Péntek déltől felfüggesztették a sztrájkot
Nem született megállapodás a MÁV és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete között a péntek délelőtti tárgyaláson Nem született megállapodás a még elégséges szolgáltatásról sem. A tárgyalások szombaton 15 órakor folytatódnak, de a VDSZSZS péntek déltől felfüggesztette a sztrájkot. Ha nincs eredmény hétvégén, akkor hétfőn folytatják.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) péntek déltől felfüggesztette a sztrájkot. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke az MTI-nek elmondta: a VDSZSZ folytatja az egyeztető tárgyalásokat a MÁV vezetésével, és ha ezek nem vezetnek eredményre, akkor legkésőbb hétfőn folytatják a határozatlan idejű munkabeszüntetést.
"A kollektív munkaügyi vita kapcsán a vasúttársaság továbbra is értetlenül áll Gaskó István privatizációs bevételre vonatkozó követelései előtt, hiszen több mint egy évtizede tagja a MÁV, majd a MÁV Zrt. Felügyelő Bizottságának tagja" - áll a közleményben. Ebből következően a szakszervezeti vezetőnek a MÁV szerint tisztában kellene lennie a vállalatvezetés jogi felelősségével, a vasút anyagi helyzetével, valamint azzal, hogy privatizációs bevétel az állami vagyon része, minden magyar állampolgár közös tulajdona. Ennek kezeléséről a gazdasági társaságokról és az állami vagyonról szóló törvény mellett számtalan jogszabály rendelkezik. Az állami vagyon felelős és gondos kezelése minden magyar állampolgár számára egyformán kötelező. A MÁV Zrt. a Cargo privatizációja során a legszigorúbb előírásoknak megfelelően, a privatizációs törvény szerint járt el. A VDSZSZ által követelt egyszeri kifizetés, összesen 15 milliárd forint, fejenként 5 ezer forint plusz terhet jelent a magyar adófizetőknek - áll a MÁV közleményében.
© Stiller Ákos |
Reggel 6 óráig az éjszakai műszakba vezényelt 1688 forgalmi irányító közül 239-en sztrájkoltak, ami 14,2 százalék. A nappali műszakban a 6 órakor történt műszakváltás után 9 százalék a sztrájkolók aránya.
A MÁV Gépészeti Zrt.-nél a dolgozók 20 százaléka sztrájkolt, a munkában lévők a napi karbantartásokat folyamatosan végzik - mondta Kavalecz Imre.
A MÁV délelőtti tájékoztatása szerint az elővárosban Budapest elérhető volt vonaton. A Déli pályaudvar fogadta és indította a dunántúli vonatokat.
A Keleti és Nyugati pályaudvarokon nem teljes körű a vonatközlekedés, mert ott főleg a kocsivizsgálók sztrájkja miatt nem indulhattak ki a vonatok a célállomás felé. Ezért a Rákos, Ferencváros, Rákospalota-Újpest és Budapest-Angyalföld állomásokról indultak és érkeztek a vonatok a Keleti és a Nyugati pályaudvar helyett.
A távolsági forgalomban is jártak szerelvények az északi- és a dél-balatoni vonalakon, és volt vonatforgalom Budapest-Pécs között is. A Tiszántúlon, főleg Észak-Kelet Magyarországon a csomópontokon a kocsivizsgálók és kalauzok sztrájkja miatt akadozott a vonatközlekedés a távolsági forgalomban. A térségben a regionális forgalomban 1-2 vonat szállította az utasokat.
A MÁV tájékoztatása szerint a nemzetközi vonatok a magyar határállomásra beérkeztek, és a lehetőségek függvényében közlekedtek tovább.
Reggeli körkép
© Stiller Ákos |
Komáromban pénteken senki nem kezdett sztrájkolni, mert a reggeli műszakban nem volt VDSZSZ-es vasutas.
Székesfehérvárott az állomás várócsarnokában a kora reggeli órában a szokottnál kevesebb volt a várakozó utas. Az MTI érdeklődésére néhányan azt mondták, azért indultak útnak, mert abban bíztak, hogy megszületik a megegyezés, s elmarad a sztrájk, de volt, aki csak az állomáson értesült arról, hogy "ismét sztrájk van".
A nyíregyházi vasútállomásról egyetlen vonat sem indult és nem is érkezett, pénteken reggel alig ötven utas várakozott a pályaudvaron, hátha mégis lesz lehetősége elérni úticélját . Sokan nem tudták, hogy munkabeszüntetés lesz, mások abban bíztak, hogy a tervezett Volán-sztrájkhoz hasonlóan, végül az utolsó pillanatban mégis csak megegyeznek a MÁV és a szakszervezet vezetői. Az MTI munkatársa által megkérdezett várakozók szinte mindegyike "kétarcúan" ítélte meg a sztrájkot, egyet értettek azzal, hogy "most már tényleg kell valamit tenni a munkavállalók kiszolgáltatottságának megszűntetéséért, a minimálbérért, a bejelentés nélküli, vagy az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásért", ami szerintük általános méretű az országban. A továbbiakban viszont szidták a MÁV és a vasutas szakszervezet vezetőit egyaránt. Az előbbieket a rossz menetrendért, a koszos vonatokért, a lepusztult létesítményekért, az utóbbiakat pedig azért, mert - mint fogalmazott egy idős nénin - "aki a vagyont feléli, s nem teremt újat, koldusbotra jut".
A várakozók közül többen a régió központjába, Debrecenbe utaztak volna ügyet intézni, s ők szidták a közigazgatás átszervezését is, mások éjszakai munkából akartak haza térni, vagy több diák betegsége miatt a kollégiumból. Az utasok kis számban ugyan, de folyamatosan érkeztek a nyíregyházi állomásra péntek reggel, majd indultak tovább a szomszédos Volán-pályaudvarra buszközlekedési lehetőség után nézni.
A pécsi vasútállomáson várakozó utasok többsége bosszús volt a MÁV-dolgozók sztrájkja miatt, mivel arról nem szerzett időben tudomást. Imre Lászlóné, a MÁV dél-dunántúli kommunikációs munkatársa azt mondta: az utasok többségét felkészületlenül érhette a munkabeszüntetés, mivel arról viszonylag későn, csütörtök este született döntés. Beszámolt arról, hogy a pécsi állomásról mindössze két vonat indult el, az egyik Szombathely, a másik Budapest felé, s egy érkezett Sárbogárd irányából.
© Stiller Ákos |