2008. július. 11. 17:30 MTI Utolsó frissítés: 2008. július. 11. 17:24 Itthon

Az egyetemi reál szakok létszámát növeli a kormány

A felsőoktatási keretlétszám meghatározásakor a kormány arra törekedett, hogy növelje a természettudományos és a műszaki képzésben részt vevők arányát, illetve csökkentsék a társadalomtudományokat tanulók számát – mondta a 2009-es tanév felsőoktatási keretszámairól hozott szerdai kormánydöntésről az oktatási államtitkár.

Arató Gergely oktatási államtitkár a kormányszóvivői tájékoztatón arról beszélt, hogy az államilag finanszírozott helyek ilyen elosztásának a legfontosabb célja a hallgatók választásának befolyásolása volt, hogy a felsőoktatásban növekedjen a műszaki, a természettudományos, az egészségügyi és az informatikai pályát választók száma.

A keretszámok ilyen irányú módosítására a gazdaságból érkező visszajelzések, illetve a lisszaboni kritériumok jelenteknek ösztönzést. A hallgatói keretlétszámot 2007 óta 56 ezer főben határozza meg a kormány, ami az adott évben érettségizők közel 65 százalékával egyenlő számú helyet jelent.

A képzési arányokat ismertetve közölte, hogy a két évvel ezelőttihez képest jelentősen növekedett a műszaki szakokra jelentkezők aránya és érzékelhetően csökkent a bölcsész és a társadalomtudományi képzést választóké.

2007 és 2008 összehasonlításában „már messze nem ennyire kedvező a tendencia”, de várható az, hogy a folyamat folytatódik és a hallgatók is egyre inkább a műszaki és a természettudományos képzéseket választják majd. Évről évre próbálják növelni a természettudományos képzések keretszámait és csökkenteni a társadalomtudományos képzést.

A természettudományos oktatásban a 2008-as 4100 főről jövőre 4200-ra fogják növelni a képzésre felvehető hallgatók számát. Ugyanez a szám a műszaki képzésben 9600-ról 9800-ra fog nőni.

Azokkal a lapinformációkkal kapcsolatban, amelyek szerint a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) a felsőoktatási intézmények szakindítási kérelmeinek döntő többségét nem fogadta el, Arató Gergely azt mondta, hogy a bizottság a felsőoktatás és a munkaerőpiac szereplőiből álló autonóm testület.

Információik szerint a MAB eddig közel négyszáz mesterszakot akkreditált, de az akkreditálás „következő hulláma még előttünk van”. Megjegyezte, ha a bizottság elutasított egy akkreditálást, akkor az adott intézménynek módja van jogorvoslatot kérni vagy újra beterjeszteni az igényét.

Almássy Kornél, az MDF alelnöke elmondta: pártja nevetségesnek tartja, hogy csak 200 fővel növelték meg a műszaki képzésben a keretszámot, hiszen a munkaerőpiacon az álláshirdetések kétharmadában műszaki vagy gazdasági végzettségű diákot keresnek. Az MDF legalább 6-700 fős növelést tartott volna indokoltnak. Az alelnök szerint sajnálatos, hogy a tájékoztató arról nem szólt: a gazdasági, az orvos- és az agrárképzés egyes területein várható-e keretszámemelés.

A Fidesz reagálására, miszerint növelni kellene a felsőoktatásba felvehetők számát, Almássy Kornél kifejtette: nem értenek egyet a növeléssel, hiszen a jelenlegi keretszám – amely alapján az érettségizettek 65 százaléka államilag finanszírozott módon kerülhet be a felsőoktatásba – követi a trendeket és a demográfiai mutatókat nézve is megfelelő.

Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2025. május. 10. 20:00

XIV. Leó pápa a felvett nevével is üzen a világnak - de miről voltak híresek az elődei?

Prevost bíboros a XIV. Leó nevet választotta, ezzel pedig egyben utalást is tett arra, hogy mely elődeinek szellemében kívánja kormányozni a katolikus egyházat. A Leó pápák története meglehetősen vegyes, volt köztük nagy egyházreformer pápa, mások a szociális érzékenységükkel tüntettek, de olyan is akadt, aki végérvényes szakadást idézett elő a keresztény közösségben. Volt, aki a hívek harcos védelmével írta be magát a pápaság történetébe, akadt, aki korát meghaladó nézeteket vallott, de olyan is, aki évszázadokkal pörgette volna vissza az idő kerekét, ha teheti, mások pedig ügyesen játszották a hatalmasok játékát egy olyan korban, amikor az egyház feje nem csak spirituális vezető, de világi hatalommal rendelkező uralkodó is volt.