Biciklikölcsönző-rendszert terveznek Budapesten
Közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítását tervezi döntően európai uniós forrásból a fővárosi önkormányzat - közölte Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója.
Mint elmondta, a Főpolgármesteri Kabinet hétfőn támogatta azt, hogy EU-s pályázatot készítsenek, s a jövő hónapban a Fővárosi Közgyűlés elé kerüljön az elképzelés. A kabinet elé benyújtott javaslat szerint párizsi vagy bécsi mintára úgynevezett kötött gyűjtésű rendszert alakítanának ki Budapesten. Ennek keretében a kerékpárokat előre telepített dokkoló állomásokról vihetnék el, s itt is adhatnák le azokat.
A rendszer bevezetéséhez 800-1200 kerékpárral és átlagosan 300-600 méterenként elhelyezett dokkoló állomásokkal számolnak a szakemberek, kezdetben a belső városrészeken - jegyezte meg az igazgató. Hozzátette, hogy a rendszer használata előzetes regisztrációt igényelne, a lopások és rongálások megelőzése érdekében. A külföldi tapasztalatok alapján a díjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból és egy használat alapú útdíjból. A szolgáltatást az első fél vagy egy órában ingyen lehetne igénybe venni, azt követően időarányosan emelkedő díjakkal ösztönöznék a biciklik gyors "forgását". Az előzetes tanulmány szerint a rendszer költségigénye 1,2 milliárd forint lenne, ebből mintegy 200 millió forintot önrészként kellene biztosítania a fővárosnak.
Az MTI információi szerint Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes az általa jegyzett anyagban a rendszer minimális működési felületeként 6 négyzetkilométert jelölt meg. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval. A mintegy 23 négyzetkilométeres maximális terület Pesten nagyjából a Hungária körút vonaláig, a budai oldalon pedig a Margit körútig és a Bartók Béla útig húzódna.
A főpolgármester-helyettes javaslatában jogi lépéseket szorgalmaz ahhoz, hogy a közösségi kerékpárkölcsönző-rendszert közszolgáltatássá nyilvánítsák. Kitért arra is: ha a közgyűlés a jövő hónapban dönt a projekt támogatásáról, akkor a rendszer a jövő év második felében valósulna meg. Megjegyezte, hogy a szűk határidők, illetve praktikus okok (időjárás) miatt célszerű lenne a rendszert 2011 tavaszán útjára indítani.