2009. december. 02. 06:28 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. december. 01. 23:41 Itthon

Ön kinek adna pénzt?

A gazdasági válság és a családok nehéz anyagi helyzete miatt félő, hogy kevesebb adomány érkezik a rászorulókhoz idén karácsonykor, mint a korábbi években. Egy amerikai felmérés eredménye szerint az emberek többsége úgy véli, most különös jelentősége van a jótékonykodásnak. Egy kis segítség azoknak, akik itthon is így gondolják.

„Jónak lenni nemes dolog. De ha megmutatjuk másoknak, hogy milyen jónak kellene lenniük, az még nemesebben hat, és nem is olyan fárasztó.” Megirigyeltük az MSZP miniszterelnök-jelöltjének idézetgyűjteményét, s cikkünket mi is egy híres ember gondolatával kezdjük. Mark Twain bölcsessége azért is különösen igaz, mert cikkünkben most mi is arra sarkalljuk önöket, nézzenek körül és adakozzanak, adományozzanak: vagy azért, mert amúgy is szoktak, vagy azért, mert a karácsony remek alkalom lehet a jótékonykodásra.

„Az adakozás és adományozás nem ugyanazt jelenti. Előbbi esetben nem kérjük számon, hogy mit tesz a kapott pénzzel, eszközzel az, akinek adtuk. Amikor adományozunk – s a civil szervezeteknél ennek komoly jelentősége van – már vannak elvárások. Például az, hogy lássuk, mi módon használják fel a kapott dolgokat” – magyarázza Ertsey Katalin, a Capilano Consulting ügyvezető igazgatója. A civil szférában hosszú ideig tevékenykedő szakértő azt mondja, akár egyik, akár másik eszközhöz nyúlunk, fontos szem előtt tartani jótékonykodó magánszemélynek és cégnek is, hogy a tárgyi segítség nagyon fontos, de ha tudunk, pénzzel is támogassuk a segítő szervezetek munkáját. „Ezek a szakemberek a probléma ismeretében nem csupán a helyzetet orvosolhatják, de a kiváltó okokat is megszüntethetik, ha van a munkájukra elegendő forrás” – mondja. S hogy minek alapján választ, aki adományozni akar? „Általában az dönt, hogy mivel találkozik nap mint nap valaki óriásplakáton vagy a tévében” – mondja Ertsey, hozzátéve, a személyes élmények, vagy éppen egy élethelyzet is befolyásolhatja az embereket abban, hogy kin szeretnének segíteni.

© MTI


Megtehetjük azt is, hogy körbenézünk a szomszédban, ahol egy rászoruló család vár segítséget, vagy a ház előtti parkban egy hajléktalan nélkülöz. Adhatunk ruhát, csomagolhatunk minden nap egy kis ennivalót, vagy meglephetjük őket karácsonyra. Az ajándékozás persze történhet "nagyban" is. Ennek egyik szervezett és évek óta sikeresen működő módja a Cipősdoboz Akció. A Baptista Szeretetszolgálatnak egy nemzetközi program adta az ötletet, amely már országszerte megmozgatja az adni vágyókat. Bárki összeállíthat egy doboznyi ajándékot, amelyet csomagolópapírral bevon és megpakolja olyan dolgokkal, amiknek ő is örült volna gyerekként. Az akció nyitógálája december 1-jén volt, s aznap estig 150 doboz érkezett a baptistákhoz.

Segítség áfával
2008 januárjától a cégeknek és egyéni vállalkozóknak áfát kell fizetni az adományok után. A segélyszervezetek az elmúlt két évben többször szóvá tették, hogy visszesett a hozzájuk eljuttatott adományok aránya, mert a olcsóbb így megsemmisíteni a megmaradt árukészletet, mint odaadni a rászorulóknak. "Korábban a hajláktalanszállók, vagy éppen az időseket ápoló intézmények csak így juthattak például vitaminkészítményekhez, amit saját büdzséből nem tudtak kigazdálkodni"- magyarázza Ertsey Katalin.
Hasonló kezdményezés a 2005-ben indult MikulásGyár. A szervezők Budapesten a Felvonulási téren és országszerte 12 plázában gyűjtik az ajándékokat, s – idén már a posta segítségével – a kistelepüléseken élők is beszállhatnak az adományozásba: a helyi postahivatalba leadott csomagjukat begyűjtik és eljuttatják a Vöröskereszthez. December 11. és 22. között várják a csomagokat, amelyeket rászorulók, nagycsaládosok kapnak az ünnepekre.
 
