25 milliárdos ingatlant szerezne meg Zugló
A kormánynegyed után a következő hatalmas beruházás a vasúti forgalomban már nem túl nagy szerepet játszó Rákosrendezőn történhet. A terület kulturális és szabadidős tevékenységekre való hasznosítását a zuglói önkormányzat már évekkel ezelőtt tervezte. Akkor azonban nem sikerült a területet a MÁV-tól forgalmi értéken megszerezni. Ennek ellenére a jelenlegi polgármester, Papcsák Ferenc ingyen szeretne hozzájutni.
Manapság a főváros utolsó hasznosításra alkalmas, mintegy 160 hektár nagyságú területe a Rákosrendező pályaudvaré, amelyen a vasútüzemi tevékenység mára visszaesett, ezért a városközponthoz közel eső – a Városligettel és Angyalfölddel határos –, 25 milliárd forint értékűre becsült ingatlan kihasználatlan. Persze voltak elképzelések a hasznosítására korábban is. Évekkel ezelőtt a Weinek Leonárd vezette zuglói önkormányzat például szabadidőközpontot hozott volna létre ott.
A megvalósítás azonban nem egyszerű, mert Rákosrendezőn az az állam (pontosabban a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.) és a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt is tulajdonos. Ezért az önkormányzatnak mind a két szervezettel meg kell egyeznie. Ráadásul meg kell osztani a vasúti és nem vasúti övezetbe tartozó telkeket is, amihez a XIV. kerületi önkormányzatnak a telek-átalakítást engedélyező hatályos kerületi szabályozási tervvel kell rendelkeznie.
A hosszas folyamat ellenére a zuglói képviselők a 2007. november 13-án megtartott testületi ülésen jelentős többséggel úgy határoztak, hogy a polgármester írja alá a vételi szándéknyilatkozatot mind az MNV Zrt., mind a MÁV számára. Az önkormányzat konkrétan azt szerette volna, ha Rákosrendezőhöz versenyeztetés nélküli eljárás keretében, forgalmi értéken jut hozzá. A területen található egyébként a BVSC telepe is, ami miatt az ügyletből a sportegyesületet sem lehetett kihagyni. A BVSC által használt ingatlan üzemeltetését egyébként az önkormányzat vállalta volna, azzal együtt, hogy az egyesület szakosztályai minimum 15 évig ingyenesen használhatják a létesítményt, illetve, hogy ott csak sportfejlesztésekkel kapcsolatos beruházásokat hajt végre.
A zuglói önkormányzat számításait azonban információnk szerint keresztülhúzta, hogy a MÁV-nak nem igazán fűlt a foga az eladáshoz. Legalábbis így, hogy a piaci ár alatt, csupán forgalmi értéken váljon meg a területtől. Ettől függetlenül úgy látszik, a XIV. kerület új, fideszes vezetése bízik abban, hogy sikerül megvalósítania szándékát, megszerezni az értékes ingatlant. Ráadásul nem is a forgalmi árért, hanem ingyen. Az erről szóló tárgyalások megkezdéséhez az önkormányzat képviselő-testülete március 17-én meg is adta a felhatalmazást Papcsák Ferenc polgármesternek.
A hvg.hu birtokában lévő képviselő-testületi anyag szerint a Városliget közvetlen szomszédságába tartozó területen (Duna korzó – Budapest Szíve – Andrássy út – Hősök tere – Városliget) sport- és szabadidőközpontot létesítenének. Emellett ide telepítenének művészeti tevékenységnek teret adó intézményeket és közösségi tereket hoznának létre. Márpedig ezek a célok – hasonlóan például a településfejlesztéshez vagy az épített és természeti környezet védelméhez – közfeladatok ellátását szolgálják, és ezért – mint az önkormányzati törvény is kimondja – a kerület ingyenesen szerezheti meg állami ingatlanok tulajdonjogát.
Rákosrendező ingyenes megszerzését egyébként arra alapozza a zuglói képviselő-testület, hogy az áfatörvény értelmében nem minősülnek adóalanynak a közhatalom gyakorlására jogosult szervek – így az önkormányzat sem –, amennyiben ingyenes átruházás jogcímén, törvényi felhatalmazás alapján szeretne ingatlant megszerezni.
Az önkormányzat bizakodását bizonyítja egy testületi ülésen elfogadott határozat, miszerint az értékbecslések elkészítéséhez szükséges talajmechanikai szakvélemények elkészítésére fedezetként 30 millió forintot különítettek el Zugló idei évi költségvetésében.
Ez az optimizmus azonban a MÁV Zrt. hvg.hu-nak adott válasza alapján eltúlzottnak tűnik. „A MÁV Zrt. általános üzletpolitikájával ellentétes, hogy hasznosítható ingatlanjait térítésmentesen adja át, ezért nem jellemző az ilyen ingatlanhasznosítási gyakorlat működésében” – jelentették ki a megkeresésünkre. Hozzátették: Zuglónak jelenleg nincs a területre vonatkozó hatályos szabályozási terve. Enélkül a MÁV nem tud végrehajtható hasznosítási tervet elkészíteni a már nem használt vasútüzemi területekre. „A szabályozási terv megléte után lehet csak az országos vasúti törzshálózathoz valóban szükséges vasúti ingatlanokhoz kapcsolódó telkek kialakítását elvégezni. Ha ez is elkészül, azután nyílik lehetőség fejlesztésre, hasznosításra.” A MÁV részéről közölték azt is, hogy a XIV. kerületi képviselő-testület döntött már arról, hogy a kerületi építési szabályzat elkészítését folytatni fogja. A vasúttársaság és Zugló – jegyezték meg – együttműködési megállapodás megkötéséről tárgyal annak érdekében, hogy a terület felszabadult részei hasznosíthatóak legyenek.
A MÁV részéről kijelentették azt is, hogy az önkormányzat többször kezdeményezte, „átvenné” a Rákosrendező pályaudvar területén lévő ingatlanokat. Mivel ezek részben a MÁV Zrt., részben a magyar állam tulajdonában és a MÁV vagyonkezelésében vannak, a zuglói „önkormányzat bármilyen kezdeményezésébe az államot képviselő MNV Zrt.-t is be kell majd vonni”.
Az MNV illetékesei viszont egyelőre arról tájékoztatták a hvg.hu-t, hogy nem kereste meg őket az önkormányzat az ügyben. A XIV. kerület sajtóreferense, Cseke Vanda pedig csak annyit közölt, hogy „Rákosrendezővel kapcsolatban egyelőre semmi érdemlegeset nem tudnak mondani.”