2008. január. 31. 16:11 MTI Utolsó frissítés: 2008. február. 01. 11:32 Itthon

MÁV: határozatlan idejű sztrájk péntek hajnal 3-tól

A Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) pénteken hajnali három órától megkezdi a sztrájkot a MÁV Zrt-nél, a MÁV Start Zrt-nél és a MÁV Gépészeti Zrt-nél - jelentette be Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten. A szakszervezet határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, a MÁV Cargo Zrt. munkavállalói szolidaritási sztrájkkal csatlakoznak.

Galéria, kattintson!
© Stiller Ákos
Nem született megállapodás a február 1-jén 3 órakor kezdődő vasutassztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról a csütörtöki egyeztetésen - közölte a MÁV az MTI-vel. Az egyeztetés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) és a MÁV között pénteken 9 órakor folytatódik.

A MÁV tájékoztatása szerint naponta 3 200 járatuk közlekedik. Mivel nem nincs megállapodás az elégséges szolgáltatásról, a vonatközlekedésben késésekre, járatkimaradásokra, útvonalrövidülésekre lehet számítani.

A csütörtöki tárgyaláson a MÁV azt javasolta, hogy az összes járat 20 százaléka, 654 vonat közlekedjen. A fővárosi elővárosi forgalmat illetően a MÁV javaslata az volt, hogy üzemkezdettől 8 óráig, illetve 13 órától 19 óráig az összes járat közlekedjen.

A MÁV közlése szerint a szakszervezet a fővárosi elővárosi forgalomban 84 vonat közlekedtetéséhez járult volna hozzá, és összességében 360 járatot közlekedtetne. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke közölte: a MÁV csökkentett menetrendi javaslata még kiszámítható szolgáltatást biztosított volna az utasoknak.

A négy nagy vasutas szakszervezet közül egyedüliként a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) pénteken hajnali három órától határozatlan idejű sztrájkot kezd a MÁV Zrt-nél, a MÁV-START Zrt-nél és a MÁV Gépészeti Zrt-nél. A VDSZSZ sztrájkjához a MÁV Cargo Zrt. munkavállalói szolidaritási sztrájkkal csatlakoznak - mondta az MTI-nek Mózes Tibor VDSZSZ vezető ügyvivő. A MÁV-Cargo-nál 2 112 munkavállalóból 1 031 VDSZSZ tag.

Galéria, kattintson!
© Stiller Ákos
A VDSZSZ a három, a sztrájkban érintett társaság munkavállalói részére fejenként nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén a társaságba vitt MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV Start Zrt. munkavállalói részére 10 százalékos alapbér-fejlesztést is követelnek, a személyszállítási cég esetében július elsejéig visszamenőleg. A MÁV-csoport 36 991 munkavállalójából 9 400 a VDSZSZ-tag.

A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én - amikor a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak – 29 985 munkavállalóból 5 863, a MÁV-START-nál a 4 894 munkavállalóból 2 506 volt tagja a VDSZSZ-nek.

A VDSZSZ tavaly december 17-én már tartott egynapos sztrájkot, csatlakozva a Liga és a Munkástanácsok akciójához, amelyet az egészségbiztosítási törvényjavaslat és a nyugdíjszámítási szabályok változtatása ellen hirdettek meg, továbbá tiltakoztak a szárnyvonalak bezárása ellen is.


