2007. november. 25. 12:16 MTI Utolsó frissítés: 2007. november. 25. 14:54 Itthon

Leállítanák a 4-es metró építését, de azonnal

A pénzügyi feltételek tisztázatlansága miatt a 4-es metró építésének azonnali leállítását kezdeményezi a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésén az MDF-frakció.

Hagyó Miklós és Demszky Gábor. A föld alatt
© Stiller Ákos
Hock Zoltán, a párt fővárosi képviselőcsoportjának vezetője képviselőtársaival, Katona Kálmánnal és Vaskor Lászlóval a Kálvin téren tartott tájékoztatóján arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelenleg csaknem 200 milliárd forintos finanszírozási hiány fedezetét az állammal kötött metróépítési szerződés szerint a fővárosi önkormányzatnak kell biztosítania.
 
Katona Kálmán frakcióvezető-helyettes hangsúlyozta: elfogadhatatlan, hogy a jövő felélésével, a családi ezüstnek tekinthető közművagyon kiárusításával teremtse elő a közgyűlés kormánypárti többsége a metróépítés hiányzó forrásait.

Hock szerint a főváros jelenlegi pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé, hogy a metróépítéshez hiányzó pénzt hitelből teremtsék elő. Ezért vagy teljesen törölni kell a hétéves fejlesztési tervben elhatározott olyan fontos beruházásokat, mint például az új Duna-hidak építését és a villamos vonalak bővítését, vagy eladják a stratégiai portfólióvagyont, a közműcégeket. A frakcióvezető hangsúlyozta, hogy "a 24. óra után vagyunk egy perccel", rámutatva, a közgyűlésnek felelős döntést kell hoznia. Mint mondta, tudnia kell mindenkinek, hogy a 4-es metró építésének folytatása milyen következményekkel jár. Hozzátette: úgy látják, hogy a 4-es metró a következő 10-12 évre teljesen meghatározza a főváros fejlesztési lehetőségeit. "A metró visz mindent" - summázta a heyzetet Hock. 

A frakcióvezető megjegyezte, a konvergenciaprogram tükrében nem látnak arra lehetőséget, hogy a hiányzó pénzt az állam kipótolja. A forráshiány egyébként a metró második szakaszának építését tekintve további 100 milliárdos nagyságrendű lehet. Az MDF-s politikusok úgy tudják, hogy jelenleg az EU-hoz sem nyújtható be a 4-es metró támogatási kérelme, mert ehhez törvénymódosításra van előbb szükség. Emlékeztettek rá, hogy szeptemberben a kormány "a főváros által készített pályázatot visszadobta alkalmatlanság miatt". Az Európai Bizottság legkorábban a jövő év nyarán dönthet a metró támogatásáról a kohéziós alapból, ha még az idén elfogadja a kormány a főváros új javaslatát - jegyezte meg a frakcióvezető. 

A főváros gazdasági főpolgármester-helyettese reagálásában arra emlékeztetett, hogy egy hónapja átalakították a 4-es metró finanszírozási szerkezetét, és csökkentették a pénzügyi kockázatokat. Ikvai-Szabó Imre a Magyar Rádiónak azt mondta, lesz elég pénz a 4-es metró megépítésére, és nem kerülhetnek veszélybe a beruházás miatt más fővárosi közlekedési projektek, mert azokra az állam a Budapest Szerződésben garanciát vállalt. Az alku eddigi eredményeiről és bővítéséről hétfőn tárgyal Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester.
Hirdetés