A BKV felmondta az Alstommal a szerződést
Felmondta a BKV az Alstommal a 2-es és 4-es metró szerelvényeire kötött szerződést és érvényesíti valamennyi, szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét. Az M4-es átadása 3-5 évet csúszik, így a 2016-2018 közötti időszakban várható.
A BKV szerdai közleménye szerint a szerződésekben rögzített és a polgári jogviszonyokban egyébként is elvárható együttműködési kötelezettségének minden vonatkozásban maximálisan eleget tettek és több alkalommal figyelmeztették a szállítót szerződéses kötelezettségei teljesítésére. Álláspontjuk szerint a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, és nem szerezte meg a járművek végleges típusengedélyét. Így ebben a helyzetben a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja az M2 és M4 metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket.
Kocsis István vezérigazgató lehívta az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciákat valamint bejelentette kötbérigényét. Közölték azt is: a BKV mindent megtesz azért, hogy minél előbb kiírják az új metrószerelvényekre a beszerzési eljárást. A BKV szerint a 4-es metró átadásában 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen. Ez érinthet több kapcsolódó szerződést is, amelyeket felül kell vizsgálni.
A BKV-nál azt mondták, hogy a 3-5 éves csúszást 2013-hoz kell viszonyítani, azaz az első szakasz átadása a 2016-2018 közötti időszakban várható. A 2-es metró vonalán közlekedő szovjet metrókocsikon azonnal megkezdi a BKV a szükséges javítások elvégzését, és a kapcsolódó szerződés felülvizsgálatát. A járműfelújítás becsült költsége 3 milliárd forint.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság hétfőn közölte, hogy másodfokon, jogerősen is elutasította az Alstom Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását. Ezt azzal indokolták, hogy "a jogszabálytól eltérő fékrendszer egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg". A jogerős határozat ellen csak bírósági úton lehet fellebbezni.
Az Alstom hétfői közlése szerint egyelőre vizsgálják, hogy milyen jogi lépéseket tesznek az ügyben. Kovács Kázmér, a Magyar Ügyvédi Kamara elnökhelyettese az kedden azt mondta, az eljáró bíróság csak akkor helyezheti hatályon kívül az NKH döntését, ha az jogszabályba ütközik, az adatokat nem mérlegelheti, a határozatot nem módosíthatja.
Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártott volna a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért. A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre.
A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az Alstom pedig - a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére - legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 szerelvényt.