Adventi játékgyűjtési akciót szervez a Millenáris az advent négy hétvégéjén – november 28-tól december 19-ig – a megyei gyermekotthonokban, illetve nevelőszülőknél élő gyermekek támogatására. „Ha sok otthon a felesleges játékod, és akad olyan is, amelyiknek semmi hasznát sem veszed, hozd el a Millenárisra!” – buzdítanak a szervezők. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat pedig pénzt gyűjt a rászorulóknak. Utalhatunk online, vagy a különböző újságokhoz mellékelt szórólaphoz tartozó csekken is befizethetjük az adományokat.

A képeslapok is népszerű formái a pénzgyűjtésnek. Ilyenkor az, aki ad, a jó érzésen túl ajándékot is kap – ezzel a lehetőséggel általában cégek élnek. Az így megvásárolt lapok ugyanis nem csupán a rászorulóknak nyújtanak segítséget, de az elküldött lapok a cég imázsformálásához is jól jönnek. Az S.O.S Gyermekfalu honlapján például kiválogathatja a látogató a kedvére való karácsonyi lapot, megrendelheti, kiválaszthatja a fizetés és átvétel módját. Az életet veszélyeztető betegségben szenvedő gyermekek kívánságait teljesítő Csodalámpa Alapítvány is kínál képeslapokat már harmadik éve. Az érdeklődök ingyenes mintát is kérhetnek, mielőtt leadják rendelésüket.

© Túry Gergely
A pénzadományok gyűjtésének új módját választotta tizenöt gasztroblogger és cég.  A "Sok kicsi" névre keresztelt akcióban programokat és ajándékokat ajánlanak fel, amelyekre virtuális sorsjegyeket lehet váltani, darabonként 1000 forintért december 1. és 14. között. December 18-án pedig kisorsolják a harminc programot, amelyek között szerepel egyebek mellett vasárnapi villásreggeli Kakaóscsiga Zsófiékkal, forró csokizás Lila Fügével, fagyizás Lila Hangyáékkal és szarvasgomba-csomag. A befizetéseket az érdeklődők a Gyermekétkeztetési Alapítvány javára tehetik meg, s egy ember annyi sorsjegyet vehet, amennyit csak akar. A kezdeményezéssel egyébként egy amerikai ötlet sikerét próbálják Magyarországon is meghonosítani. A Menu For Hope akciót Chez Pim indította útjára blogján 2005 februárjában, a délkelet-ázsiai földrengés és cunami áldozatainak megsegítésére. Menüsorba rendezett receptgyűjteményt ajánlott fel 17 másik gasztrobloggerrel együtt a UNICEF-nek, az ENSZ Gyermekalapjának nyújtott adományokért cserébe. Tavaly például 62 206 dollárt gyűjtöttek össze.

Időközben megalakult a Nemzeti Segélyvonal (NSV) is, amely most karácsony előtt indul ugyan, de nem korlátozódik az ünnepekre. A szerveződés célja villámadományok gyűjtése természeti vagy más katasztrófák bajbajutottainak megsegítésére. Az 1752-es szám tárcsázásával 250 forinttal megterhelik a hívó számláját, az összeget pedig átutalják az NSV Alapítványnak, ahonnan a legnagyobb segélyszervezeteken keresztül juttatják a segítséget a rászorulókhoz. A szám jelenleg a Magyar Telekom vezetékes és mobilhálózatáról hívható, de a tervek szerint 2010 elejére már minden számról elérhető lesz. Az öt legnagyobb magyar karitatív szervezet, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, a Magyar Vöröskereszt, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, a Baptista Szeretetszolgálat, a Katolikus Karitász részvételével és a Magyar Telekom közreműködésével jött létre a kezdeményezés.

A nagy országos akciók mellett persze a legtöbb város, kisebb közösség is szervez gyűjtést civil szervezeteken vagy egyházakon keresztül, mint itt, itt vagy például itt, s ha valaki végképp tanácstalan, akkor kereshet civil szervezet és ajánlhat segítséget az adományportálon.  

Idén még fontosabb adni
Az elnyúló gazdasági válság ellenére csupán az amerikaiak 20 százaléka tervezi, hogy idén kisebb összeget fordít jótékony célokra a közelgő ünnepek előtt - derült ki az Amerikai Vöröskereszt felméréséből. A válaszadók 70 százaléka vélekedett úgy, hogy a gazdasági helyzet miatt idén még fontosabb adakozni. "Az emberek még mindig adományoznak, igaz, már valamivel kevesebbet" - közölte Roger Lowe, a Vöröskereszt képviselője az adatok alapján. Az Amerikai Vöröskereszt ugyanakkor az idén már 25 százalékos visszaesést tapasztalt a magánadományok terén. A felmérés arra is rámutatott, hogy a nőket sokkal inkább foglalkoztatja az adományozás, mint a férfiakat. A nők 70 százaléka fogalmazott úgy, hogy a jótékonykodás segít az ünnep szellemének és hangulatának megteremtésében, míg a férfiaknak csak 51 százaléka osztotta ezt a véleményt.
Hirdetés