 09. 12:42

Több mint öt év múlva lehet autópálya az M70-es "halálút"

Még tél előtt el kell végezni az M70-es autóút tábláinak cseréjét és a kétszer egysávos szakaszok szétválasztását, az autóút teljes autópályává fejlesztése pedig 66 hónapot vesz igénybe - jelentette be kedden a Zala Megyei Kormányhivatal.

Júniusban minden érintett hatóság és önkormányzat képviselőjének részvételével koordinációs értekezletet tartottak Letenyén, ennek nyomán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium munkacsoportot hívott össze, amely öt hét alatt érdemi javaslatokat tett az út átalakításához.

Gyors beavatkozásként forgalomtechnikai intézkedésekkel javítják a körülbelül 20 kilométernyi, ebből 10,7 kilométeren csak kétszer egysávos autóút biztonságát – mondta Rigó Csaba, Zala megyei kormánymegbízott kedden Zalagerszegen. A végső megoldást azonban a kétszer kétsávossá fejlesztés jelentheti majdt, amelynek kiépítése 66 hónapot igényel.

Kamionbaleset az M70-es úton
MTI / Varga György

Az M70-es autóutat azért vizsgálták meg közlekedésbiztonsági szempontból, mert több baleset is történt rajta.

Július végén két ember halt meg, amikor autójuk egy kamionnal ütközött.

Júniusban egy Valenciába tartó román autóbusz a Zala megyei Csörnyeföld közelében áttért a szembejövők sávjába az M70-esen, és ott frontálisan összeütközött egy Szlovénia felől érkező kamionnal, hatan haltak meg.

Az autóút baleseti statisztikái nem rosszabbak más hasonló útszakasznál, de a halálozási arány magasabb, miután nagyobb arányban közlekednek erre nehéz tehergépjárművek.

A 2005-ös átadása óta csak ideiglenes forgalomba helyezési engedéllyel rendelkező autóút biztonsága azonban "javítható és javítandó" - fogalmazta meg a kormánymegbízott.

A munkacsoport megfogalmazta, hogy a 2016-ig terjedő időszakba illesztve szükség van az M70-es autópályává fejlesztésére, de a végső döntés a minisztérium kezében van. Lényegében 70 százalékban már az autóút kivitelezésekor elkészült a későbbi bővítéshez szükséges műszaki tartalom, de újból végig kell vinni a teljes engedélyezési, tervezési és kivitelezési folyamatot, ami a számítások szerint 66 hónapot és 7,9 milliárd forintot igényel.

Rigó Csaba elmondta még: az autóút átadásakor naponta alig 1600 jármű vette igénybe az utat, ez a csatlakozó szlovén sztráda átadásával 4 ezerre emelkedett, majd idén év elején már 7500-ra. A mostani nyári időszakban viszont már több mint 10 ezer gépkocsi hajt rá az M70-esre, ezért már nemcsak a baleseti helyzet, hanem a forgalom bővülése is indokolttá teszi a bővítést.

Amíg ez megvalósul, technikai eszközökkel javítanak a biztonságon. A kétszer egysávos részeket akusztikus és fényjelekkel választják el egymástól, teljes hosszúságban megtiltják az előzést, leszerelik a megtévesztő baloldali táblákat, míg másutt egyértelműbbeket helyeznek ki, valamint a magyar mellett szlovén, angol és román nyelvű feliratokat szerelnek fel.

Tóth András, a Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési Hatóságának igazgatója elmondta, hogy a nemzetközi forgalmat levezető autóúton gyakoribbak lesznek a rendőrségi és közlekedési hatósági ellenőrzések, mert a tapasztalatok szerint nagy arányban nem tartják be a sofőrök a vezetési- és pihenőidőket, illetve nagyon magas a műszaki szempontból kifogásolható járművek száma. Új ellenőrzési pontot is szeretnének kialakítani Tornyiszentmiklósnál, közvetlenül a magyar-szlovén határon, ahol a kamionosoknak is lehetőségük lenne pihenésre.

Elmondta: a gyors forgalomtechnikai beavatkozásokat még a téli üzemeltetési szezon előtt el kell végezni. A kamionok sebességhatárának növelésére pedig konkrét számot nem tartalmaz a munkacsoport javaslata, de célszerű lenne az autópályán megengedett 80 kilométerre emelni - tette még hozzá.

Hirdetés