Mesterséges dugó: Molnár fülébe is eljutott
Függessze fel a főváros vezetése a mesterséges forgalmi dugó kezdeményezését, és indítson párbeszédet az érintett önkormányzatokkal - mondta Molnár Gyula (MSZP), Újbuda polgármestere, aki kérdéseket intézett a főpolgármesterhez. Ikvai-Szabó Imre reagált Molnár nyilatkozatára, és védelmébe vette az egyhónapos kísérletet.
A koncepció szakmailag ugyan "létezik", de a megvalósítás jelen formájában visszatetszést fog kiváltani - közölte a XI. kerület vezetője. Ha a főváros egyeztetés nélkül indítja be a kísérletet, akkor a forgalom nem "elpárologni" fog, hanem megjelenni a Gellért tér környékén, s ez a kerület számára elfogadhatatlan. Álláspontja szerint a Gellért teret és a XI. kerületet - amely szerinte a legnagyobb elszenvedője a 4-es metró beruházásának - nem szabad a forgalom szempontjából tovább terhelni.
Példaként említette az elmúlt napok közlekedési dugóit a Szent Gellért téren, amelyek azért alakultak ki, mert a metróberuházás miatt egy sávot ideiglenesen le kellett zárni.
Molnár szerint a Belváros tehermentesítése azon múlik, hogy vannak-e, lesznek-e megfelelő elkerülő utak, elegendő számú P+R parkoló, illetve olyan tömegközlekedés, amely a megnövekedő igényeket is ki tudja szolgálni. Ha ezek közül bármelyik hiányzik, és úgy akarnák megvalósítani a tervet, akkor nem a kívánt célt fogják elérni, a kezdeményezés meg fog bukni - hangoztatta a polgármester.
A sajtótájékoztatón kiosztott háttéranyag szerint Molnár Gyula több kérdést intézett Demszky Gábor főpolgármesterhez; a többi között arra vár választ Újbuda polgármestere, hogy van-e a főpolgármesteri hivatal birtokában friss forgalomszámlálási statisztika, milyen modellel tudják alátámasztani, hogy a csillapított zónák melletti városrészekben nem nő radikálisan a forgalom, vagy hogy vizsgálták-e, mennyivel növekedik a dugóval terhelt területeken a környezet- és zajszennyezés.
Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes kedden ismertette azt a tervet, amely szerint több budapesti fő közlekedési utat, így a Rákóczi utat, a pesti alsó rakpartot, az Üllői út egy részét, a József Attila utcát és a Bajcsy-Zsilinszky utat részlegesen lezárnák. A lezárt sávokból bicikliutat, buszsávot, vagy egyes helyeken parkolókat alakítanának ki. A főváros így szeretné tesztelni forgalomcsökkentési terveit.
Több szakmai szervezet és politikusok is tiltakoztak a július 4-e és augusztus 2-a közötti időszakra tervezett kísérlet ellen. Lakos Imre, a főváros SZDSZ-es közlekedési tanácsnoka szerint a terv minden ésszerűséget és szakmaiságot nélkülöz, és mint a szakmai bizottság elnöke elhatárolódik ettől az "agyrémtől, íróasztalötlettől".
Nem egyes kerületek, hanem az egész főváros érdekeit kell néznünk, amikor a belváros júliusi közlekedési korlátozásairól beszélünk - közölte Ikvai-Szabó Imre csütörtökön az MTI-vel.
Ikvai-Szabó reagált Molnár kritikájára. Az SZDSZ-es főpolgármester-helyettes szerint egy egész hónapra fellélegezhetne Budapest, ha a túlzsúfolt területeken a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedést részesítenék előnyben.
Közölte ugyanakkor, hogy megérti az újbudaiak aggodalmát, de Molnár Gyula, a városrész szocialista polgármestere téved, amikor azt állítja: nem egyeztettek a terv végrehajtása előtt. Ikvai-Szabó szerint a programot eddig közel 20 szervezet véleményezte, a következő hetekben pedig tárgyalhatja a Főpolgármesteri Kabinet, valamint az illetékes fővárosi szakbizottságok. A bevezető utakon sem kell majd túlzott forgalomnövekedéstől tartani, hiszen a programot az év legcsekélyebb forgalmú hónapjában szerveznék.
A szakemberek által készített koncepció arra vonatkozott, hogy a belvárost részben autómenetesítő Budapest Szíve Program hatásait modellezzék és beépítsék a végleges fejlesztésekbe. Erre most, a Szabadság híd átadása után, de még a Margit híd lezárása előtt lenne lehetőség.