2011. március. 29. 16:06 Hírszerző/FH Utolsó frissítés: 2011. március. 29. 16:02 Itthon

Jóri András: nem garantálja az információszabadság védelmét az alkotmánytervezet

Jóri András az Országgyűlés alkotmányügyi bizottságának írt levelében hangsúlyozta: a parlamenti biztos jobb intézményi garanciát teremt az adatvédelemre és a közérdekű adatok nyilvánosságának védelmére, mint egy önálló államigazgatási szerv.

Az adatvédelmi országgyűlési biztos szerint az új alkotmány tervezete nem garantálja az információszabadság védelmét. Jóri András az Országgyűlés alkotmányügyi bizottságának írt levelében hangsúlyozta: a parlamenti biztos jobb intézményi garanciát teremt az adatvédelemre és a közérdekű adatok nyilvánosságának védelmére, mint egy önálló államigazgatási szerv.

Az adatvédelmi országgyűlési biztos nem tartja hatékonynak azt a modellt, amely a közigazgatás részeként kezeli az adatvédelemért és információszabadságért felelős szervezetet az új alkotmány tervezetében. Jóri András az Országgyűlés alkotmányügyi bizottságának írt levelében azt írta: a közigazgatási hatóságok jellemzően piacon működő szereplők felügyeletét látják el.

Az adatvédelmi biztos feladata azonban nem csak magánszektorbeli adatkezelők ellenőrzése, hanem magának az államnak a magánszférát sértő vagy éppen a közérdekű adatok indokolatlan korlátozását okozó magatartását is vizsgálnia kell. Ez utóbbi szerepe alapvető fontosságú a korrupció elleni küzdelemben. A nyilvánossággal kapcsolatos hatáskör minden körülmények között fokozott befolyásmentességet, parlamenti szervként való működést indokol.

Az ombudsman emlékeztet: ezt erősíti, hogy a biztos feladata a minősített adatok titkosításának felügyelete is. Miután a 2009-es, a minősített adatok védelméről szóló törvény megszüntette azt a lehetőséget, hogy az állampolgárok titokminősítés felülvizsgálata céljából bírósághoz forduljanak, a felülvizsgálatot csak az adatvédelmi biztos kezdeményezheti. A parlamenti biztosi státusz megszűnése tehát azt is jelentené, hogy a titokminősítések érdemi független kontrollja megszűnne Magyarországon - írta levelében Jóri András.

Az információszabadság terén különösen lényegesek a biztos azon jogkörei is, amelyek nem hatóságra, inkább jogvédő szervre jellemzők. Jóri András példaként említi az Alkotmánybírósághoz fordulás jogát - különösen, ha ez nem illet majd meg mindenkit -, a formátlan eljárás, a mediáció és a nyilvánosság tájékoztatásának lehetőségét. Mint írja: az alapjogvédelem területén kizárólag a parlamenti biztosi működés lehet megoldás.

Az európai fejlődés iránya éppen a közigazgatási hatóság felől a parlamenti biztos irányába vezet, és nem visszafelé. A két információs szabadságjog, vagyis az adatvédelmet és a közérdekű adatok nyilvánosságának védelmét egy parlamenti információs biztos intézménye garantálhatja hatósági hatáskörökkel és saját hivatali szervezettel -hangsúlyozta az ombudsman.

Hirdetés