Ingatlanadó: önkormányzatok kontra kormány
A kormányzat már kinyilvánította szándékát, az önkormányzatoknál a labda - válaszolt szűkszavúan a pénzügyminiszter a hvg.hu-nak az értékalapú ingatlanadóról szóló törvény jövő évi finomításának lehetőségeit firtató kérdésére. A vagyont terhelő adók mértéke a magyar adórendszerben jóval az uniós szint alatt van, az értékalapú ingatlanadó bevezetésével változhat a helyzet - vélik szakértők. Erre jövőre biztosan nem kerül sor, de 2009-ben igen.
„Nincs kizárva, hogy jövőre még változtatnak a törvényen” - mondta Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst&Young adószakértője a hvg.hu-nak, amikor arról kérdeztük, véleménye szerint mi történhet még a múlt héten elfogadott értékalapú ingatlanadóval 2009 januári bevezetéséig. A jelenleg érvényben lévő szabályozás (területalapú adóztatás) mellett vélhetően jövőre újra előkerül a szocialista képviselők indítványa, amely meghagyná a választás lehetőségét az önkormányzatoknak, az értékalapú kivetés mellett területalapon is szedhetnék az ingatlanadót. „Ha a szocialista honatyák által beterjesztett elképzelés valósulna meg, akkor minden maradna a régiben, semmi sem ösztönözné az önkormányzatokat az értékalapú adószedésre” - magyarázza a szakember. Jelenleg a területi alapon, illetve a luxusadó mellett korrigált forgalmi értékkel is szedhetnek adót az önkormányzatok, ez utóbbival azonban csak 4 településen élnek, ott sem a helyi lakosok fizetnek, hanem például az üdülőtulajdonosok.
„Továbbra is annak a hívei vagyunk, hogy maradjon meg lehetőségként a területalapú számítás, s bár egyetértünk az egységesítés szándékával, ezt hosszú távon képzeljük el” - mondta lapunknak Kékesi Tibor, az MSZP témafelelős országgyűlési képviselője, aki elismerte, hogy igazságosabbá kell tenni a rendszert. „Egy 28 négyzetméteres pinceműhelyben dolgozó ember ne fizessen annyit, mint egy plázában lévő, azonos méretű bolt tulajdonosa” - vázolta a jelenlegi szabályozásban rejlő anomáliákat. Ehhez képest a szocialista frakció szeretné megadni a lehetőséget a helyhatóságoknak, hogy ők döntsék el: érték- vagy területalapon vetnék-e ki az adót. S bár a MSZP ilyen irányú tervei egyelőre megbuktak (nem szavazta meg a parlament, a kérdés újbóli felvetését pedig az Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága formai okokból házszabályellenesnek minősítette), de jjanuárban szeretnének a kérdéssel újra foglalkozni. Arra a kérdésre, hogy az MSZP-frakcióban hány, a kérdésben érintett polgármester és önkormányzati képviselő van, körülbelüli választ kaptunk: a képviselők egyharmada. Kékesi képviselő - aki egyben a VI. kerületben városatya - a fogalmak tisztázását is fontosnak tartotta. Valójában két adóról beszélünk, 2009-ben az építmény- és telekadót helyezik értékalapra. Arra kérdésre, hogy az önkormányzatok mennyire lobbiztak érdekeik érvényesítéséért, úgy válaszolt: "álláspontjuk tolmácsolásra került".
„Azzal miért nem foglalkozik senki, hogy a koalícióban milyen anarchia van” - reagált Tállai András, a Fidesz képviselője, amikor a hvg.hu azzal kapcsolatban kereste meg, hogy miért érezhetünk némi ellentmondást pártja szavazása és az azt követő nyilatkozatok között. A képviselő szerint csúsztat a média és a kormány is, amikor arról beszél, hogy a Fidesz az SZDSZ-szel karöltve megszavazta az értékalapú ingatlanadót: „Három javaslat volt, ebből az első a Bókai-Tállai-féle, amely arról szólt, hogy ne nyúljunk a jelenlegi törvényhez, emellett még két szocialista módosító indítvány - kedvezőbb, mint a kormányé -, de ezt nem szavazhattuk meg. Most ezt kommunikálják úgy riválisaink, mintha mi megszavaztuk volna az ingatlanadót” - háborgott a képviselő. Az azonban tény, hogy így a Fidesz és az SZDSZ szavazta meg a kormány javaslatát, a szocialista képviselők nélkül. Mindezt úgy, hogy előtte és azóta is élesen ingatlanadó-ellenes hangütéssel nyilatkoznak.
„Tudomásul vesszük a népképviseleti országgyűlés döntését, de törekszünk arra, hogy jövőre újra megfontolás tárgyává tegye a parlament a kérdést” - ezt már Szmetana György, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) helyiadó-szakértője válaszolta arra a kérdésre, hogy mit szóltak a parlament döntéséhez. Vannak olyan önkormányzatok, amelyek nem tudnának értékalapon ingatlanadót kivetni, mert a kommunális adót is csak bajosan tudják beszedni - mondta. A TÖOSZ álláspontja szerint a szocialista képviselők által is beterjesztett opcionális rendszer lenne a megfelelő, vagyis az, ha az önkormányzatok dönthetnének: terület- vagy értékalapú ingatlanadót vetnek ki. „Modellezni lehetne nagyobb városokon, hogy beválik-e a rendszer, s ha igen, akkor a többiek is rákényszerülnének a váltásra” - érvel Szmetana a lassabb váltás mellett. Az önkormányzatoknak egyszerűbb területi alapon számolni, az értékalapú rendszerrel „több munkával ugyanannyi adóbevételt” érhetnek el.