"A munkaügyi vita újabb fordulója sem hozott eredményt, mivel a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete továbbra is ragaszkodik követeléséhez, vagyis ahhoz, hogy a MÁV Cargo értékesítéséből befolyó bevételből 2,5 havi átlagkeresetnek megfelelő nettó összeget (minden munkavállalónak 300 ezer forint nettó összeget) fizessen a MÁV Zrt., beleértve a MÁV-START, MÁV-TRAKCIÓ, MÁV-GÉPÉSZET munkavállalóit is. A MÁV Zrt. ezeket nem tudja teljesíteni, erre sem jogi, sem pénzügyi lehetősége nincsen" - áll a MÁV Zrt ma délutáni közleményében az egyezkedéssel kapcsolatban.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követelései, amelyekért a szakszervezet február 1-jétől gördülő sztrájkot hirdetett a MÁV-Zrt.-nél, a MÁV-START-nál illetve a gépészetnél. A vezérigazgató csütörtöki háttérbeszélgetésen emlékeztetett arra, hogy a VDSZSZ 2,5 havi nettó bért követel a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve a kiszervezett vállalatoknál a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztésen túl további 10 százalék emelésre tart igényt. Heinczinger István kifejtette: a 2002-2006 közötti négy éves megállapodás a szakszervezetekkel azt tartalmazta, hogy 10 százalékos béremelést kapnak a külsős cégekhez kiszervezett tevékenység során az átkerülő dolgozók, mondván elvesztették korábbi juttatásaik egy részét, de ez nem a MÁV-on belüli átszervezett cégekre vonatkozott.
A Liga közlése szerint Kóka János korábbi gazdasági és közlekedési miniszter ígérete alapján, a szakszervezetünk korábban csak azzal a feltétellel járult hozzá a cég privatizálásához, ha a munkavállalók részesedhetnek a MÁV Cargo ZRt. tulajdonlásából. Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője ezzel kapcsolatban az MTI-nek elmondta: 2005-ben valóban felmerült a dolgozói tulajdonszerzés lehetősége a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon, az akkori miniszter ezt azonban egy hosszabb távra szóló - például a reálbéremelés mérséklését is tartalmazó - megállapodás esetén tartotta volna elképzelhetőnek. Mintegy 8 hónapja ismert, hogy öt százalék tulajdonrészhez juthatnak a Cargo-s munkavállalók, különös, hogy a VDSZSZ ­- aki együttműködött a privatizáció során - korábban nem emelte fel a szavát. A VDSZSZ az irreális követeléseivel nemcsak a Cargo, hanem az egész vállalatcsoport jövőjét veszélyezteti” – mondta Ábrahám Gergely.

Visszatérítik a fel nem használt jegyek árát

© Stiller Ákos
A MÁV-START Zrt. visszatéríti a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) február 1-jén kezdődő határozatlan idejű sztrájkja miatt fel nem használt menetjegyek és helyjegyek árát. A MÁV-START Zrt. csütörtöki közleménye szerint, ha az utas a várható vonatkésés miatt még az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a menetjegy és a pótjegy árát a kezelési költség levonása nélkül visszatérítik.

Visszafizetik a sztrájk miatt elmaradó InterCity és InterPici vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát is, ugyancsak kezelési költség nélkül. A sztrájk miatt elmaradt utazások esetén a menetjegyek árának visszatérítését a munkabeszüntetést megelőző nap 0.00 órától, a sztrájk lemondását követő 3. nap 24.00 órájáig lehet kérni.

Ha a nemzetközi vonat elmaradása miatt mondanak le az utazásról, a Magyarországon váltott nemzetközi menetjegy árát és a helybiztosítási díjat kezelési költség nélkül visszafizetik. Más vasút által kiállított menetjegyek árának visszatérítésére nincs lehetőség. Az ilyen jegyeket a kiadó vasút általi visszatérítéshez igazoltatni kell.

A sztrájk miatt a MÁV-START Zrt. szolgáltatási területére 2008. január és február hónapra félhavi bérlettel, havibérlettel rendelkezőknek más közforgalmú helyközi tömegközlekedési eszközt igénybevevő utasoknak költségtérítési lehetőséget ad a sztrájk lemondását követő 7. nap 24.00 óráig.

Módosul a GYSEV vonatainak menetrendje
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vonalain ugyan nem lesz sztrájk február elsején, a vonatok menetrendje azonban módosul a VDSZSZ munkabeszüntetése miatt - közölte a GYSEV. A közlemény szerint a Győr-Sopron vonalon a megszokottól eltérően a vonatok a Győr-GYSEV Állomásról indulnak, valamint oda érkeznek, az InterCity vonatok pedig nem közlekednek. A Sopron-Szombathely, valamint a Szentgotthárd-Szombathely vonalszakaszokon az utolsó GYSEV állomásokról - Acsád, valamint Ják-Balogunyom - vonatpótló buszok szállítják az utasokat Szombathelyre, illetve az ellenkező irányba.

Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.