2008. május. 24. 15:37 MTI Utolsó frissítés: 2008. május. 24. 15:32 Itthon

Egy százalékkal nőne lassabban a GDP metró- és autópálya-építés nélkül

Kormányzati számítások szerint a metró- és az autópálya-építések leállítása csökkentené a gazdaság növekedési ütemét, 2009-ben a bruttó hazai termék, a GDP egy százalékkal nőne lassabban - közölte a kormányszóvivő az MTI-vel szombaton.


A számítások szerint így jövőre 3,4 helyett 2,4 százalékos lenne a növekedés üteme - tette hozzá Daróczi Dávid.

A kormányszóvivő ezt azzal kapcsolatban közölte az MTI-vel, hogy sajtóhírek szerint Orbán Viktor, a Fidesz elnöke április 30-án egy zártkörű értelmiségi találkozón a nagyberuházások, köztük a metró- és az autópályaépítések leállításáról beszélt.

A Fidesz elnöke ugyanakkor egy szombati lapinterjúban a metróépítéssel összefüggésben úgy fogalmazott, a következő kormánynak kötelessége kivizsgálni: hogyan eshet meg, hogy egy 300 milliárdos beruházásnak a vége 5-700 milliárd forint. A beruházásokat meg kell csinálni, metróból is több vonal kellene - tette hozzá. Mint mondta, "azt kell megvizsgálni, hogy ilyen áron szabad-e folytatni az építkezéseket".

A kormányszóvivő szerint nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek az infrastrukturális beruházások a bruttó hazai termék növekedésén túl jelentős és kedvező hatást gyakorolnak az adott térség fejlődésére, gazdaságélénkítő szerepük jelentős. Utóbbira példaként említette többi között, hogy elérhetővé teszik a fejlődésben lemaradt térségek piacait és erőforrásait és nagy volumenű külföldi tőkeberuházásokat vonzanak. Keresletet támasztanak továbbá a nyersanyag- és energiaszektorban, illetve az építési-szerelési szakágazatokban, valamint többletigényt a munkaerőpiacon, amelynek következtében nő a vásárlóerő és élénkül a belföldi fogyasztás - mutatott rá.

Hozzátette: a gazdasági növekedés döntő részét okozó többletexport szinte kivétel nélkül olyan településekről származik, amelyeket a befektetők és beszállítók autópályán elérhetnek: Győr, Komárom, Tatabánya, Esztergom, Székesfehérvár, a budapesti agglomeráció, Gödöllő és Kecskemét. A nagy gumiipari cégek - Bridgestone, Hankook, Apollo Tyres - beruházási döntésénél is kiemelt szerepet játszott a jó közlekedési infrastruktúra, vagyis az autópálya megléte - közölte Daróczi Dávid.
Hirdetés