Még az álbombát is átengedték Ferihegyen
Olyannyira súlyos biztonsági hiányosságokat tártak fel a ferihegyi repülőtéren a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) illetékesei, hogy az Európai Unió úgy döntött, a Budapestről érkező járatok utasait úgy kell kezelni, mintha unión kívüli országból érkeznének. Úgy tudjuk, a hanyag ellenőrzésekben közrejátszik az is, hogy a biztonságért felelős szervek rivalizálnak egymással.
Az EU döntéséről a hét végén tájékoztatta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Budapest Airport (BA) Zrt. vezetését. Brüsszel azután határozott úgy, hogy a Budapestről érkező járatok utasait úgy kell kezelni, mintha unión kívüli országból érkeznének, miután az ICAO jelezte: a korábban általuk feltárt hiányosságok ellen nem tettek semmit az illetékes szervek Ferihegyen. A biztonságért több szerv, köztük a repülőtéri rendőrség, a Nemzetbiztonsági Hivatal ferihegyi kirendeltsége, illetve maga a BA is felel, azaz a felelősség megosztott.
Mint a hvg.hu megtudta, az ICAO valóban súlyos hiányosságokat tárt fel Ferihegyen. A szabályok szerint például az utasbiztonsági ellenőröknek minden tizedik utast ellenőrizniük kell (meg kell motozniuk, át kell vizsgálniuk a ruházatát) akkor is, ha a fémdetektor nem sípol. A ferihegyi utasbiztonsági ellenőrök ennek ellenére csak szúrópróbaszerűen ellenőrizték „manuálisan” az utasokat, fittyet hányva a szabályzatra. Sőt, az is előfordult, hogy egy nyílt ellenőrzésen (azaz amikor az utasbiztonsági ellenőrök tudták, hogy tesztelik őket) egy álbombát is gond nélkül átengedtek: az álbomba ez esetben egy olyan mobiltelefon volt, amelyre gyurmát drótoztak rá.
A csúfos teszt után a tesztet végzők jelezték: Ferihegynek egy hónapja van arra, hogy a hiányosságokat pótolják, a szabályokat betartsák. Az átfogó utóellenőrzésen azonban kiderült, az utasbiztonsági ellenőrzés egyáltalán nem javult. A hvg.hu információja szerint ebben közrejátszik az is, hogy a biztonságért felelős szervek gyakran rivalizálnak egymással.
A BA a legfrissebb belső hírlevelében közölte: számos területen azonnal orvosolták a dolgozókkal együtt a technikai jellegű hiányosságokat, az érintett magyar hatóságok értékelése szerint további lépésekre van szükség, különösen az utasbiztonsági és a biztonsági ellenőrzés területén.
Az EU döntése elsősorban az uniós, tehát a schengeni repülőtereken átszálló utasokat érintheti, akiknek – a jelenlegi forgalom tizedének – ismételt biztonsági ellenőrzésen kell átesniük. Ez az utasoknak kényelmetlenséget, a légitársaságoknak pluszpénzt jelent, mert nő az átszállási idő. Arról nem is beszélve, ha az átszálló utas lekési a csatlakozást, a légitársaságnak – amelyik gépére Budapesten szállt fel az utas – kártérítést kell fizetnie.
Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve. Célja, hogy biztonságosabbá és könnyebbé tegye az egyik országból a másikba történő repülést. A légi közlekedés biztonságára, hatékonyságára és rendszerességére vonatkozó nemzetközi szabványokat és szabályokat fogad el, továbbá a polgári repülés valamennyi területén az együttműködés közvetítőjeként szolgál a szerződő államok között.