2011. június. 20. 08:40 Utolsó frissítés: 2011. június. 20. 08:39 Itthon

Magyar metró a megoldás a VEKE szerint

Az a legolcsóbb, ha Magyarországon gyártják le a HÉV- és metrókocsikat - mondta Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke hétfő reggel a köztévé műsorában.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos  szerint egyszerre kell kezelni a HÉV- és a metrókocsik beszerzését, a következő közbeszerzésen pedig gyártási jogot is szerezni kell, mert az a legolcsóbb, ha "itthon tartjuk a gyártást". A Magyar Televízió Ma reggel című műsorában hétfőn Dornet úgy érvelt, a hazai szerelvénygyártás nem lenne újdonság, korábban is készültek az országban vasúti kocsik német és francia licenc alapján. Álláspontja szerint a főváros érdeke, hogy egységes járműparkja legyen, mert annak olcsóbb az üzemeltetése.   

A VEKE elnöke szerint a következő 10-15 évben 700 kocsira lesz szükség, ebben nemcsak a jelenleg futó metrók cseréje van benne, hanem a HÉV is, hiszen a fővárosi önkormányzat korábban már döntött arról, hogy a HÉV-ekből "metrót csinál". A VEKE elnöke kiemelte, hogy a legfiatalabb HÉV-kocsi 28 éves, a legidősebb pedig 46. Felvetette, vajon felvállalná-e bármelyik politikus, hogy a lejárt szavatosságú járművek miatt be kelljen zárni valamelyik vonalat. 

Dorner Lajos szerint az Alstom-kocsik önmagukban nem oldanak meg semmit, egyszerre kellene kezelni a járműbeszerzést. Hozzátette: a következő közbeszerzéshez licencvásárlást is társítani kellene az egységes járműpark érdekében. Mint mondta, az már más kérdés, hogy a járműveket ki fogja legyártani, "a lényeg, hogy a gyártási jog meglegyen, mert ez az egyik legjobb finanszírozási forma, nem véletlenül használták sok helyen a világban". 

Kitért arra is, hogy az Alstom-kocsikon komoly műszaki változtatásokat kell végrehajtani, ami bizonytalan ideig tart. Megjegyezte, hogy a 2-es és a 4-es vonalra készülő járműpark két külön dolog, a 4-es metró szerelvényeiből még "egy csavar sem készült el", vagyis "ott áll az Alstom, ahol más".

Hirdetés
hvg360 Gergely Zsófia 2025. március. 13. 09:25

Hiába a sóskútiak ellenállása és Orbán Viktor ígérete, elstartolhat az akkufeldolgozó

A sóskútiakat megkerülve a kormányhivataltól megszerezte a helyi akkufeldolgozó üzem elindításához az engedélyt a szlovén Andrada befektetői csoport – derül ki a HVG birtokába került dokumentumból. A Pest Vármegyei Kormányhivatal ugyan szabott feltételeket a határozatában, de a sóskúti polgármester szerint érthetetlen, hogyan tudták kilobbizni az engedélyt úgy, hogy a sóskúti önkormányzatot meg sem kérdezték. Ezért már bírósághoz is fordultak a döntéssel szemben, csakhogy attól tartanak, hogy az engedélyre hivatkozva az Andrada a várható pereskedés ellenére is elindíthatja az akkubizniszt. Egy esetleges haváriahelyzet a sóskútiak szerint nemcsak őket, de akár 100 ezer embert is érinthet, közben a cégnek 2 millió forintos biztosítása van – ami a kormányhivatal szerint elég.