Visszaveszi a BKV a kirúgott "szabotőröket"?
A BKV visszaveszi azokat a dolgozókat, akiket még a sztrájk előtt rúgtak ki, amiért szerintük megakadályozták, hogy forgalomba álljanak a buszok – értesült a hvg.hu. A "szabotőrök" visszavételét a szakszervezetek harcolták ki még a tárgyalásokon. Eközben a figyelem a sztrájkbizottság elnöke által vezetett szakszervezetre irányul, amiért az igen jutányos áron bérel luxusbuszt a BKV-tól.
"Valóban kértük a menedzsmentet, hogy vegyék vissza azokat a dolgozókat, akiket a sztrájk előtt jogszerűtlenül rúgtak ki a BKV-tól. Kocsis István azt ígérte, kivizsgáltatja ezeket az ügyeket" - mondta a hvg.hu-nak Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője, hozzátéve: azt nem tudja, hogy végül visszavették-e ezeket az embereket vagy sem.
Nemest azután kerestük meg, hogy szakszervezeti forrásból úgy értesültünk, visszamennek a BKV-hoz azok a dolgozók, akiknek a sztrájk előtt azonnali hatállyal mondott fel a társaság. A BKV akkor arra hivatkozott, hogy a buszok állapotát vizsgáló, ad hoc felállított „szuperkontrollcsoport” megállapította: az érintettek szándékosan akadályozták, hogy a buszok forgalomba menjenek. Korábbi hírek szerint a kirúgottak között buszvezetők és műszaki szakemberek is voltak. A BKV sajtóosztálya egyelőre nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy visszavették-e már a "szabotőröket".
A 200 fős "szuperkontrollcsoportot" azt követően állította fel a BKV január elején, hogy a buszok egy nagy része a garázsban maradt, miután a sofőrök úgy döntöttek: a kollektív szerződés hiányában betartják a belső szabályzatot és ha műszaki hibát észlelnek, jelentik a diszpécsernek. (Erre mondta azt Demszky Gábor főpolgármester, hogy a BKV-nál "vadsztrájk" van.) A szabályzat szerint a sofőröknek 20 perc alatt kell megvizsgálniuk járműveiket - ennyi idő alatt kellene 58 ellenőrzési és 5 adminisztrációs feladatot elvégezniük.
Jönnek-mennek
Földényi György és Kocsis István. Kényszer, érdek © MTI - Kovács Attila |
Nemhiába, hiszen a szakszervezet nem állt ki mellette, amikor eltávolították a cégtől, amiben szerinte közrejátszott, hogy a dolgozók közül elsőként beszélt a buszok rossz állapotáról, illetve a BKV-nál folyó piszkos ügyekről. Sőt, egyes garázsokban Molnárt árulónak tartják, amiért a sztrájk idején a munkabeszüntetés ellen agitált, mert úgy vélte: az valójában nem a dolgozók érdekében van, hanem csak egy újabb felvonása Kocsis István és a Földényi György sztrájkbizottsági elnökkel jó viszonyban álló Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettes közötti "háborúnak".
Luxusbusz a szakszervezetnek
A BKV-nál egyébként meglehetősen jó helyzetben van a Földényi vezette Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete, a KAÜSZ. Mint arról korábban a Magyar Hírlap, most pedig az Index is beszámolt, a BKV néhány hónappal a 2008 áprilisi sztrájk után jutányos áron bérbeadta a KAÜSZ-nek a bérbusz-flottájának egyik fehér luxus 9900-as Volvóját. A szerződés szerint a büfével, vécével, audio-video rendszerrel, klímával felszerelt, 49 személyes Volvo turistabuszért havi 130 ezer forint plusz áfát fizet a KAÜSZ a BKV-nak 2008 óta, s a buszt piaci áron bérbe is adhatja. A jelenleg is élő szerződés értelmében ráadásul a BKV fizeti a lízingelt busz lízingdíját és a biztosítását, sőt még a tárolást is.
Nem ez az első eset, hogy a KAÜSZ neve valamilyen érdekes ügylet kapcsán felmerül. Mint azt a hvg.hu tavaly októberben megírta, a KAÜSZ 2008 nyarán vásárolt egy 900 négyzetméteres ceglédi ingatlant, méghozzá a szakszervezetis titkárnő, Tefferné Rumi Viktória nevére. Akkor Földényi ezt azzal magyarázta, hogy a terület termőföldnek minősült, így azt jogi személy – azaz a szakszervezet – nem vehette volna meg. Földényi azt állította: az adásvételkor még nem tudták, hogy termőföldet, azaz nem belterületi ingatlant vesznek, s mikor értesültek róla, az ügyvéd tanácsára ezt a "trükköt" eszelték ki. Igaz, az ingatlant eredetileg azért vették, hogy ott szakszervezeti nyaralót építtessenek.
Dezső András