2011. január. 03. 13:39 MTI Utolsó frissítés: 2011. január. 03. 13:55 Itthon

Budai is besegít Tarlósnak a metrókocsi-szerződés értelmezésében

A francia Alstommal a metrókocsik beszerzésére kötött szerződés "értelmezésében és minősítésében" kéri Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos segítségét a főváros; erről tárgyalt Tarlós István főpolgármester hétfőn a kormánybiztossal.

Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója hétfőn közleményben emlékeztetett rá: a főpolgármester még tavaly december 22-i sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a metrókocsi-szerződés miatt felveszik a kapcsolatot a kormánybiztossal. Azt szeretnék, hogy kiderüljön, a kontraktus megfelelt-e a főváros érdekeinek, keletkezett-e kár, és van-e annak felelőse.

A főpolgármester hétfőn hivatalában fogadta Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztost. A közlemény szerint a megbeszélés után Tarlós István azt mondta, a közvélemény előtt sem titok, hogy "kesze-kusza, enyhén szólva zavaros az Alstom-ügy", a szerződéskötés körülményeit illetően pedig a jelenlegi városvezetés nem tud "közösséget vállalni az előző városvezetéssel". A tájékoztatás szerint a főpolgármester kifejtette, hogy az Alstommal és a nemzeti fejlesztési miniszterrel való közös egyeztetés előtt "a főváros vezetése úgy gondolta, az egyetlen megoldás, ha a kormánybiztos segítségét kéri a szerződés értelmezésében és minősítésében".

A közleményben az olvasható: Budai Gyula jelezte, hogy valamennyi információ birtokában fogják kialakítani - határidő nélkül, de rövid időn belül - az ügyben a jogi álláspontjukat. Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-es vonalra 114 millió euróért. A Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a metrókocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta és bejelentette kötbérigényét. Ehhez azonban a cég nem fér hozzá, mivel a nanterre-i (Párizs egyik elővárosa) bíróság december végén kihirdetett határozatában helybenhagyta az Alstom kérelmét, amelyben a cég azt indítványozta, hogy a hatóságok tiltsák meg a BKV-nak a bankgaranciák lehívását.

Hirdetés