Impotencia és abortusz az építészetben
A legtöbb építészeti terv nem valósul meg. S ez persze nem olyan nagy baj. Ahogy a felejtés is karbantartja az elmét, úgy alakítják a várost a meg nem épült házak. Egy ma nyíló kiállításon azért szép számmal látni olyan épületterveket, amelyek alakot öltve jobbá tehetnék az életünket.
© Stiller Ákos |
Ezt az „iszonyatot” demonstrálja a ma nyíló Ha!! - Meg nem épült Magyarország című kiállítás a Körzőgyár Galériában. A tárlat rendezői 1945 után keletkezett, majd elvetélt, magvaszakadt, hamvába holt, kimúlt, de mégis megörökítésre érdemes, a legtöbb esetben jelentős építészeti terveket gyűjtöttek össze. A megcélzott időszakból csak egyetlen projekt lóg ki, a budapesti városháza kibővítésének 1939/1940-es tervpályázata, amely azért kaphatott helyet, mert sok tekintetben megelőlegezte az elkövetkező szűk hetven esztendőt: a nagyszabású tervpályázatra készülő gigantikus épületek pénzhiány és rendszerváltások miatt nem épülhettek meg. Abban is „úttörő” volt a pályázat, hogy már a kiíráskor sejteni lehetett a szomorú végkifejletet. Hírlik, a Főváros újabb tenderrel próbálkozik, hogy a Kiskörút felé eső szabad területet beépítse. Meglátjuk, a városrészt sújtó átok tovaszállt-e. Mert hát nem messze van innen a Nemzeti nagylétének temetője, a Gödör, amely még a hazai építészeti botránykövek között is dobogós helyet foglal el. Orbán Viktor kormánya idején Bán Ferenc távlatos tervei a szűk látókörű politika miatt nem valósulhattak meg az Erzsébet téren, hogy épüljön helyette egy másik Nemzeti Színház, amely olyan, amilyen.
A meg nem épült főváros |
A Virtuális Budapest sorozatunk korábbi darabjai: 1. Zsidó "temlpom" a Kossuth térnél 2. Toronyóriás és hét vezér a Margit híd közepén 3. Kéjlakok és Walhalla a Gellért-hegyen 4. A metróépítésen a meleg csákányváltás sem segített |
Finta József, Kapy Jenő, ifj. Janáky István, Vadász György, Sugár Péter és Rajk László is megszólal abban a tárlaton látható filmben, amelyben saját balsikereiket elevenítik fel. Közülük az utóbbi extravagáns teveivel eleve kihívja maga ellen a sorsot, s maga lepődik meg a leginkább, ha mégis célhoz ér. Azért megesnek csuda dolgok is. A nyolcvanas évek elején a demokratikus ellenzék egyik meghatározó figurájaként munkahelyén, az Ipartervnél csak trafóállomásokkal foglalkozhatott, s így kapta meg a Györgyi Dénes és Román Ernő által 1931-ben tervezett óbudai épület átalakítását, amelyet persze később elvettek tőle. Hogy aztán 1996-ban már a készülő Aquincumi Múzeum pályázatára dolgozza át a korábbi konstrukcióját, és végül idén Rajk tervei alapján el is készüljön a mű első üteme.
Persze a történetek többségét a tárlaton nem zárja happy end. Káli Bélának, a kiállítás építész kurátorának „kedvenc” története az MTV Szabadság térről való kiköltöztetésének pályázata még 1969-ből. (Ez is aktuális!) Eszerint príma tervek készültek az Arany-hegyre, de a tévé vezetése bizonytalan volt, hogy az új helyen jók lesznek-e majd a stúdiók, ezért arra kérték az építész Virág Csabát, hogy a régi helyen tervezzen az újjal megegyezőt. A IV. stúdióval mindenki maradéktalanul elégedett volt, a tévé meg máig maradt az egykori tőzsdepalotában, mondván, minek menjenek és építkezzenek, ha a régi helyen is lehet dolgozni.
A másik tantörténetet Munteán László – aki a kiállítás másik rendezője – mondta el a hvg.hu-nak. Eszerint a hatvanas–hetvenes évek fordulóján gőzerővel folyt a budapesti sportcsarnok tervezése. A Gulyás Zoltán jegyezte elképzelés szerint az épületet három ponton alátámasztott, egyedülállóan vékony gömbhéj fedte volna. Ezt azonban a döntéshozók megtorpedózták, és a Szovjetunióból importálták egy már felépített csarnok tervét, amelyet aztán itthon is felhúzták, s a keresztségben a Budapest Sportcsarnok nevet kapta, majd 1999-ben leégett.
Nekünk azért továbbra is érmes helyen maradt Nyiri István fogadóépületének szomorú históriája. A Stadion metróállomás kétkupolás ikerházát, bár 85 százalékban kész volt, a hatvanas évek közepén mégis visszabontottak, és randa irodaépületté alakították át.
© Stiller Ákos |
Azért szerencsére vannak „hiú” építészeink, akik mindannyiunk örömére megőrzik saját anyagaikat, s az így dokumentált pályaművek adják a kiállítás törzsanyagát. Éppen ezért kerültek túlsúlyba a rendszerváltást követő épületprojektek. A lemondott ’96-os Expo épületei Finta Józseftől, Janesch Péter Teve utcai Fővárosi Levéltára, Rajk László Budai Várba szánt Biotornya, Bán Ferenc Nemzeti Színháza (jól megfér egy térben Vadász György mindkét helyszínre adaptált terveivel – ó, megszépítő idő!) és Goldberger-háza, Sugár Péter és Karácsony Tamás Lauder-iskolája (amelyet aztán Virág Csaba készíthetett el) vagy a Kapy Jenő irányítása mellett születő tervrajzok a Kopaszi-gátra.
Számos olyan építkezés zajlik ma is Budapesten és az országban, amelyek korrekt tervpályázattal indulnak, hogy aztán valamilyen leegyszerűsített, konzum megoldás váljon valóra. Ezt éltük meg a Millenniumi Városközpontnál, a Kopaszi-gáton, s ez történik a józsefvárosi Corvin–Szigony projekttel is. Persze ezek magánberuházások, amelyeknél a megrendelő diktál. Ám a tapasztalat azt mutatja, a közpénzből megvalósuló építkezéseknél sem jobb a helyzet. Így kíváncsian várjuk, mi lesz a kormányzati negyed projekttel, nem kell-e majd annak is néhány év múlva helyet szorítani a meg nem valósült épületek dobogóján.
De egyelőre maradjuk az eddigi csődöknél. Az Építészet hónapjának részeként összehozott tanulságos tárlat október végéig tekinthető meg a Körzőgyár Molnár utcai épületében. Ahova már csak azért is érdemes minél előbb ellátogatni, mert nem sokára átépítik szállodává.
Zádori Zsolt