2011. február. 22. 09:38 MTI Utolsó frissítés: 2011. február. 22. 09:33 Itthon

KSH: a balesetek 92 százalékát a sofőrök okozzák

Tavaly 9 százalékkal kevesebb személyi sérüléses közlekedési baleset történt a közutakon, mint 2009-ben; a halálos balesetek száma 14 százalékkal, a súlyos sérüléssel járóké 11 százalékkal csökkent - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A közlemény szerint 2010-ben több mint 16.300 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt, 69 százaléka lakott területen belül. A lakott területen kívül okozott balesetek száma 11 százalékkal, míg a lakott területen belül történteké 8 százalékkal csökkent 2009-hez képest. Az előző év azonos hónapjaihoz viszonyítva a halálos balesetek száma májusig csökkenő, utána növekvő tendenciát mutat.
   
2010-ben több mint 21.600-an szenvedtek közúti balesetet, 739 ember - köztük 20 gyermek - vesztette életét. A súlyos sérültek száma több mint 5600 - ebből 5 százalék gyermek -, a könnyű sérülteké meghaladta a 15.200-at. A balesetekben meghalt emberek 53 százaléka vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 47 százaléka, az áldozatul esett elöl ülő utasok 36 százaléka, a hátul ülő utasok 65 százaléka nem használta a biztonsági övet.
   
A balesetek 62 százalékát személygépkocsik, 11 százalékát kerékpárosok, 10 százalékát tehergépkocsik, 5 százalékát segédmotoros kerékpárosok okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 4 százalékot. A gyalogosok és utasok összesen 8 százalékos arányban voltak okozói a baleseteknek.
   
A 2010. januártól hatályos KRESZ-módosítás a kerékpárosok közlekedését több ponton is megkönnyíti. Az intézkedések hatására 2010-ben a kerékpárosok által okozott balesetek száma az előző évivel azonos szinten maradt, miközben többen választották ezt a közlekedési formát. Az autóbuszok 6 százalékkal több balesetet okoztak, mint 2009-ben.
   
A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a legnagyobb arányt (27 százalék) a sebesség nem megfelelő megválasztása képviseli, de az esetek száma 10 százalékkal alacsonyabb, mint egy éve. 26 százalékkal nőtt az utasok és 18 százalékkal a járművek műszaki hibája miatt bekövetkezett balesetek száma. A balesettípusok közül a vasúti jármű és közúti jármű ütközése nőtt 3 százalékkal, és 5 százalékkal többször ütköztek a járművek parkoló járműnek, mint 2009-ben.
   
Az autópályák bővülésével 2010-ben 6 százalékkal több balesetben 11 százalékkal többen sérültek meg, mint egy évvel korábban. Az M6-os autópályán történt balesetek számának növekedésében szerepet játszott, hogy 2010-ben 140 kilométerrel hosszabb szakaszon közlekedhettek a gépjárművek, mint egy évvel korábban. Az autópálya hosszához mért mutatók szerint az M1-es autópályán történt a legtöbb baleset, 100 kilométerre 62 jutott.
   
A balesetek 12 százalékában játszott szerepet az alkohol. 2010-ben az ittasan okozott balesetek száma az előző időszakhoz viszonyítva 17 százalékkal csökkent, a legnagyobb mértékben - csaknem harmadával - a motorkerékpárosok körében. A kerékpárosoknál viszont 3 százalékos a növekedés. Az ittasan okozott balesetek száma a kerékpárosok (26 százalék) és a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott balesetek (27 százalék) között a legmagasabb.
   
Régiós bontásban vizsgálva az előző év adataihoz viszonyítva 2010-ben a balesetek száma mindenütt csökkent, kivéve Dél-Alföldet, ott az előző évivel azonos szinten maradt. A legkedvezőbb változás Dél-Dunántúlon tapasztalható, ott 19 százalékkal kevesebb baleset történt. A kerékpárosok által okozott balesetek négy régióban emelkedtek, a legnagyobb mértékben Nyugat-Dunántúlon, egyötödével.
   
Csongrád megyében három éve nem történt baleset gyalogos hibájából. Az ittasan okozott balesetek száma minden régióban csökkent, Dél-Dunántúlon a legnagyobb mértékben (36 százalékkal) - áll a KSH közleményében.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.