Kétéves huzavona után sínre került a budai fonódó villamoshálózat ügye, a Fővárosi Közgyűlés szerdán – ellenszavazat nélkül – meghozta az ehhez szükséges döntést. A beruházás kettébontva valósul meg, előbb a Moszkva téri ág, majd a rakparti hosszabbítás.
A fonódó villamoshálózat uniós támogatási szerződését még az előző önkormányzati ciklusban, 2009 májusában írták alá. Az Észak- és Dél-Buda közötti átszállás nélküli villamos-összeköttetést biztosító beruházást azonban sem az előző, sem a jelenlegi városvezetés nem tudta elkezdeni, a II. kerületi önkormányzat ugyanis nem adta meg a szükséges hozzájárulást. A II. kerület több feltételt is szabott, a Bem rakparti hosszabbításhoz azonban így sem járult hozzá.
Az elmúlt két évben intenzív levelezés zajlott a felek közt, a közlekedésszakma, a BKV, a többi kerület, a főváros és a civil szervezetek által támogatott beruházás hasznosságáról azonban néhány héttel ezelőttig nem sikerült meggyőzni a II. kerület vezetését. Láng Zsolt polgármester januárban a Magyar Hírlapnak adott interjújában úgy fogalmazott: bár a kerület elkötelezett a közösségi közlekedés fejlesztése iránt, "nem támogatunk egy olyan elképzelést, amely nemcsak kerületünk, de határozott véleményem szerint egész Buda számára évtizedekre káros hatással lehet". Tarlós István akkoriban éles szavakkal bírálta a kerület vezetését, amelynek álláspontját "a dilettantizmus csúcsának" nevezte.
Sértett emberek
Április második felében már felvetődött, hogy ha nem jön létre megállapodás a II. kerület és a főváros között, akkor utóbbi törli a beruházást, és az arra szánt összeget más, az érintett terület közlekedését szolgáló fejlesztésekre csoportosítják át. "Elfogadhatatlan, hogy egy zsákutcányi sértett ember évekre meg tud akadályozni egy közhasznú beruházást" - jelentette ki a főpolgármester áprilisban egy rendezvényen.
A kompromisszumos javaslatot a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) tette le a főváros, a kerület és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) asztalára. A javaslat lényege, hogy a fonódó villamos beruházását két részre bontják, így külön valósítják meg az Észak-Budáról érkező (17-es) villamos vonalának Széll Kálmán (Moszkva) téri, illetve Bem rakparti meghosszabbítását. Előbbiről nem volt vita a felek közt. Budapest vezetése ezt a verziót azzal a feltétellel fogadta el, ha a két projekt támogatási szerződését egyszerre kötik meg; Tarlós István ezt levélben jelezte az NFÜ elnökének.
Mi is az a budai fonódó villamoshálózat? |
Az első projekt keretében a tervek szerint a 17-es villamos vonalát a Széll Kálmán tér felé a Török utcán, a Vörösvári út felé pedig a Frankel Leó utcán keresztül csatlakoztatják a nagykörúti villamos vonalához. A Krisztina körúti és a Margit körúti vonalakat a Széll Kálmán téren kötik össze. Két új megállópárt alakítanak ki a Frankel Leó és a Vidra utcában.
A második projekt részeként a 17-es villamost a Margit híd alatt átvezetve a Bem rakparton hosszabbítják meg, és összekötik a Batthyány téri villamosok pályájával. Az új villamoshálózat a számítások szerint naponta 100-110 ezer utas közlekedését könnyíti meg, mivel átszállás nélkül lehet majd eljutni Óbudáról a Széll Kálmán térre és a Móricz Zsigmond körtérre. |
A főpolgármester a közgyűlésben elmondta: a budai fonódó villamoshálózat olyan közhasznú beruházás, amelyet az érintettek 90 százaléka támogat. Tarlós István a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői anyagára hivatkozva elmondta: a beruházásnak csak akkor van értelme, ha mindkét ága megvalósul; ezért csak az egyik támogatási szerződését nem írja alá, az ugyanis pénzkidobás lenne.
Feltételek
A II. kerület a beruházás támogatását a Bécsi út és a Frankel Leó utca belső szakaszának felújításához kötötte, amit a felek elfogadtak. Az NFÜ javaslatának értelmében a Széll Kálmán téri ág kiépítésével együtt akadálymentessé alakítják át az egykori Moszkva tér villamosperonjait. A Bem rakparti szakasz esetében további vizsgálatokat folytatnak le, de ez a másik ág megvalósítását már nem akadályozza.
Képviselői kérdésre válaszolva Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója közölte: szét kell választani a két projekt megvalósíthatósági tanulmányát, továbbá aktualizálni kell a költség-haszon elemzéseket. A vezérigazgató szerint ez a folyamat várhatóan a nyár végéig lezárul. A budai fonódó villamoshálózat összesen 6,5 milliárd forintba kerül, ebből 4,6 milliárd forint az uniós támogatás, 1,1 milliárd forint a BKV önrésze, a központi költségvetés pedig 800 millió forinttal járul hozzá a beruházáshoz.