Ilyen lesz a Margit híd a felújítás után
Júliusban megkezdődik az igen rossz állapotú Margit híd felújítása, ám az autósoknak forgalomkorlátozásokra várhatóan csak augusztustól kell számítaniuk - közölte Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester szerdán a helyszínen tartott sajtótájékoztatón. A sajtótájékoztatón bemutatták a híd felúújítás utáni állapotát mutató tervrajzot is. A margitszigeti villamosmegállónál megszűnik az aluljáró, s zebrán lehet majd átkelni a szigetre
A 133 éves híd szerkezeti és műemléki rekonstrukcióját a fővárosi önkormányzat részben európai uniós forrásokból finanszírozza; a beruházás teljes költsége a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség közlése szerint 13 milliárd forint; ebből az uniós forrás 6 milliárd forint. A főváros tájékoztatása szerint további 1,85 milliárd forint tartalékkeretet állítottak be. A főpolgármester továbbá jelezte: akár még ennél is nagyobb lehet az összeg. Utalt arra, hogy a közbeszerzési pályázatok még nem zárultak le.
A Margit hídon a tervek szerint a felújítás megkezdését követő egy év múlva, tehát várhatóan 2010. augusztus végén indulhat meg újra a gépkocsiforgalom. Demszky Gábor közölte: a beruházás 2011-re készül el minden tekintetben és "pénzügyi zárással".
Demszky Gábor a hídon. Tekerés © Stiller Ákos |
Budapest egyik legforgalmasabb hídját teljesen átépíttetik, a meglévő műemlékeket felújíttatják, továbbá a megrongálódott vagy megsemmisült műemléki elemeket helyreállíttatják. A margitszigeti villamosmegállónál megszűnik az aluljáró, helyette, a mozgáskorlátozottakra és a babakocsival érkezőkre tekintettel, zebrán lehet majd átkelni a szigetre. Lámpás csomópontot kell ezért kiépíteni, ami lelassítja majd a híd forgalmát.
Augusztusban a híd északi felén kezdődik a lezárással járó munka, amit 2010 márciusától a déli oldal rekonstrukciója követ. Az északi oldal átépítésének idején, tehát tavaszig nem lehet majd a szigetre a Margit hídon át bejutni. A margitszigeti villamos-megállóhelyeket kiszélesítik és korlátokkal látják el. A rekonstrukció keretében felújítják a hídon átvezető víz-, gáz- és termálvezetékeket is. Az építészeti rekonstrukció során a korabeli állapot helyreállítására törekednek, a híd a felújítás során díszvilágítást is kap.
A hidat hosszában kettéválasztva, két részben építik át, hogy a munkálatok alatt a gyalogosok, a kerékpárosok és a BKV-járművek közlekedését fenn tudják tartani. Az átépítés végén azonban néhány hétig semmilyen jármű nem közlekedhet majd a hídon.
1876-tól |
A Margit híd a francia Ernest Gouin tervei alapján 1876-ban készült el, a főváros második állandó hídjaként. A középső pillérhez csatlakozó margitszigeti bejárót azonban csak 1900-ban nyitották meg, ennek építéséig a szigetet csak csónakkal lehetett megközelíteni. 1935-37 között a hidat déli irányban kiszélesítették, így további két közúti sávot lehetett elhelyezni rajta. Ekkor került a híd közepére az 1879 óta közlekedő villamos pályája is. 1944. november 4-én, a délutáni csúcsforgalomban a Pest felőli három pillért felrobbantották, a detonáció számtalan áldozatot követelt. A híd budai részeit később, 1945 januárjában robbantották fel. A háború után először csak fele szélességében építették újjá a hidat, a teljes híd 1948 nyarára készült el. A Margit hidat legutóbb 1978-ban újították fel. Azóta az állagmegóváson kívül komolyabb beavatkozást nem végeztek a hídon, így az acélszerkezetek egyes részei tönkrementek, a pillérek kőburkolata mállik. Az elmúlt években a biztonságos közlekedés érdekében a pályalemezt acélgerendákkal dúcolták alá, a korlátokat pedig a kidőlés veszélye miatt meg kellett erősíteni. |