Egyesek szerint elhibázott a fővárosi műdugós elképzelés
Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub (MAK) jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke szerint elhibázott a mesterséges dugó ötlete; a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint megoldást a Bajcsy-Zsilinszky úti és a Rákóczi úti villamosvonalak visszaépítése jelentene, amúgy a forgalomcsökkentés ötletét jónak tartják.
A tervben szereplő útvonalak mind sugárutak, észak-déli, illetve kelet-nyugati közlekedési folyosók, ezek részleges lezárása aránytalanul nehezítené a forgalmat - mondta Kovács Kázmér. Hozzátette: a lezárások miatt az autósok a párhuzamos utakat veszik majd igénybe, ami a pesti alsó rakpartnál azt jelenti, hogy a forgalom át fog tevődni Budára és megnöveli a hidak forgalmát is. Szerinte emiatt nyáron is - amikor kevesebb autó közlekedik - ugyanolyan dugók lesznek, mint egy nem nyári hónapban.
Közölte: azért is elhibázott a tervezet, mert nem nyújt megfelelő alternatívát az autósoknak; nincsenek P+R parkolók, illetve tervezett "P+R" buszok sem jelentenek igazi alternatívát. Szerinte a keddi sajtótájékoztatón említett Bécsben és Szöulban azért lehetett sikeres a sávlezárásos forgalomcsökkentés, mert a tömegközlekedés sokkal magasabb színvonalon működik. A Ráday utca is rossz példa, hiszen nem lehet a IX. kerületi kis utca, illetve az egyik sugárút, a Rákóczi út forgalmát összehasonlítani - mondta.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) MTI-hez eljuttatott közleményében úgy fogalmazott: a belváros forgalomcsökkentésével egyetértenek, a mesterséges dugó megvalósítását azonban "rossz ötletnek" tartják. Kifejtették, hogy szerintük a belváros forgalmának csökkentését csak jó és versenyképes tömegközlekedéssel lehetne elérni. Szerintük "csak szép álom maradhat" az autósok tömegközlekedésre átszoktatása a jelenlegi tömegközlekedési kínálat mellett, mivel több mint 40 BKV-vonalon ért el kritikus szintet a zsúfoltság. Ráadásul a BKV buszparkja véges, több busz beszerzésére, bérlésére közbeszerzési korlátok miatt júliusig nincs már mód.
Álláspontjuk szerint jelentős tömegközlekedési kapacitásbővítés, a javaslatban szereplőnél sokkal több buszsáv lenne szükséges. Megoldást a Bajcsy-Zsilinszky úti és a Rákóczi úti villamosvonalak visszaépítése jelenti: a villamosvonalak egy sáv elvételével betölthetik a forgalomcsillapítás szerepkörét, de egyben valódi, nagy kapacitású és színvonalas tömegközlekedési alternatívát is nyújthatnak a belváros fő tengelyein.
Koncepcionálisan hibásnak tartják a tanulmány azon részét, amely szerint a lezárt sávok helyén több úton nem buszsávot, hanem felszíni parkolóhelyeket hoznának létre, például a még új buszjárattal is ellátni kívánt, buszsávval nem rendelkező Bajcsy-Zsilinszky úton.
A VEKE úgy látja, a javaslat jelen formájában több kárt okozna, mint amennyi hasznot hozna. "Rendkívül veszélyesnek és az eredeti célokkal ellentétesnek, sőt kifejezetten kontraproduktívnak tartjuk a javaslatot, amely egyetlen dologra alkalmas: a várospolitikailag és közlekedésszakmailag fontos forgalomcsillapítási lépések lejáratására" - fogalmazott az egyesület közleményében.
Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) Budapest főpolgármester-helyettese keddi sajtótájékoztatóján beszélt arról a tervről, amely szerint július 4-e és augusztus 2-a között több fő közlekedési útvonalat, így a Rákóczi utat, a Kossuth Lajos utcát, a pesti alsó rakpartot, a József Attila utcát, a Bajcsy-Zsilinszky utat, illetve az Üllői út egy részét sávlezárással szűkítenék. A főváros ezzel okozna mesterséges dugókat, hogy így teszteljék forgalomcsökkentési terveiket. A tanulmány szerint buszsávokat alakítanának ki a forgalmi sávokból, több bicikliutat és járdát biztosítanának a nem autóval közlekedőknek.