2009. október. 20. 17:44 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. október. 20. 17:27 Itthon

Megvan az új vasúti menetrend

Sűrűbben, több férőhellyel közlekednek majd jövőre az országos hálózatban a vonatok, az éves vonatszám azonban alig változik a közlekedési tárca által kedden közzétett koncepció szerint.

A menetrendi koncepció és irányelvek végrehajtása című prezentáció szerint jövőre az ideivel csaknem megegyező számú, 1125 vonat közlekedik majd. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) közlése szerint az egyeztetés alatt álló javaslat véglegesítési határideje október 31. A tervezetben foglalt változtatások bevezetésével az országos jelentőségű vasútvonalakon több járat indulna kiszámítható gyakorisággal, és egyes esetekben 5-10 perccel rövidebb menetidővel.

Az országos jelentőségű vasúthálózat szakmailag javasolt hossza 4337 kilométer. A tervezet szerint ebből 25 vonalon, összesen 2873 kilométerre rendeli meg az állam a személyszállítást, ezeken a vonalakon közlekedik a vonatok 60 százaléka. Magyarországon 124 vasútvonalon, 6858 kilométeren történik vasúti személyszállítás az új menetrend szerint.

A minisztériumi dokumentum szerint az országos vasúti személyszállítást azokon a szakaszokon rendelik meg, ahol jelentős, a nemzetközi és a hazai forgalomban is igénybe vehető gyorsvonati közlekedés van, vagy az országon belüli forgalom rendszeres intercity vonatközlekedésen bonyolódik, továbbá Budapest vonzáskörzetében minden vonalon, és a Balaton környékén.
   
Az országos vasúti személyszállítási szolgáltatások menetrendjét úgy állítják össze, hogy minden megyei jogú városból el lehessen jutni a fővárosba 2-3,5 óra alatt - derül ki a dokumentumból. A vasúti menetrend Budapest elővárosában csúcsidőben 20 perces, csúcson kívül 30-60 perces ütemességet biztosít.
   
Az anyag szerint Eger, Salgótarján, Szekszárd és Hódmezővásárhely kivételével valamennyi megyeszékhely és megyei jogú város bekerül az országos vasúti személyszállítási hálózatba. A négy városból gyorsjáratú vagy non-stop autóbuszok közlekednek a fővárosba, de más viszonylatban megmarad a vasúti közlekedés.
   
A koncepció szerint az országos megrendelésű vasútvonalaktól távol eső kisebb városok bekapcsolását a hálózatba szintén autóbusszal kell biztosítani, amennyiben ez az utazóközönség utazási igényeihez jobban illeszkedik. A dokumentumban megjegyzik, hogy törekedni kell az ütemes közlekedésre, de a helyi sajátosságokra tekintettel ez nem kizárólagos szabály. Példaként említik Kalocsát, Mórt, Pápát.
   
A közlekedési tárca szerint Budapest és hét nagyváros (Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Szolnok, Tatabánya, Győr és Pécs) viszonylatában, valamint Miskolc-Debrecen relációban a vasúti szolgáltatás megfelelő színvonalú. Ezért ezeken a helyeken a távolsági buszjárat csak bizonyos feltételekkel indulhat.
   
A főváros szűken értelmezett vonzáskörzetében az utazási igényeket a vasúti és az autóbusz-hálózat közösen, együttműködve elégíti ki. Itt az érintett járatok száma 8 ezer, teljesítménye 37 millió kilométer. A tervek szerint reggel 20 perces, délután 30 perces ütemes közlekedést vezetnének be. A koncepció napi 200-230 ezer úgynevezett beutazó utassal számol. A vasúttal el nem látott települések, településrészek kiszolgálását az autóbuszközlekedés biztosítja. Budapest tágan értelmezett vonzáskörzetében az érintett járatok száma 1492, teljesítménye 35 millió kilométer.
   
Az ország alapvetően sugaras vasúthálózatából adódó hiányzó kapcsolati rendszereket zömében az autóbusz-hálózat pótolja - áll a közleményben. Itt az érintett járatok száma 1549, teljesítménye szintén 35 millió kilométer.
   
A KHEM közleményében ismertette: a javaslatok a szaktárca augusztus végén közzétett menetrendi koncepciójában foglalt alapelveknek megfelelően álltak össze. A regionalizáció, a vasúti és közúti közszolgáltatások közötti indokolatlan párhuzamosságok megszüntetése, valamint a működés közlekedési módok közötti és közlekedési módokon belüli jobb összehangolása segítik egy színvonalasabb szolgáltatást nyújtó, gazdaságosabb helyközi közösségi közlekedési rendszer kialakítását. A változások kiemelt célja a jelenleg nemzetközi összehasonlításban is alacsony ülőhely-kihasználtság javítása.
 
 

Hirdetés