Adóerőképesség |
Az adóerőképesség az önkormányzatonként elérhető, átlagos mértékkel számított bevétel - függetlenül attól, hogy a vonatkozó törvény alapján a helyhatóság döntött-e az adó bevezetéséről, s ha igen, alkalmazott-e kedvezményt vagy sem. Az adóerőképesség segítségével határozzák meg, hogy az önkormányzat mennyi kiegészítést kap az szja-n felül, illetve mennyit vonnak el tőle. Azoknál az önkormányzatoknál, amelyeknél a képződés helyén maradó szja és az adóerőképesség egy lakosra jutó együttes összege nem éri el a településtípus jellemző átlagos szintjét, a bevétel e szintig kiegészül. A kiugró jövedelmű önkormányzatok az általánosnál kisebb mértékű állami hozzájárulásban részesülnek. Ha az egy lakosra jutó összeg az önkormányzatnál meghaladja a településkategória említett értékének másfélszeresét, akkor az e fölötti rész után számított összeg csökkenti az önkormányzatot megillető központi költségvetési kapcsolatból származó forrásokat. Forrás:http://kozgazdasz.freeblog.hu/ |
Erre rímel a Kopint-Tárki októberi tanulmánya, amelyet a Versenyképességi Kerekasztal és a Pénzügyminisztérium részére készített, s amelyet nyilvánosságra ugyan nem hoztak, de egyes részletei kiszivárogtak. Ebben a szerzők azt mondják: az ingatlanadót csak akkor szabad bevezetni, ha más - elsősorban az élőmunkát terhelő adók - kiváltását, érzékelhető mérséklését szolgálja, s ebből magánszemélyek és vállalatok egyaránt részesülnek, mert ennek hiányában az ingatlantulajdonosok adóterhei egyoldalúan emelkednek. Az elemzés javaslata szerint a településeket övezetekbe kellene sorolni, és az egyes zónákra vonatkozó négyzetméterárakat kellene meghatározni - ahogy ez meg is valósult az adótörvények módosításakor.
A jövő évi adótörvény mellékletében a törvényhozók értéksávokat állapítottak meg a fővárosra, megyei jogú városra, illetve egyéb településtípusokra. Az önkormányzatok ezeken az értékhatárokon belül egy kiinduló értéket választva, azt szorzókkal korrigálva számolják ki a négyzetméterenként fizetendő összeget. Nevezetesen, ha például egy megyei jogú város egyik övezetében 1200 forintból indulunk ki, akkor a ház korának, állapotának, komfortfokozatának megfelelően osztanak-szoroznak majd az illetékesek, és az is előfordulhat, hogy a kiinduló összegnél kevesebbet kell majd fizetnünk, mert az alacsony komfortfokozat vagy a lyukas tető miatt 1 alatti szorzóval számolnak. Az így kapott összeget szorozzák meg majd a négyzetméterszámmal. Egy településen belül több övezet is lehet, így egy „trendi” városrész vagy üdülőövezet lakói értelemszerűen magasabb kiinduló értékről indulnak majd, mint a zsákfaluban vagy hátrányos helyzetű kerületben élők. Vámosi-Nagy értetlenül áll azok előtt a nyilatkozatok előtt, amelyek az ingatlanbecslők számát és szakmai felkészültségét keveslik. „Az értékalapú ingatlanadó nem forgalmi érték, hanem számított érték utáni adókivetést jelent, nincs szükség ilyen szakemberekre” - magyarázza az APEH egykori elnökhelyettese.
60 milliárd évente |
Az ingatlanadó a vagyonadó részeként vagy önálló adónemként szerepel azoknak az országoknak az adórendszerében, ahol bevezették. Ellenzői szerint behajtásának költsége és bonyolultsága nem áll arányban a bevétellel, vagyis „drága” adónak tartják. Alapproblémaként tartják számon az ingatlan értékének becslését is. A piaci érték meghatározása nehézkes és szubjektív, így korlátokat kell a rendszerbe építeni, ami szűkíti az adókivetés mozgásterét, s 15-20 év alatt leértékelődhet ez az adónem - vélik egyes szakértők. Sokszor elhangzik az ingatlanadóval kapcsolatban az is, hogy alapvetően nem az adóbevétel növelése a cél, hanem az adórendszer igazságosabbá tétele. Ugyanakkor kivetésekor számolni kell a forgalomképtelen ingatlanok vagy putrik besorolásával, illetve azokkal a társadalmi csoportokkal, amelyek nem tudják kifizetni vagy éppen az adókedvezményt nem tudják igénybe venni. A nyugdíjasok esetében például elképzelhető egyfajta adómoratórium, amely lehetővé teszi, hogy „jegeljék” az adófizetést, amíg új tulajdonosa lesz a lakásnak (öröklés vagy adás-vétel okán), aki az illetékkel együtt évekre visszamenőleg kifizeti azt. Ingatlanadó Európában is több helyen van - bár nem meghatározó az adóbevétel szempontjából. Van, ahol csak a második lakás után vetik ki, van, ahol a tulajdonosok - az önkormányzat által kalkulált - „virtuális” bérleti díj alapján fizetnek. Magyarországon 60 milliárd forint körüli összeg folyik be évente az ingatlant érintő adókból: az építményadóból, a telekadóból, a kommunális adóból, az épülettel kapcsolatos idegenforgalmi adóból és a luxusadóból. |