„Akár százezer forintnál is többet fizetnek ki úgy a munka megrendelői, hogy nemcsak azt nem dokumentálják, pontosan milyen munkát végeztettek el és az mennyibe került, de a pénz átadásáról sem írnak elismervény” – kezdi mondandóját Szép Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület sajtószóvivője a legnagyobb hibával, amit csak egy javítani kívánó megrendelő elkövethet.
Nehéz kiszűrni a szakemberek közül a „szakembereket”, derül ki a beszélgetésünkből. Ha javításra szorul egy háztartási gép, valamilyen vezeték a lakásban, nem biztos, hogy jól járunk, ha csak úgy találomra felütjük a telefonkönyvet. Amennyiben a szakember csak azután hajlandó közölni a munkadíját, hogy a lakásban is körbejáratta a szemét, biztosak lehetünk abban, hogy nemcsak a mosógép állapotát, hanem a mi anyagi helyzetünket is felmérte.
Akármilyen furcsa is, nem túl bölcs dolog úgy csökkenteni a munkadíjat, hogy nem kérünk számlát. „A legbiztosabb, ha referenciát kérünk, de ennél is fontosabb, hogy számlát kapjunk, anélkül semmiféle reklamációnak nincs értelme” – mondja Szép Gábor, aki szerint a körültekintő hozzáállás lehet a megelőzés leghatékonyabb eszköze.
A különféle kiszállási díjakra is érkeznek panaszok, amelyekben a fogyasztók azt sérelmezik, hogy ezek mértéke és az elvégzendő munka ára nincsenek harmóniában. „Előfordul az is, hogy nem is értesítik előre a munka megrendelőjét a kiszállás költségeiről, de a megrendelők se sűrűn kérdeznek rá erre előre” – hívja fel újra a figyelmet a felelősség kettősségére Szép Gábor.
Egy hvg.hu által megkérdezett lakástulajdonos kenyeret pirított volna, a masina azonban leverte a biztosítékot. Hiába kapcsolgatta le- és fel, az áram nem jött vissza, így szerelőt hívott. Egy kerületi Kisokosból keresett magának szakembert, lustaságból a legelső, fényképes, keretes hirdetést választotta. Mivel az áram csak részlegesen ment el, nem lett volna sürgős a javítás, a villanyszerelő azonban – aki „épp arra járt” – fél órán belül kijött. Belépéskor bemutatkozott, majd jelezte feltételeit: 8 ezer forint a problémafelmérés, ha valamit javítani kell, ehhez hozzáadódik. Ezt követően ő maga is le- és fel kapcsolta a biztosítékokat, majd megkérdezte, hol vannak a társasház órái. Lement a pincébe, felkapcsolta az ottani biztosítékot – amelynek létezéséről a lakástulajdonos nem tudott –, és a 8 percnyi "munkáért" elkért 8 ezer forintot, számla nélkül. „Elismerem lámaságomat – mondja a tulaj –, de az 'épp arra járó szerelő' kiszállásáért fizetett 8 ezer forintot soknak érzem. Elképzelni nem tudom, mennyit kért volna, ha tényleg kellett volna dolgoznia.”
Egy megbízható szakember a probléma szemrevételezése után azonnal tud árat mondani, ehhez nincs szüksége gondolkodási időre, vagy rövid sétára a lakásban. Előre közli, ha kiszállási díjat kér, és tud referenciát adni, ha kérünk tőle. Kérés nélkül ad számlát, és ezzel egyben garanciát is vállal az elvégzett munkért.
Mielőtt választunk, a szakember nevére, esetleg cégére mindenképpen érdemes az interneten keresni, hátha kiderül a fórumokból, hogy mások már megjárták.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület egyébként nem vezet statisztikát a panaszokról, az ilyen jellegű reklamációk általában a „minőségi kifogás” kategóriájába kerülnek, ami a leggyakoribb panasz, de egyben egy nagy halmaz, amelybe számos különböző területre jellemző probléma beleillik.
Gázosok klubja
Megoldáskísérletek persze vannak. Példa erre az Égáz-Dégáz Zrt. által létrehozott PartnerGáz hálózat, amely a cég által ajánlott, megbízható szakemberek listáját teszi közzé az interneten. Kérdéseinkre a vállalattól nem kaptunk választ, ezért csak az oldalukon közzétett információkra támaszkodhatunk, amikor azt állítjuk, hogy a gázszerelők elit klubjába nehéz bekerülni. A PartnerGáz "minősített szakemberhálózatának" tagjait szigorú feltételrendszer alapján választják ki, a törvényekben előírt jogosultságaik meglétét, munkájuk minőségét pedig rendszeresen ellenőrzi a cég. Az Égáz-Dégáz Zrt. listájának azonban, ahogy a cég neve is utal rá, csak a dél-alföldi, illetve a Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és Vas megyei fogyasztók veszik hasznát.
Csináld magad, keresd magad
A legszerencsésebbek persze azok, akik maguk is értenek annyira a különféle szerelési munkákhoz, hogy egy házi szerszámosládával felszerelkezve bármit meg tudnak oldani. Ugyanilyen fontos azonban, hogy ha más segítségére szorulunk, a végén ne érezzük úgy, mint Charlie: többet adtunk, mint ami járt.
Ebben segíthetnének a barátok, munkatársak ajánlásai mellett a különféle adatbázisok, ám olyan átfogó listát, amelyen szerepelnének a munkájukra igényes, garanciát vállaló, megbízható szakemberek, sajnos nem találtunk. Feketelisták még akadnak az interneten, de azok nem segítenek jó szerelőt találni, csak kirakatba teszik a rosszakat. A feketlista.hu-n például több százezer cég zűrös ügyei után kutakodhatunk. Az adóügyi, versenyfelügyeleti, munkaügyi elmarasztalások, adótartozások mellett arra is fény derülhet, hogy egy-egy cégnek volt-e már konfliktusa a fogyasztóvédelemmel. Az oldal szolgáltatása azonban csak előfizetőinek elérhető, ezért a kisebb-nagyobb szervizelések miatt talán nem érdemes állandó tagnak lenni.
Az interneten persze nem ez az egyetlen forrás, amire támaszkodhatunk, a fórumok népe is segíthet. A jó szakik neve, telefonszáma szájról-szájra jár, igaz ebben az esetben is gyakoribb, hogy a rossz tapasztalatokat osztják meg egymással az emberek. A kerékpárosok például biciklibolt -feketelistát üzemeltetnek.
* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek
Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.