Automata kerékpárkölcsönző rendszer Budapesten is?
Egy Combino villamos árából az egész budapesti belvárosban ki lehetne építeni az önkiszolgáló közösségi kerékpárkölcsönző rendszert, és már folynak is tárgyalások erről - mondta Bodor Ádám, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
Egyre több világváros központjában lehet rövid időre, legfeljebb néhány órára kedvezményesen kerékpárhoz jutni; Rómában például a múlt hét péntekjén vezették be a szolgáltatást a 2007-ben indult párizsi Vélib mintájára. Bécsben, Barcelonában, Stockholmban vagy éppen Koppenhágában már évek óta lehet pedálozva csökkenteni a szmogot és a zsúfoltságot a szinte mindenütt felvehető és leadható bérbiciklikkel.
Washingtonban június végén vezetik be a közösségi kerékpárkölcsönzés intézményét, és a magyar szakértők szerint Budapesten sem kell már sokáig várni a környezetbarát és praktikus közlekedési forma meghonosodására. "Egy Combino villamos egymilliárd forintba kerül. A becslések alapján nagyjából ekkora összegből a budapesti belvárosban is ki lehet építeni a rendszert" - mondta Bodor Ádám. A miniszteri biztos szerint az ügyben már jó ideje zajlanak az egyeztetések. Ha meglesz az egyetértés az érintettek - elsősorban a főváros és a kerületek - között és lesz politikai akarat, akkor a döntéstől számított egy éven belül uniós támogatásból megvalósítható a beruházás - mondta Bodor Ádám.
A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az automata kölcsönzőket a helyiek használják - mondta László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, aki szerint a jellemzően munkaidőben, reggeltől estig igénybe vehető szolgáltatás remekül kiegészíti a közösségi közlekedés különböző formáit. "A tipikus használó metróval, buszon, villamoson vagy vonattal érkezik a dugóktól sújtott belvárosba, aztán nyeregbe pattan és időben megérkezik. Az első félóra a legtöbb helyen ingyenes, utána pedig exponenciálisan növekszik a bérleti díj. Ez arra ösztönzi az embereket, hogy ne városnézésre vagy sportolásra használják a kerékpárt, hanem kizárólag közlekedésre és csak addig, ameddig feltétlenül szükséges" - mondta László János.
A Kerékpárosklub több céggel tárgyal a budapesti hálózat kiépítéséről. A lehetséges befektetők egyelőre várnak, részben a közterületi reklámokra vonatkozó szabályozás miatt. "Budapesten a házfaltól az utcalámpán át a villamosok oldaláig szinte mindehol lehet hirdetni. Túlkínálat van reklámfelületből, amely ezért olcsó, a rendszer üzemeltetőjének viszont a bicikliken és a kölcsönzőállomásokon elhelyezett reklámok hozzák a bevételt" - mondta László János. A lehetséges befektetők másik fő problémája a biztonság. Attól tartanak, hogy a nyugat-európaihoz képest alacsonyabb életszínvonal miatt Budapesten még a speciális felszerelésű és festésű bérbicikliket is megérné ellopni - mondta a szervezet elnöke
Felhasználói oldalról a legnagyobb gondot a városi kerékpározással kapcsolatos félelmek jelentik. "A gyakorlott bringás tudja, hogy a Körúton a sáv közepén nem fogják elütni, aki viszont nem ismeri a viszonyokat, annak már a körúti sáv közepén kerekező bringás látványától is halálféleme van. A szubjektív félelmeknek jelenleg nincs sok közük az objektív veszélyekhez, ezért felvilágosításra, szemléletváltásra van szükség, különben nem fogják használni a bérbicikliket" - mondta a legnagyobb magyar kerékpáros civil szervezet vezetője.
Egyébként a klub legújabb vállalkozása is a szemléletváltást szolgálja: azt tervezik, hogy vásárolnak 25 kerékpárt, amelyeket hét napig ingyen használhat mindenki, aki a jogosítványát egy hétre letétbe helyezi a szervezetnél.